Redaksjonen
Medlem

Apple Watch var trolig verdens mest kjente armbåndsur før den engang hadde begynt å bli levert. Nå har de første eksemplarene nådd kunder og internett er full av tester om omtaler. BusinessClass.no har testet å fly med Apple Watch og tre populære apper: British Airways, SAS og TripCase.
Skrevet av Joakim Everstin.
Min første reise med Apple Watch
Det var med stor forventning jeg åpnet pakken fra Apple dagen etter de første Apple Watch klokkene hadde blitt sendt ut i markedet. Apple kan virkelig det der med å bygge opp forventninger, og man blir ikke skuffet når man pakker opp den relativt simple klokken fra en godt emballert avlang boks.

Apple Watch boks
Til å begynne med hadde jeg problemer med å få notifications å fungere og det krevdes en reset før alt fungerte perfekt, og da mener jeg perfekt.
Jeg var ganske skeptisk til om jeg virkelig skulle gi opp min elskede Pebble for Apple Watch ettersom jeg hadde lest ganske mange anmeldelser som mente at man skal vente til versjon 2 av Apple Watch, men jeg er ikke enig. Det er sant at det tar en stund for klokken å starte opp, men hvor ofte slår man av en klokke?
Etter som jeg i min rolle på Sabre fokuserer på reiseapper installerte jeg de apper som så langt er tilgjengelig Apple Watch: TripCase, British Airways, United og SAS.

Passende nok hadde jeg en reise innbooket til Oslo på mandagen og jeg ladet min Apple Watch hele natten slik at jeg var sikker på å ha nok strøm for hele reisen. Denne gangen benyttet jeg TripCase og British Airways appen og jeg må si at jag ble overrasket over hvordan min Apple Watch veldig hurtig ble en reisepartner man kan regne med. Tydlige notifications og veldig intuitiv å benytte.
Omlag en time før avgang kommer det en notification fra Passbook om den kommende flighten.

Når man åpner BA appen på klokken får man info om den kommende flighten samt værprognosen.

Når man flyr fra London T5 med British Airways kommer også gate og flight status opp via appen og man behøver ikke lengre stå og vente foran informasjonstavlene for å finne ut hvor man skal gå.

Før boarding passer jeg på å sjekke min EuroBonus saldo i SAS appen hvilket fungerte utmerket.

Ved ombordstigning åpner boarding passet fra Passbook som er innebygget i Apple Watch plattformen.

Det eneste problemet er at boardingpass-lserne på British Airways er for små for at man skal kunne få inn hånda og klokken og jeg var nødt til å ta frem telefonen for å skanne koden på det mobile boardingpasset.
På veien hjem til London fra Oslo dukket det upp en notification fra TripCase om at min flight hadde blitt avbooket, men det hadde sin forklaring i at jeg hadde oppgradert til businessclass og mitt PNR hos reisebyrået hadde blitt avbooket og laget på nytt i British Airways system og det var riktig å sende en notification, så da fikk jeg også bekreftet at TripCase fungerer som det skal.

Når jeg satt og ventet på å boarde flighten hjem til London passet jeg også på å sjekke min neste flight til Dubai i TripCase appen

Oppsummering
Jeg kan varmt rekommandere Apple Watch for frekvente reisende ettersom appene er godt designet og sender den informasjonen man behøver ved rett tidspunkt når reisen er i gang.
Fotnote: Joakim Everstin er «Head of Innovation» på Sabre Travel Network, basert i London. TripCase og TripCase appen er et produkt fra Sabre. Joakim er svensk og har lang erfaring fra reisebransjen. Artikkelen er skrevet på oppdrag fra oss.
Les mer >>