Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Om du satt 4 timmar i kö så har det ju bevisligen blivit fullständig huggsexa efter chatflights mail och diverse Facebook grupper där det under dagen kommit många inlägg om lyckade resor och folk har ringt in som galningar. Detta plus att vouchers går ut om 15 dagar blir ju en ganska stark cocktail av efterfrågan.
Verkligen. Award bonanza går överstyr - igen! Lite förvånande att det tog några dagar innan det spred sig att dammluckorna var öppna.

Skulle inte förvåna mig om vi snart har en spekulationstråd när nästa ska inträffa likt F&F och SASMC kampanjer :D

Verkligen. Award bonanza går överstyr - igen! Lite förvånande att det tog några dagar innan det spred sig att dammluckorna var öppna.

Skulle inte förvåna mig om vi snart har en spekulationstråd när nästa ska inträffa likt F&F och SASMC kampanjer :D
Ja skönt att det dröjde till måndagen då det spårade ut. Många hann boka fredag samt helgen när det var öppet överallt nästan.

Jag tror att detta är det nya normala. Hade SAS velat ha ett system där det var relativt lätt att boka, likt Tallinn(jag är nog inte ensam om att tycka att det var rätt bra då), då hade man haft det, men då hade de få bonusbiljetter som finns försvunnit väldigt snabbt, samtidigt som antalet medlemmar med poäng som inte kan utnyttjas växer. För problemet är att det numera finns väldigt många(läs 'för många') personer med tillräckligt många poäng och vouchers som nu skall boka sin "välförtjänta" resa i business. Då ser SAS i stället till att det blir svårare att boka, svårare att tjäna poäng osv. Och hur länge kommer tex 150' gränsen för 2-4-1 vouchers behållas? Den har varit den samma under hela min tid, vilket är runt 10år, vilket gör att den blir lättare att uppnå för varje år som går.
Och jag står fast vid att detta är helt rätt! för jag ser gärna att man hittar ett system som fungerar bra även på lång sikt!

Tecken på att SAS borde gå till botten och se till att höja/organisera kompetensen på kundtjänst.
Bättre och säkert billigare för dem i längden vore att utveckla onlinemöjligheter gällande awardresor. Kommer väl tyvärrr inte hända med tanke på att Flying Blue ligger runt hörnet.

Då ser SAS i stället till att det blir svårare att boka, svårare att tjäna poäng osv. Och hur länge kommer tex 150' gränsen för 2-4-1 vouchers b
Svårare att boka ja. Men det drivs ju åtminstone delvis av att det är otroligt mycket lättare att tjäna stora mängder poäng nu.

Svårare att boka ja. Men det drivs ju åtminstone delvis av att det är otroligt mycket lättare att tjäna stora mängder poäng nu.
Helt enig, när folk som varken har hög spend eller reser så värst mycket lyckas få ihop tillräckligt med poäng till en bonusresa, då är det något som är fel. Men visst, det blir bra intäkter till SAS.

Last edited:
Instämmer till fullo! Ringde in för att applicera 2-4-1 på bokning för fyra personer som gjordes på hemsidan. 30 min väntetid (helt ok!) men en fullständigt inkompetent agent som aldrig hade hört talas om 2-4-1-vouchers. Han frågade om och om igen om jag ville ändra betalmetod från Amex till Mastercard. Jag försökte tålmodigt att omformulera och vara jättetydlig, men var tvungen att ge upp. Oklart var han satt, men pratade bruten engelska.
Ursäkta om jag är fel ute, men du kan ju inte boka en 2-4-1 för 4 pers. Varför la du den inte som 2 bokningar med 2 pers i varje direkt och la en voucher på varje?

Du kan använda din Amex 2-för-1-voucher för att boka en bonusresa med SAS eller våra SkyTeam-partner, antingen via SAS webbplats eller per telefon. Ingen biljett- eller bokningsavgift tas ut för onlinebokningar. Det är först när du är inloggad på ditt SAS EuroBonus-konto som du kan se poängrabatten Amex 2 för 1 i bokningsöversikten. Skatter och avgifter tillkommer alltid utöver poängpriset för din bonusbiljett.

För närvarande kan du endast använda en Amex 2 för 1-voucher per bokning (online eller offline), och en sådan bokning kan inte ha fler än två resenärer.

Ursäkta om jag är fel ute, men du kan ju inte boka en 2-4-1 för 4 pers. Varför la du den inte som 2 bokningar med 2 pers i varje direkt och la en voucher på varje?
Risken är stor att alla platser försvinner när man gör första bokningen för två pers. Vill man vara på den säkra sidan får man ringa in och be agenten skapa en PNR för 4 personer, sedan splittra den i två bokningar och göra två separata poängdragningar med vouchers.

Det sammanfattar väl majoriteten av hobbyisterna här på forumet?
Vad är det för fel om någon samplar poäng i 3 år för att få ihop till sin bonusresa ? Ärr denna person sämre (fel) än de som reser mycket (ofta jobb relalterat) och på så sätt får ihop poäng på snabbare sätt. Eller maxar/utnyttjar alla kryphål (typ nytt elbolag varr 3.e månad. Om ni verkligen menar att den förtsa gruppen är "fel" eller "hobbyister" då har jag gjort min tid på det här forumet. Jag hoppas jag har missuppfattat er men fö mig låter det som att vissa tycker att dom tillhör någon elitklubb här som har större rätt till sina bonusresor.

Och ni annan är då någon slags elit ? Sorry men ganska anstötlig kommentar

Last edited by a moderator:
Toppen