Senaste nytt

Sydney-utflykt med jorden runt-retur [semi-live]

Tomas E

Medlem
För en knapp månad sedan erkände jag ett drygt tremånaders flyguppehåll och blev genast misstänkt för att vara en anhängare av G.T. (och då menar jag inte gin och tonic). Det måste jag göra något åt! ;) Således inleder jag strax en utflykt till Sydney, där jag åker "långa vägen" tillbaka, dels styrt av *A-platstillgång vid bokningstillfället och dels för att det kunde vara kul att prova några för mig nya bolag när jag ändå är långt bort. Således blir flygvägen ARN-CPH-MUC-HND-SYD-ICN-TPE-JFK-MAD-ARN, fördelat på SAS/SAS/ANA/ANA/Asiana/EVA/EVA/Iberia/Iberia, och så 11 nätter i Sydney-trakten där i mitten.
RTW24.gif

Äventyret är uppdelat på fyra bokningar, första benet en köpebiljett i SAS Go (men Bio-biljett så jag fortsätter resan mot att bli medveten), därefter två enkla *A-bonusbiljetter i business bokade via TAP Miles & Go, och slutligen en Iberia Plus-bonusbiljett i business. Fyra bokningar, segment på fem flygbolag, ett sjätte flygbolag som utfärdat två av biljetterna och två byten på <2 h på utresan (MUC och HND) - what could possibly go wrong? :oops:

Resan bokades ursprungligen i början av juli förra året, och utresan löd då ARN-FRA-DEL-SYD med LH/AI/AI. Efter att ha överlevt AI och ett byte i Delhi förra våren, på rutten LHR-DEL-NRT, tänkte jag att det trots allt kunde funka. Tanken med bokningen var bl.a. att göra mig av med min alltför stora "stash" av TAP-miles innan de gick ut någon månad senare.

Problemet var att TAP-agenten stavade mitt namn fel, Thomas med ett extra h. Jag blev ett par gånger utlovad en namnkorrigering som sedan aldrig inträffade. Jag har senare förstått att detta kan vara svårt på bonusbiljetter som involverar interlining, av rent IT-tekniska skäl. Av strategiska skäl väntade jag sedan med att kontakta dem igen tills det fanns alternativ *A-tillgång, utifall att jag skulle behöva avboka och platserna inte skulle komma tillbaka. Efter några kontakter förra veckan blev till sist budskapet att det inte gick att namnbyte p.g.a. att biljetten involverade interlining med andra bolag, och att det inte var rekommendabelt att försöka resa med en felstavad biljett. Eftersom jag läst allehanda historier om att Indien är fel land att råka ut för flygplatsproblem i, bestämde jag mig för att avboka, trots påståenden på detta forum om att några enstaka bokstäver kan vara fel utan att det brukar bli problem, i alla fall i andra länder. (Efter att ärendet skickades back-office förlängde TAP mina utgånga miles inte bara till sensommaren 2024, utan till 2025, eftersom de hade gjort ett misstag, vilket tydligt erkändes av förra veckans agent när han såg min ärendehistorik - så trots allt snyggt hanterat i slutändan.) De olika segmenten kom förvisso tillbaka, kunde jag se, men det fanns istället en möjlighet att flyga med ANA från München via Haneda till Sydney, och det kändes mer lockande. Anlutning från Stockholm gick däremot inte att få till (TAP tillåter bara tre segment på en *A-enkelbiljett), så jag fastnade för att starta i CPH och tog ARN-CPH som en separat köpebiljett, med en övernattning i grannlandet.

Last edited:
Även en jordenruntresa börjar självklart med SL! Eftersom röda linjen just nu kör 20 minuterstrafik blev det kortare väskrullning av att ta buss till Odenplan och så pendeln till Arlanda än att ta det snabbare tågalternativet.
IMG_6679.jpeg

Under senare månader har det varit många störningar i tågtrafiken norr om stan, men så inte idag. Jag lyckades dock inte få SAS att checka in mitt bagage hela vägen till Sydney (trots att bokning 2 börjar med ett SAS-segment och syntes i appen), trots att den unge mannen frågade sin chef.

Nåväl, fast tracken var snabb och för omväxlings skull användes band #2 från taxfreebutiken, dvs långt bort från slow track. Modern teknologi som Danmark bara kan drömma om! Eller rättare sagt, kinesisk teknologi, så det är väl bara att betala (och acceptera att insamlade data hamnar lite varstans) snarare än att drömma. ;)

Anlände till Amex-loungen ca 20 min före sista beställningen (som är 1900), och tyckte att besparingen från att undvika Arlanda Express behövde återinvesteras i champagne (Billecart-Salmon) eftersom det trots allt är semester.
IMG_6680.jpeg

Och så rostbiff med remouladsås för att anpassa mig till den stundande natten i Danmark. Kul att det nu finns två vinalternativ för vardera vitt och rött i loungen, så det inte behöver bli Nespolino för jämnan! Côtes-du-Rhône blev det till.
IMG_6681.jpeg

Tja, därefter en händelselös flight med en något försenad SK411 ARN-CPH. Exit row på en A320 utan Wi-Fi har varit lite av min standardresa de senaste åren, så jag kom inte ens på tanken att ta ett foto. Men det var faktiskt inte Connect med en ny A320neo, utan en av de gamla A320(ceo), OY-KAT även känd som Hildegun Viking, som inte ens hade några eluttag. Tydligen började den sitt liv hos IndiGo, så den avbokade resan via Indien spökar trots allt! o_O

Nåväl, efter att väl ha fått mitt bagage kunde jag konstatera att det gick att checka in det i automat till dagen efter. Sedan bar det av till Best Western Plus Park Globetrotter två metrostationer bort, med spektakulär utsikt över PostNord och metron. Så nu är det dags att tryna.
IMG_6683.jpeg

Last edited:
Från hotellrummet tog det knappt 15 minuter innan jag var i SAS Gold-loungen, via två metrostopp och SAS fast track, tack vare att M2:an dök upp direkt. Mycket smidigt. (I den mån det var kö till andra säkerhetskontrollen så sträckte den sig i alla fall inte bort till trappan.)

Äggröra stod på menyn.
IMG_6688.jpeg

Detta byttes strax till ägg och amerikanska pannkakor.
IMG_6689.jpeg

Och sedan bestämde sig SAS för att bevisa att inte alla gångavstånd på Kastrup är korta genom att skicka mig till gate A14.

SK661 CPH-MUC blev E195-premiär för mig.
IMG_6690.jpeg

Lika lite wifi som gårdagens flyg (helt enligt förväntan) men betydligt mer el i SAS moderniserade kabin, med både USB-A och USB-C samt paddhylla.
IMG_6695.jpeg

Rätt standard SAS-frukostbox.

IMG_6692.jpeg

Väl i München, nästan i tid, blev det lite väntetid på plattan, först pga kö och sedan pga krånglande jetbridge, men detta åt bara upp ca 20 min av min bytestid om 1h35.

Nåväl, fortfarande tid för ett loungebesök alltså. Visade mig tillräckligt orutinerad (eller kan man skylla på att danskt rågbröd orsakar förvirring?) för att dyka in i första bästa Senator-lounge längs vägen, vid G-Gates (var på väg mot H), och fick då veta (på ett halvtrevligt sätt) att jag skulle ”stämpla” mitt pass och att det sedan fanns en annan lounge för mig. Eftersom jag lagt in mitt EBD och inte mitt LH Sen-kort visste de väl inte att de skulle tilltala mig ”Herr Senator” och vara trevliga. Ok, hade det här varit Berlin och inte München, hade loungedraken nog räknats som ovanligt trevlig, trots allt.

Nåväl, i icke-Schengen-Senatorloungen bestämde jag mig för att klockan nu slagit Sekt.
IMG_6698.jpeg

Efter två danska frukostar, och med ANA väntande om mindre än en timme, behövde jag däremot ingen mer mat. Men några gummibjörnar går alltid ner.
IMG_6699.jpeg

Sitter nu på plats på NH218, en 787-900, i bakre businesskabinen, som blir mitt hem i drygt 12h. Alltså businesskabin modell äldre, ej The Room. Nu är det dags för flightmode och övergång till SEMI-live.

Eftersom jag bokade sent, för mindre än en vecka sedan, fanns det inga fönsterplatser kvar, utan bara några mittsäten i 1-2-1-arrangemanget. Jag valde ett som var indraget från gången, och det visade sig att jag inte hade någon granne.
IMG_6708.jpeg

Den här bilden visar det som var sämst med flighten, nämligen ett ospecifikt bubbelvin i plastglas som välkomstdrink och smärre slitagetecken på inredningen. (Däremot funkade alla sätesfunktioner felfritt.) Den visar också på avsaknad av varma nötter. ;)
IMG_6709.jpeg

Men bortsett från det var allt fantastiskt bra! Snabb, uppmärksam och trevlig service, riktigt bra mat (jag valde genomgående de japanska alternativen) och bra dryck. Deras vinlista är helt OK, med solida val, men inget spektakulärt. Deras japanska dryckesurval däremot har några mer exklusiva inslag.

Amuse bouche med champagne Drappier. Kul att de körde med ett champagnehus jag besökt! Pinot Noir-dominerad stil med lite mognadstecken. Den gröna bollen är foie gras med pistage.
IMG_6715.jpeg

Till menyn valde jag sake, Dassai 39. Dassai gör väldigt polerad och elegant sake. Möjligen kan man säga att det är en lättgillad sake för de som annars är mer vana vid vitt vin. Brukar vara väldigt svår att hitta, för den säljer slut fort.
IMG_6716.jpeg

Första serveringen på den japanska menyn.
IMG_6717.jpeg

Andra serveringen.
IMG_6718.jpeg

Valde ost och frukt efteråt med portvin från Quinta de la Rosa.
IMG_6719.jpeg

Grönt te med elegant och dyr japansk whisky, Suntory Hakushu.
IMG_6721.jpeg

Frukostserveringen.
IMG_6722.jpeg

Eftersom jag bokade sent, för mindre än en vecka sedan, fanns det inga fönsterplatser kvar, utan bara några mittsäten i 1-2-1-arrangemanget. Jag valde ett som var indraget från gången, och det visade sig att jag inte hade någon granne.
Visa bifogad bild 154271
Den här bilden visar det som var sämst med flighten, nämligen ett ospecifikt bubbelvin i plastglas som välkomstdrink och smärre slitagetecken på inredningen. (Däremot funkade alla sätesfunktioner felfritt.) Den visar också på avsaknad av varma nötter. ;)
Visa bifogad bild 154272
Men bortsett från det var allt fantastiskt bra! Snabb, uppmärksam och trevlig service, riktigt bra mat (jag valde genomgående de japanska alternativen) och bra dryck. Deras vinlista är helt OK, med solida val, men inget spektakulärt. Deras japanska dryckesurval däremot har några mer exklusiva inslag.

Amuse bouche med champagne Drappier. Kul att de körde med ett champagnehus jag besökt! Pinot Noir-dominerad stil med lite mognadstecken. Den gröna bollen är foie gras med pistage.
Visa bifogad bild 154273
Till menyn valde jag sake, Dassai 39. Dassai gör väldigt polerad och elegant sake. Möjligen kan man säga att det är en lättgillad sake för de som annars är mer vana vid vitt vin. Brukar vara väldigt svår att hitta, för den säljer slut fort.
Visa bifogad bild 154274
Första serveringen på den japanska menyn.
Visa bifogad bild 154275
Andra serveringen.
Visa bifogad bild 154277
Valde ost och frukt efteråt med portvin från Quinta de la Rosa.
Visa bifogad bild 154276
Grönt te med elegant och dyr japansk whisky, Suntory Hakushu.
Visa bifogad bild 154278
Frukostserveringen.
Visa bifogad bild 154279
Du kör whiskey till frukosten också? Nice

Toppen