Senaste nytt

Tillbud Qatar Doha - Köpenhamn Jan 10

Gweilo_2

Medlem

Inträffade 10/1 i Doha, men blev känt först nyligen. Efter start steg planet under manuell flygning till 1800 fot för att sedan plötsligt sjunka till 800 fot innan man åter steg till korrekt höjd. Förlorad "situational awareness" enligt artiklen.
Två frågor: Hur kan detta hända ? Och varför blir det känt först nu ? Något som är "dodgy" på QR ?
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Från 1800 fot till 1000 var det. Att tappa 700m höjd (3000 till 800 ft) efter start hade nog varit lite svettigt. Tycker det står rätt tydligt vad som hände. Andre piloten skulle svänga mot waypoint men piloten hade inte satt på indikatorerna. På natt-tid så finns inga riktmärken att gå efter så man gjorde nog en horisontell sväng snarare än en med lite lyft (ett flygplan som svänger helt efter horisonten kommer tappa höjd) utan att ha koll på alla instrument.

Lite förvånad att man inte bara låter auto-pilot ta detta. Startklättringen är sannolikt en av de mest kritiska momenten i en flygning.
 

Hachans

Medlem

Inträffade 10/1 i Doha, men blev känt först nyligen. Efter start steg planet under manuell flygning till 3000 fot för att sedan plötsligt sjunka till 800 fot innan man åter steg till korrekt höjd. Förlorad "situational awareness" enligt artiklen.
Två frågor: Hur kan detta hända ? Och varför blir det känt först nu ? Något som är "dodgy" på QR ?

Det lyfts i artikeln att självrapportering av incidenter från piloter är något som avråds i mellanösternbolagen och sen listas flera incidenter med QR, Emirates mfl.

Jag vet inte om det är incitament för incidentfria kontraktsperioder, rutten företagskultur eller något annat som ligger bakom. Men uppenbarligen är man rädd för utebliven belöning alt bestraffning om man rapporterar som pilot.
 

Gweilo_2

Medlem
Från 1800 fot till 1000 var det. Att tappa 700m höjd (3000 till 800 ft) efter start hade nog varit lite svettigt. Tycker det står rätt tydligt vad som hände. Andre piloten skulle svänga mot waypoint men piloten hade inte satt på indikatorerna. På natt-tid så finns inga riktmärken att gå efter så man gjorde nog en horisontell sväng snarare än en med lite lyft (ett flygplan som svänger helt efter horisonten kommer tappa höjd) utan att ha koll på alla instrument.

Lite förvånad att man inte bara låter auto-pilot ta detta. Startklättringen är sannolikt en av de mest kritiska momenten i en flygning.
Korrekt, nu ändrat, tack
 

intuition

Medlem
...
Två frågor: Hur kan detta hända ? Och varför blir det känt först nu ? Något som är "dodgy" på QR ?
De svar som finns att tillgå offentligt är det som finns på Aviation Herald.

Är man däremot ute efter spekulationer så finns det gott om på nätet, och även i kommentarsfälten just på aviation herald. Så dina frågor kan besvaras med fakta eller spekulationer och båda två finns i din egen länk.
 

Gweilo_2

Medlem
De svar som finns att tillgå offentligt är det som finns på Aviation Herald.

Är man däremot ute efter spekulationer så finns det gott om på nätet, och även i kommentarsfälten just på aviation herald. Så dina frågor kan besvaras med fakta eller spekulationer och båda två finns i din egen länk.
varför den griniga mästrande tonen ? det som inträffade är ju helt oerhört - ett flygplan i stigning sjunker plötsligt till mindre än 300 meter över havet, i mörkret. Hade inte kaptenen ingripit hade det risken för en krasch varit överhängande. Ingen som helst transparens från myndigheter eller bolag förrän en månad senare. Luktar inkompetens och cover up lång väg i ett bolag som flyger hundratals skandinaver varje dag - varav många BC medlemmar.
 

ilon

Medlem
Det lyfts i artikeln att självrapportering av incidenter från piloter är något som avråds i mellanösternbolagen och sen listas flera incidenter med QR, Emirates mfl.

Jag vet inte om det är incitament för incidentfria kontraktsperioder, rutten företagskultur eller något annat som ligger bakom. Men uppenbarligen är man rädd för utebliven belöning alt bestraffning om man rapporterar som pilot.
Det här är något jag kan intyga.
I vissa fall så är det så att man uttryckligen (internt) hänger ut piloter som rapporterat / orsakat incidender. Om det sedan leder till monetära eller karriärmässiga repressalier kan jag bara gissa om.
 

intuition

Medlem
Tillbud = Erbjudande
(speciellt om man även talar Danska eller Norska)

Skärmavbild 2023-02-11 kl. 08.41.03.png
 
Toppen