Senaste nytt

Ta ut Euro vid bankomaterna på Kastrup flygplats. Bra eller dåligt?

Jag har sett att det finns bankomater, nära rullbanden ner till tågstationen vid Kastrup flygplats, som erbjuder Euro. Vet någon om man får bra eller dålig kurs om man tar ut Euro där?
 

marbe166

Medlem
Risken är väl att om du tar ut med ett SEK-baserat kort att det först räknas om från EUR till DKK i bankomaten och sen från DKK till SEK vid kortavräkningen, och det låter spontant inte som en fördelaktig lösning. Sen är det inte alls säkert att du kan ta ut EUR med ett icke-danskt kort i en sådan bankomat.
 

malmokalle

Medlem
Det är väl samma som alltid i utlandet? Låt hemmabanken sköta valutaväxlingen och gå inte på scamen att använda DCC.
 
Last edited:

AlexS

Medlem
Ja, som apknug skrev, kan bekräfta detta -
har tvingats göra spontanuttag på Kastrup i bankomat, Euro och Dollar, och i efterhand konstaterat att det var en katastrofal deal...

Det jag nuförtiden försöker göra är att vara förutseende och ta ut extra Euro i bankomat - i ett Euro land. Då kostar det "inget" (typ ca 2-2.5% "standardväxelkurs" men inget utöver det)
och tar sedan med mig dessa Euro runt i världen som back-up cash att växla till lokal valuta om det krisar.
 
Om man växlar till Euro i Revolut och sedan tar ut dessa Euros i en av bankomaterna med Revolut-kortet, då blir det väl inga extraavgifter för uttaget, eller?
 

Tostarp

Medlem
Många klassiska 'bankomater' i Västra Skåne har uttag i SEK, DKK och EUR. Tar man i en sådan ut med ett 'vanligt bankkort' (=Debit) utfärdat av din Svenska hemmabank så funkar det hyfsat med tanke på växlingskurser.

Dvs om man har möjlighet klart bättre än att göra samma operation på Kastrup.
 
...hyfsat med tanke på växlingskurser...
Ja, fast det hade ju blivit ännu bättre växlingskurs om man hade gjort växlingen i Revolut och blivit debiterad i Euro. Vet någon om det är möjligt att göra så? Jag ska till Argentina och tydligen får man dubbelt så mycket Argentinska Pesos om man växlar Euro på plats istället för att ta ut i de lokala bankomaterna.
 

airac

Medlem
Ja, fast det hade ju blivit ännu bättre växlingskurs om man hade gjort växlingen i Revolut och blivit debiterad i Euro. Vet någon om det är möjligt att göra så? Jag ska till Argentina och tydligen får man dubbelt så mycket Argentinska Pesos om man växlar Euro på plats istället för att ta ut i de lokala bankomaterna.
Bankomat debiterar alltid i SEK oavsett underliggande valuta på kortet du stoppar i automaten.

Man bokar alltså bäst med mellanlandning på fin hub med bra lounge i Euro-området :)
 
Toppen