Jonas C
Medlem
Jag ompublicerar denna reserapport i forumet, då den snarare är mer lämpad här än som ett blogginlägg. Hoppas att ni har uppsikt med detta 
Swiss International Airlines (tillsammans med BA) är ett av få flygbolag i Europa som klassificerar sig i "premiumsegmentet". I julas hade jag chansen att prova deras Economy Class produkt på utresan till min nyårsresa till Shanghai.
Efter en behaglig flygning med LX1249 från Arlanda, anlände jag till Zürich. Det var annandag jul och flygplatsen var full med leisure pax påväg hem från julfirandet. Trots detta var passkontrollen i ZRH väldigt civiliserad, och med en transfertid på 40 minuter fanns det gott om tid över att vänta i E Gaten. En översåld Y kabin resulterade i flera op-ups. En man med SEN status blev tillsammans med sin flickvän erbjudna en uppgradering till Business Class, med enda kruxet att de tvingades sitta på olika rader. Mannen tackade då nej till uppgraderingen och nöjde sig istället med bulkhead raden i Economy.
Tyvärr förstår jag inte hur någon människa kan tacka nej till en gratis uppgradering av anledningen att man vill sitta brevid sin partner, men, men. Kort därpå kom en kinesisk dam viftandes med GOLD (dvs Star Alliance Gold) skrivet med stora bokstäver på sitt hemutskrivna boardingkort. På ett väldigt vulgärt sätt krävde hon sin rätt till de två lediga platserna i biz, och passade även på att vifta med sitt svarta Amex. Stressad som agenten var fick hon och hennes man platserna utan större gräl. Ett oacceptabelt beteende enligt mig då det säkert hade funnits SEN på listan som hade förtjänat uppgraderingen mer, men å andra sidan kan det vart svårt då folk redan boardat planet.
Väl ombord på planet möttes jag av en trevlig purser som visade mig vägen mot Y kabinen. Jag hade reserverat plats 23K, vilket är första bulkhead raden i Economy. Väldigt överraskad blev jag av det generösa benutrymmet.
Som 1,80 lång gick det utmärkt att sträcka på benen.
Efter takeoff kom pursern förbi med drink vagnen. Jag beställde en gin&tonic med erbjudande om en dubbel (det hade nog aldrig någonsin hänt på SAS), men jag tackade nej och nöjde mig med en cola light istället.
Gin&Tonic med extra Tonic, + en diet coke fick det bli till fördrink.
Servering av lunch följde snabbt. Valet stod mellan kalkon eller vegetarisk lasagne. Det fick bli kalkon för min del, och den smakade förvånansvärt bra. En av de bättre måltider jag har haft i Economy, och bra mycket bättre än den torra biffen jag fick i Business på flyget hem.
Lunch bestående av salladsblad till förrätt, kalkonbröst med rödkål och polenta till varmrätt, och mandelkaka till efterrätt. Gott!
Mätt och belåten kom pursern förbi med vagnen. Jag blev även erbjuden digestif som jag gärna tackade ja till. En kopp kaffe och Bailey's fick det bli, tillsammans med mandelkakan till dessert.
Lindt choklad och Nespresso fanns tyvärr inte att tillgå i Economy. Men detta dög alldeles utmärkt!
Efter att brickorna samlats ihop passade jag på att ta mig en bensträckare i kabinen. Då IFE systemet låg nere under de 3 första timmarna var det lika gärna bra att hänga i galley för att fördriva tiden.
Economy kabinen in-flight
Så småningom kom IFE systemet till liv igen, och jag passade på att se några avsnitt av How I Met Your Mother och Modern Family, innan jag tuppade av. Under mitten av flygningen kom pursern iklädd tomtedräkt fram och serverade Mövenpick glass till de som ville. Glass tackar man sällan nej till, trots att JW Blue inte fanns att tillgå
Glassen sveptes i en tugga, och jag återgick till min sömn.
Klockan 5 på morgonen lokal tid tändes lamporna i kabinen och frukosten serverades. Till min stora förvåning blev vi erbjudna en varm frukost bestående av omelett, kokt spenat, tomatsås och rösti. Dagsfärskt bröd, yoghurt, kaffe och apelsinjuice serverades till. Väldigt generöst måste jag säga.
Generös frukostbricka. Har svårt att tänka mig att SAS skulle servera något i stil med detta.
Allt som allt, en trevlig frukost. Snart var det dags för landning i Shanghai, och denna inte så farliga långflygning i Economy, kom mot ett efterlängtat slut.
Vid efter ankomst i PVG fick jag en guidad tur runt C och F kabinen av pursern, följt av ett besök in i cockpit.
Väldigt fräsch glass cockpit på denna A340-300E
För 2200kr per enkelresa erbjöd SWISS Economy produkt extremt god valuta för pengarna, och tack vare bulkhead platsen lyckades jag sträcka ut benen ordentligt mot väggen och därmed få en god sovposition. Jetlaggen var borta efter dag två, och därmed skäl nog att behålla pengarna på kontot och flyga långdistans Y igen. I alla fall än så länge, kan inte föreställa mig hur det måste kännas efter en långflygning i Y som 35+'are
//Jonas
Swiss International Airlines (tillsammans med BA) är ett av få flygbolag i Europa som klassificerar sig i "premiumsegmentet". I julas hade jag chansen att prova deras Economy Class produkt på utresan till min nyårsresa till Shanghai.
Efter en behaglig flygning med LX1249 från Arlanda, anlände jag till Zürich. Det var annandag jul och flygplatsen var full med leisure pax påväg hem från julfirandet. Trots detta var passkontrollen i ZRH väldigt civiliserad, och med en transfertid på 40 minuter fanns det gott om tid över att vänta i E Gaten. En översåld Y kabin resulterade i flera op-ups. En man med SEN status blev tillsammans med sin flickvän erbjudna en uppgradering till Business Class, med enda kruxet att de tvingades sitta på olika rader. Mannen tackade då nej till uppgraderingen och nöjde sig istället med bulkhead raden i Economy.
Tyvärr förstår jag inte hur någon människa kan tacka nej till en gratis uppgradering av anledningen att man vill sitta brevid sin partner, men, men. Kort därpå kom en kinesisk dam viftandes med GOLD (dvs Star Alliance Gold) skrivet med stora bokstäver på sitt hemutskrivna boardingkort. På ett väldigt vulgärt sätt krävde hon sin rätt till de två lediga platserna i biz, och passade även på att vifta med sitt svarta Amex. Stressad som agenten var fick hon och hennes man platserna utan större gräl. Ett oacceptabelt beteende enligt mig då det säkert hade funnits SEN på listan som hade förtjänat uppgraderingen mer, men å andra sidan kan det vart svårt då folk redan boardat planet.
Väl ombord på planet möttes jag av en trevlig purser som visade mig vägen mot Y kabinen. Jag hade reserverat plats 23K, vilket är första bulkhead raden i Economy. Väldigt överraskad blev jag av det generösa benutrymmet.

Som 1,80 lång gick det utmärkt att sträcka på benen.
Efter takeoff kom pursern förbi med drink vagnen. Jag beställde en gin&tonic med erbjudande om en dubbel (det hade nog aldrig någonsin hänt på SAS), men jag tackade nej och nöjde mig med en cola light istället.

Gin&Tonic med extra Tonic, + en diet coke fick det bli till fördrink.
Servering av lunch följde snabbt. Valet stod mellan kalkon eller vegetarisk lasagne. Det fick bli kalkon för min del, och den smakade förvånansvärt bra. En av de bättre måltider jag har haft i Economy, och bra mycket bättre än den torra biffen jag fick i Business på flyget hem.

Lunch bestående av salladsblad till förrätt, kalkonbröst med rödkål och polenta till varmrätt, och mandelkaka till efterrätt. Gott!
Mätt och belåten kom pursern förbi med vagnen. Jag blev även erbjuden digestif som jag gärna tackade ja till. En kopp kaffe och Bailey's fick det bli, tillsammans med mandelkakan till dessert.

Lindt choklad och Nespresso fanns tyvärr inte att tillgå i Economy. Men detta dög alldeles utmärkt!
Efter att brickorna samlats ihop passade jag på att ta mig en bensträckare i kabinen. Då IFE systemet låg nere under de 3 första timmarna var det lika gärna bra att hänga i galley för att fördriva tiden.

Economy kabinen in-flight
Så småningom kom IFE systemet till liv igen, och jag passade på att se några avsnitt av How I Met Your Mother och Modern Family, innan jag tuppade av. Under mitten av flygningen kom pursern iklädd tomtedräkt fram och serverade Mövenpick glass till de som ville. Glass tackar man sällan nej till, trots att JW Blue inte fanns att tillgå
Klockan 5 på morgonen lokal tid tändes lamporna i kabinen och frukosten serverades. Till min stora förvåning blev vi erbjudna en varm frukost bestående av omelett, kokt spenat, tomatsås och rösti. Dagsfärskt bröd, yoghurt, kaffe och apelsinjuice serverades till. Väldigt generöst måste jag säga.

Generös frukostbricka. Har svårt att tänka mig att SAS skulle servera något i stil med detta.
Allt som allt, en trevlig frukost. Snart var det dags för landning i Shanghai, och denna inte så farliga långflygning i Economy, kom mot ett efterlängtat slut.
Vid efter ankomst i PVG fick jag en guidad tur runt C och F kabinen av pursern, följt av ett besök in i cockpit.

Väldigt fräsch glass cockpit på denna A340-300E
För 2200kr per enkelresa erbjöd SWISS Economy produkt extremt god valuta för pengarna, och tack vare bulkhead platsen lyckades jag sträcka ut benen ordentligt mot väggen och därmed få en god sovposition. Jetlaggen var borta efter dag två, och därmed skäl nog att behålla pengarna på kontot och flyga långdistans Y igen. I alla fall än så länge, kan inte föreställa mig hur det måste kännas efter en långflygning i Y som 35+'are
//Jonas