Tomas E
Medlem
För en knapp månad sedan erkände jag ett drygt tremånaders flyguppehåll och blev genast misstänkt för att vara en anhängare av G.T. (och då menar jag inte gin och tonic). Det måste jag göra något åt!
Således inleder jag strax en utflykt till Sydney, där jag åker "långa vägen" tillbaka, dels styrt av *A-platstillgång vid bokningstillfället och dels för att det kunde vara kul att prova några för mig nya bolag när jag ändå är långt bort. Således blir flygvägen ARN-CPH-MUC-HND-SYD-ICN-TPE-JFK-MAD-ARN, fördelat på SAS/SAS/ANA/ANA/Asiana/EVA/EVA/Iberia/Iberia, och så 11 nätter i Sydney-trakten där i mitten.
Äventyret är uppdelat på fyra bokningar, första benet en köpebiljett i SAS Go (men Bio-biljett så jag fortsätter resan mot att bli medveten), därefter två enkla *A-bonusbiljetter i business bokade via TAP Miles & Go, och slutligen en Iberia Plus-bonusbiljett i business. Fyra bokningar, segment på fem flygbolag, ett sjätte flygbolag som utfärdat två av biljetterna och två byten på <2 h på utresan (MUC och HND) - what could possibly go wrong?
Resan bokades ursprungligen i början av juli förra året, och utresan löd då ARN-FRA-DEL-SYD med LH/AI/AI. Efter att ha överlevt AI och ett byte i Delhi förra våren, på rutten LHR-DEL-NRT, tänkte jag att det trots allt kunde funka. Tanken med bokningen var bl.a. att göra mig av med min alltför stora "stash" av TAP-miles innan de gick ut någon månad senare.
Problemet var att TAP-agenten stavade mitt namn fel, Thomas med ett extra h. Jag blev ett par gånger utlovad en namnkorrigering som sedan aldrig inträffade. Jag har senare förstått att detta kan vara svårt på bonusbiljetter som involverar interlining, av rent IT-tekniska skäl. Av strategiska skäl väntade jag sedan med att kontakta dem igen tills det fanns alternativ *A-tillgång, utifall att jag skulle behöva avboka och platserna inte skulle komma tillbaka. Efter några kontakter förra veckan blev till sist budskapet att det inte gick att namnbyte p.g.a. att biljetten involverade interlining med andra bolag, och att det inte var rekommendabelt att försöka resa med en felstavad biljett. Eftersom jag läst allehanda historier om att Indien är fel land att råka ut för flygplatsproblem i, bestämde jag mig för att avboka, trots påståenden på detta forum om att några enstaka bokstäver kan vara fel utan att det brukar bli problem, i alla fall i andra länder. (Efter att ärendet skickades back-office förlängde TAP mina utgånga miles inte bara till sensommaren 2024, utan till 2025, eftersom de hade gjort ett misstag, vilket tydligt erkändes av förra veckans agent när han såg min ärendehistorik - så trots allt snyggt hanterat i slutändan.) De olika segmenten kom förvisso tillbaka, kunde jag se, men det fanns istället en möjlighet att flyga med ANA från München via Haneda till Sydney, och det kändes mer lockande. Anlutning från Stockholm gick däremot inte att få till (TAP tillåter bara tre segment på en *A-enkelbiljett), så jag fastnade för att starta i CPH och tog ARN-CPH som en separat köpebiljett, med en övernattning i grannlandet.
Äventyret är uppdelat på fyra bokningar, första benet en köpebiljett i SAS Go (men Bio-biljett så jag fortsätter resan mot att bli medveten), därefter två enkla *A-bonusbiljetter i business bokade via TAP Miles & Go, och slutligen en Iberia Plus-bonusbiljett i business. Fyra bokningar, segment på fem flygbolag, ett sjätte flygbolag som utfärdat två av biljetterna och två byten på <2 h på utresan (MUC och HND) - what could possibly go wrong?
Resan bokades ursprungligen i början av juli förra året, och utresan löd då ARN-FRA-DEL-SYD med LH/AI/AI. Efter att ha överlevt AI och ett byte i Delhi förra våren, på rutten LHR-DEL-NRT, tänkte jag att det trots allt kunde funka. Tanken med bokningen var bl.a. att göra mig av med min alltför stora "stash" av TAP-miles innan de gick ut någon månad senare.
Problemet var att TAP-agenten stavade mitt namn fel, Thomas med ett extra h. Jag blev ett par gånger utlovad en namnkorrigering som sedan aldrig inträffade. Jag har senare förstått att detta kan vara svårt på bonusbiljetter som involverar interlining, av rent IT-tekniska skäl. Av strategiska skäl väntade jag sedan med att kontakta dem igen tills det fanns alternativ *A-tillgång, utifall att jag skulle behöva avboka och platserna inte skulle komma tillbaka. Efter några kontakter förra veckan blev till sist budskapet att det inte gick att namnbyte p.g.a. att biljetten involverade interlining med andra bolag, och att det inte var rekommendabelt att försöka resa med en felstavad biljett. Eftersom jag läst allehanda historier om att Indien är fel land att råka ut för flygplatsproblem i, bestämde jag mig för att avboka, trots påståenden på detta forum om att några enstaka bokstäver kan vara fel utan att det brukar bli problem, i alla fall i andra länder. (Efter att ärendet skickades back-office förlängde TAP mina utgånga miles inte bara till sensommaren 2024, utan till 2025, eftersom de hade gjort ett misstag, vilket tydligt erkändes av förra veckans agent när han såg min ärendehistorik - så trots allt snyggt hanterat i slutändan.) De olika segmenten kom förvisso tillbaka, kunde jag se, men det fanns istället en möjlighet att flyga med ANA från München via Haneda till Sydney, och det kändes mer lockande. Anlutning från Stockholm gick däremot inte att få till (TAP tillåter bara tre segment på en *A-enkelbiljett), så jag fastnade för att starta i CPH och tog ARN-CPH som en separat köpebiljett, med en övernattning i grannlandet.
Last edited: