Senaste nytt

Thai och bonusbiljetter - lite varning.

Tostarp

Medlem
En ganska intressant historia från förra veckan:

Min affärskollega bokade för ca två månader sedan en bonusbiljett med Thai (via Thai's bonusprogram) en ToR BKK-MUC-BKK i C. Fick en 'confirmation' via mail och app när han gjorde det. Två dagar innan avresa får han ett mail med att hans biljett är 'cancelled', ringer upp Thai's kundservice och frågar vad som händer och får som svar att hans biljett inte längre finns och om han vill åka på flyget så måste han köpa en helt ny 'revenue-biljett' !!! Eftersom detta var med jobbet så var han tvungen att slanta upp. Han frågar när han får tillbaks sina poäng och Thai svarar att det får han inte då dom vid detta datum är 'expired' (Poängen gick ut veckan innan avresa).

Enligt min kollega så har Thai något i det finstilta om att dom har rätt att göra så här om 'det är nödvändigt'. Jag frågade om han tänkte strida för det här, men han sa att det är inte lönt, han kommer aldrig att vinna detta. Till saken hör att han är bosatt i Thailand och pratar flytande Thailändska.

Man undrar om det är fler bolag inom StarAlliance som kan göra motsvarande? Jag hade blivit helt vansinnig...

Undrar om han verkligen fick biljetterna utställda? Dvs att han fick biljettnummer.

Bokningsreferens confirmation kan han ha fått via mail och app ändå (utan biljettnummer).

Ibland undrar jag om de flesta flygbolag är konkurshistorier som kommer undan med det mesta för att det ändå saknas pengar och staterna vill inte konkursa sina nationella flygbolag.

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen