Senaste nytt

Temperatur i kabinen...

Piffsan

Medlem
Intressant tråd! Jag upplever också att det post-pandemic blivit mycket varmare i både business och premium eco kabinen. Jag är dessutom frusna typen.
Var någon flygvärdinna som sade att de ville ha det varmt för då sover folk bättre (vilket jag inte alls håller med om.)
 

Lollet

Medlem
Värmen är min top1 anledning att jag nästan aldrig lyckas sova på planet. Tror jag aldrig har vart med om att det i mitt tycke har vart svalt på en longhaul i business. Några gånger har jag sagt till flera gånger under samma flight att det är för varmt och till slut har man kunnat närma sig en OK nivå.
Det är svårt att göra alla nöjda när någon sitter i t-shirt och tycker det är för varmt samtidigt som någon har dunjacka och tycker det är för kallt. Men ja, det är ju lättare för de frusna att klä på sig extra.
 

fcx

Medlem
På alla mina flighter så har jag frusit en (1) gång, då satt jag vid dörren med defekt värmeslinga. Annars är det 25/75 mellan "OK" eller för varmt. Själv är jag en rätt frusen person, så jag undrar hur man överlever i samhället i övrigt om man tycker att det är för kallt ombord på ett flygplan.

Dock är min teori att det blir väldigt dålig luftcirkulation i affärsklassäten, speciellt när man har dem i sängläge, så det är kroppsvärmen som "hänger kvar" i större utsträckning än att det kommer varmluft ut i kabinen. En liten fläkt gör det behagligare att sova, men det ser lite dumt ut. Har gjort en ovetenskaplig undersökning av min teori genom att dra på friskluft från overhead på SAS A321, där ju stolen är mer eller mindre samma som på A330/350, och upplevde då en klar förbättring av temperaturen.
 

fcx

Medlem
En annan reflektion. I de enkäter man får efter flygen där man ska recensera flygningen på längden och bredden så kan jag aldrig minnas att man har frågat om temperaturen ombord.
 
Toppen