Senaste nytt

Till USA från Arlanda med kort giltighetstid på passet

Till en del länder måste passet vara giltigt en viss tid efter resan - gärna sex månader. USA har en sådan regel men har ett undantag för bl.a. Sverige.

Jag är inte orolig för vad CBP ska säga men min fråga är om någon, från Arlanda, rest på ett pass som har giltighetstid under sex månader och om detta lett till frågor eller problem i incheckningen.

https://www.cbp.gov/sites/default/files/documents/Six Month Club Update_0.pdf

Jag har gjort detta från Arlanda. I incheckningen påpekade de vänligt att passet var på väg att gå ut, och att det var OK att resa på men att jag skulle komma ihåg att boka tid hos polisen för att söka nytt pass innan det gamla går ut. CBP brydde sig inte alls.

Inga problem! De påpekade det när jag gick igenom customs i USA, men släppte glatt in mig och önskade mig en trevlig vistelse.

Inga probs för mig heller. Däremot på tillbakavägen med byte i München så var passpolisen där mycket förbryllad över hur jag kunde komma in i USA, och verkade inte riktigt tro på mig att det fanns ett undantag. Men det var mer av typen artig konversation än något som helst problem.

Åkte nyligen till LAX med en kollega som hade mindre än 6 månader giltighetstid på passet. Han fick problem i automaterna pga detta och blev hänvisad till "vanliga" kön till immigration där han fick spendera en timme. Det fungerar men är mindre kul förstås.

Åkte nyligen till LAX med en kollega som hade mindre än 6 månader giltighetstid på passet. Han fick problem i automaterna pga detta och blev hänvisad till "vanliga" kön till immigration där han fick spendera en timme. Det fungerar men är mindre kul förstås.
När du säger det - jag hade problem på JFK men det fungerade på IAH med kort giltighetstid. Tror det ena gången fungerade på ORD men inte andra. Så det är ju något att tänka på.

Jag åkte i början av April till Tampa med ett pass som gick ut i slutet av Maj och jag fick problem när jag använde automaten, blev hänvisad till "vanliga kön". Han kommenterade bara den korta giltighetstiden men sen var det inget mer med det.

Brukar ju ändå vara en timmes kö efter automaterna. :)

Gäller detta fortfarande Januari 2019 att Sverigeär med i "Six Months club" och inte behöver ha längre giltighet än vistelsen i USA?

Toppen