Senaste nytt

TACK alla på BC -en liten reseberättelse

Ska strax boarda SK909 från CPH till EWR för att fira påsk i NYC. Tänkte ta lite tid och berätta om hur medlemskapet här på BC verkligen kom väl till pass i förra veckan. (medlem sedan oktober 2017).

Flyger en del i tjänsten inom främst Norden men gör en del privata resor varje år och då oftast till USA.

Innan BC körde jag Amex platinum. Två gånger om året konverterade jag mina rewards poäng till EB poäng för att med plusgrade uppgradera till business på några av mina long-haul. Ständigt EB silver men reflekterade aldrig över det.

En vän berättade om mileage runs, Amex 2-4-1, LH first mm vilket såklart fick mig att fundera över mitt eget flygande. Hittade BC och läste allt jag hittade här under några veckor. Insåg snabbt alla mina synder och skaffade Amex Elite, fick EB guld i ett nafs och har slutat använda plusgrade för business utan sparar nu istället till min first first (planeras hösten/vintern 2018).

Förra veckan bjöd jag brorsan på en resa till Nashville för att kolla NHL och lyssna på country musik. Vi flög via IAD och landade i ett snöoväder, 90% av alla flyg därifrån var inställda, så även vårt.

Det var NU jag fick användning för min guld status som jag fått tack vare kunskapen från BC! Istället för att ställa mig i den sjuuuukt långa kön till Uniteds service center gick vi in på loungen, berättade om vårt inställda flyg och satte oss ner med en kaffe medan de kollade alternativen åt oss Sinnes skönt efter 9 timmars flygning och 1 timme+ i boarder control (hade aldrig hänt om jag inte lärt mig optimera poäng och fått EB guld status).

Det var totalt kaos och ett tag trodde de inte att de skulle kunna få oss till Nashville de närmsta 2-3 dagarna (vår match Maple Leafs at Predators var nästa dag).

Till slut fick vi besked om att sista flyget till Nashville, 10pm, förmodligen skulle gå enligt tabell och vi kunde få standby plats. Åter igen, tack vare BC och min nya guld status hamnade vi som 1 och 2 på standby (17 pers standby totalt). 3 platser öppnades så vi kom med.

Innan dess hade vi ca 6 timmar att slå ihjäl på IAD vilket inte var några problem med lounge access! Vi dök in i Turkish Airlines loungen och käkade grillad kyckling, lammgryta, hummus mm. Sen över till Lufthansas lounge för dessert, vin och TV-häng.

Trots omständigheterna löste sig allt och det var en ganska trevlig flygtur. STORT TACK(!) till alla här på BC som bidragit i alla trådar som givit mig ovärderlig kunskap! Jag blir alldeles matt när jag tänker på hur det varit utan EB guld på den flygningen... Brorsan var mäkta imponerad och tacksam (på vägen hem flög vi via Frankfurt där han skulle connecta till en annan flight för en jobbresa, släppte in honom i Lufthansas senator lounge där han kunde knoppa några timmar och sen duscha).

Toppen