khybner
Medlem
Tänkte skriva en liten recension av Qatars all business jet men eftersom A319 inte finns i databasen för recensioner så lägger jag den här istället.
Jag har flygit mycket longhaul under många år men aldrig testat en business jet-maskin så nu när jag skulle ner till Dubai från London så tänkte jag passa på. Qatar kör en A319 mellan DOH och LHR. DOH-LHR är en dagflygning medan returen är ett nattflyg. Avgången från LHR går 2155 med ankomst 0705 i DOH.
Jag kom i god tid till Heathrow för att kunna njuta av loungen. Incheckningen gick smidigt, fast track i security gick på 3-4 minuter. Inom 10 minuter från ankomst till T4 var jag airside.
T4 var ju en gång British Airways flaggskeppsterminal med majoriteten av LH-flyg. Idag ser terminalen lite trött ut om man jämför med T5 eller T2 så jag gick direkt till loungen som ligger bredvid gate 5
Loungen är ju recenserad sedan tidigare så jag nöjer mig med att säga att jag håller med recensenten; Qatars lounge är vad BA’s FC och CCR borde vara. Vin och dryckesutbudet är likvärdigt med CCR. Däremot är Qatars mat ett par klasser bättre.
Tog ett glas Champagne (Bollinger Special Cuvee) innan förrätten där jag valde lite sallad med hummus och räkor samt ytterligare ett glas Champagne men den här gången M&C Rosé 2002 samtidigt som jag såg semifinalen i SHL (tyvärr för min del spöade Växjö Frölunda
).
Till huvudrätt en Angus filet med champinjoner och pepparsås och ett glas Ch Batailley 2006.
Malaysia Airlines A380
Boardingen blev försenad pga sent inkommande flyg (över 150 km/h motvind) så istället för 2125 startade boardingen 2230. Vi var bara 19 passagerare på flyget så boardingen gick smidigt trots avsaknad av priority boarding
.
Planet består av 10 rader i 2-2 konfiguration med rad 1-4 i en främre del och rad 5-10 efter en mellanväg. I främre delen av kabinen finns en toalett och i bakre delen två som båda är större än den främre.
Stolarna är liknande de som finns i Qatars 787. Efter att ha flygit ett flertal gången med Qatars A320, A340, 787 så rankar jag denna stol som betydligt bättre än A320/A340 men snäppet under 787. Skillnaden är att i 787 finns det lite mer förvaringsutrymmen samt i sängläge så känns A319 lite mer kompakt. Men i det stora hela är det små skillnader och jag (188 cm lång) kom att sova mycket bra skulle det visa sig.
Jag har valt att inte recensera IFE-systemet eftersom det är samma som Qatars övriga longhaulflyg och alltså inte unikt för denna A319.
Ett glas Champagne serverades innan takeoff (Billecart Salmon).
30 minuter efter takeoff kom drinkar och det blev ett ytterligare glas Champagne med nötter.
Efter ytterligare 15 minuter kom förrätten. Jag valde gravad lax med rödbetor.
Eftersom jag hade ätit i loungen hopade jag över huvudrätten och gick direkt på ostbrickan med ett glas Croix de Beaucaillou 2007.
Till efterrätten (där jag tog en sticky toffe pudding) kom också en trevlig ask med Valrhona choklad. Innan det var dags att sova fick jag också ner en dubbel espresso och cognac. I allt en mycket bra meny med gott hantverk. Faktiskt bättre mat än vad Qatar serverar på ARN-DOH-ARN.
Efter 1:30 in i flygningen och med bara 4:30 kvar så var det dags att sova en stund
Jag sov väldigt bra i sängen. Den är som sagt något smalare än vad Qatar har i sin 787 men det var inga problem att sova bra. Som jämförelse tycker jag att den slår BA's CW med hästlängder.
Motvinden på utresan blev till medvind ner mot Doha och trots att pushback var en dryg timme efter tidtabellstid så landade vi bara 6 minuter sent i Doha.
En Dreamliner som taxar för takeoff.
Vår A319
Med bara 55 minuter till anslutningsflyget till Dubai så stod en Qatarmedarbetare med skylt vid gaten och tog mig smidigt genom security och till anslutningsgaten (dock utan buggy).
Sammanfattningsvis så var det en mycket behaglig flygning med bra mat och service. Stolen är som sagt snäppet under 787’an. Speciellt om man reser ensam och får en passagerare bredvid sig så sitter man lite tight. Om man reser två fungerar det naturligtvis mycket bra. Maten däremot är snäppet bättre än vad Qatar serverar på sin 787 från/till ARN.
Skulle jag ta samma flyg igen?
Ja, om jag vill åka från London. Men om jag skulle utgå från ARN skulle jag inte köpa en extra resa ARN-LHR bara för att åka med detta flyg. Denna flight var betald med Avios och där kostar ju ARN-DOH 25000 Avios medan LHR-DOH kostar 40000.
Jag har flygit mycket longhaul under många år men aldrig testat en business jet-maskin så nu när jag skulle ner till Dubai från London så tänkte jag passa på. Qatar kör en A319 mellan DOH och LHR. DOH-LHR är en dagflygning medan returen är ett nattflyg. Avgången från LHR går 2155 med ankomst 0705 i DOH.
Jag kom i god tid till Heathrow för att kunna njuta av loungen. Incheckningen gick smidigt, fast track i security gick på 3-4 minuter. Inom 10 minuter från ankomst till T4 var jag airside.
T4 var ju en gång British Airways flaggskeppsterminal med majoriteten av LH-flyg. Idag ser terminalen lite trött ut om man jämför med T5 eller T2 så jag gick direkt till loungen som ligger bredvid gate 5
Loungen är ju recenserad sedan tidigare så jag nöjer mig med att säga att jag håller med recensenten; Qatars lounge är vad BA’s FC och CCR borde vara. Vin och dryckesutbudet är likvärdigt med CCR. Däremot är Qatars mat ett par klasser bättre.
Tog ett glas Champagne (Bollinger Special Cuvee) innan förrätten där jag valde lite sallad med hummus och räkor samt ytterligare ett glas Champagne men den här gången M&C Rosé 2002 samtidigt som jag såg semifinalen i SHL (tyvärr för min del spöade Växjö Frölunda
Till huvudrätt en Angus filet med champinjoner och pepparsås och ett glas Ch Batailley 2006.
Malaysia Airlines A380
Boardingen blev försenad pga sent inkommande flyg (över 150 km/h motvind) så istället för 2125 startade boardingen 2230. Vi var bara 19 passagerare på flyget så boardingen gick smidigt trots avsaknad av priority boarding
Planet består av 10 rader i 2-2 konfiguration med rad 1-4 i en främre del och rad 5-10 efter en mellanväg. I främre delen av kabinen finns en toalett och i bakre delen två som båda är större än den främre.
Stolarna är liknande de som finns i Qatars 787. Efter att ha flygit ett flertal gången med Qatars A320, A340, 787 så rankar jag denna stol som betydligt bättre än A320/A340 men snäppet under 787. Skillnaden är att i 787 finns det lite mer förvaringsutrymmen samt i sängläge så känns A319 lite mer kompakt. Men i det stora hela är det små skillnader och jag (188 cm lång) kom att sova mycket bra skulle det visa sig.
Jag har valt att inte recensera IFE-systemet eftersom det är samma som Qatars övriga longhaulflyg och alltså inte unikt för denna A319.
Ett glas Champagne serverades innan takeoff (Billecart Salmon).
30 minuter efter takeoff kom drinkar och det blev ett ytterligare glas Champagne med nötter.
Efter ytterligare 15 minuter kom förrätten. Jag valde gravad lax med rödbetor.
Eftersom jag hade ätit i loungen hopade jag över huvudrätten och gick direkt på ostbrickan med ett glas Croix de Beaucaillou 2007.
Till efterrätten (där jag tog en sticky toffe pudding) kom också en trevlig ask med Valrhona choklad. Innan det var dags att sova fick jag också ner en dubbel espresso och cognac. I allt en mycket bra meny med gott hantverk. Faktiskt bättre mat än vad Qatar serverar på ARN-DOH-ARN.
Efter 1:30 in i flygningen och med bara 4:30 kvar så var det dags att sova en stund
Jag sov väldigt bra i sängen. Den är som sagt något smalare än vad Qatar har i sin 787 men det var inga problem att sova bra. Som jämförelse tycker jag att den slår BA's CW med hästlängder.
Motvinden på utresan blev till medvind ner mot Doha och trots att pushback var en dryg timme efter tidtabellstid så landade vi bara 6 minuter sent i Doha.
En Dreamliner som taxar för takeoff.
Vår A319
Med bara 55 minuter till anslutningsflyget till Dubai så stod en Qatarmedarbetare med skylt vid gaten och tog mig smidigt genom security och till anslutningsgaten (dock utan buggy).
Sammanfattningsvis så var det en mycket behaglig flygning med bra mat och service. Stolen är som sagt snäppet under 787’an. Speciellt om man reser ensam och får en passagerare bredvid sig så sitter man lite tight. Om man reser två fungerar det naturligtvis mycket bra. Maten däremot är snäppet bättre än vad Qatar serverar på sin 787 från/till ARN.
Skulle jag ta samma flyg igen?
Ja, om jag vill åka från London. Men om jag skulle utgå från ARN skulle jag inte köpa en extra resa ARN-LHR bara för att åka med detta flyg. Denna flight var betald med Avios och där kostar ju ARN-DOH 25000 Avios medan LHR-DOH kostar 40000.
Last edited: