Senaste nytt

Swedavia testar "Drive Through Bag Drop" på Arlanda

FilipJ

Medlem
Swedavia skriver på sin LinkedIn:

"Nu testas Drive through Bag drop - lämna in din resväska redan på parkeringen!

Nu kan resenärer inom Schengen med flygbolagen Norwegian, SAS - Scandinavian Airlines och TUI som checkat in digitalt, få ut sin bagagetagg och lämna resväskan på P2 Beta långtidsparkering på hashtag#Arlanda och på så sätt vara redo att enkelt och smidigt ta sig direkt till säkerhetskontrollen.

Projektgruppen på hashtag#Swedavia är glada att vara i gång med testet som varar till den 28 juni som första steg."

1715949642163.png

Bild från Swedavias LinkedIn

Man kan ju få taggar i automaten i deras väntsal. Sedan är det bara förbi bagdrop. Osäker om det är så mycket smidigare med lösning ala HKG eller VIE.

Det är ett extra stopp. Dessutom otroligt smidigt att checka in väskan till flyget på morgonen och sen kunna utforska stan, gå på möte eller vad man nu vill göra, sen bara åka till flygplatsen när det passar.

Det är ett extra stopp. Dessutom otroligt smidigt att checka in väskan till flyget på morgonen och sen kunna utforska stan, gå på möte eller vad man nu vill göra, sen bara åka till flygplatsen när det passar.
Exakt! Man kan dumpa väskan och göra något annat.

Dessutom, det är en del meck med att släpa väskan på expressen, och sedan från perrongen upp till bag drop. Skönare att bara få bli av med den innan man går på tåget.

Exakt! Man kan dumpa väskan och göra något annat.

Dessutom, det är en del meck med att släpa väskan på expressen, och sedan från perrongen upp till bag drop. Skönare att bara få bli av med den innan man går på tåget.

Och jag kan definitivt se att det är nice med curbside på parkeringen också. Jag tänker när jag och sambon reser inför jul (ja, jag vet att det testas i sommar bara). Typ tre resväskor var med julklappar och skit som ska släpas genom snöslasket på parkeringen, på bussen och sen i terminalen. Så mycket lättare att dumpa väskorna, bara ta sig själv till terminalen, ramla igenom säkerhetskontrollen och påbörja resan.

Åkte förbi denna barack häromdagen,
Den ligger i sydvästra hörnet av parkeringen, där det ser ut som det för länge längesen fanns en busshållplats med skärmtak

Kul att testa, men jag är tämligen säker att den inte kommer överleva vintern!
Ser dock inte riktigt för vilka produkten är tänkt.

- Resenärer som ska långt? Tveksamt, då tänker jag att det krävs manuell incheckning med passkontroll (tänker USA, Asien)
- Pendlare inom EU? Tveksamt, då det är 2h10m cutoff. dvs väldigt tidigt för en pendlare
- Semesterfirare som åker 1-2 gång per år? Tveksamt, jag tror de är skeptiska mot en sån här testlösning i en barack. "Jag litar inte på detta, jag går till manuell disk jag alltid gjort"

Jag ser verkligen en poäng med detta dock, BETA-bussarna blir snabbt smockfulla med väskor.
Skulle dock hellre se att turtätheten ökade med 1-2 fler bussar
och framförallt att BETA-bussen stannade vid T5!!!

HKG-lösningen med InTownCheckIn till Arlanda Express hade ju varit mer rimlig

Arlanda skulle ha köpt Sydney’s monorail när de rev den. Med level boarding och bagagekärror på parkeringarna är problemet löst, utan att det blir fler chanser att bagaget slarbas bort

- Resenärer som ska långt? Tveksamt, då tänker jag att det krävs manuell incheckning med passkontroll (tänker USA, Asien)
- Pendlare inom EU? Tveksamt, då det är 2h10m cutoff. dvs väldigt tidigt för en pendlare
- Semesterfirare som åker 1-2 gång per år? Tveksamt, jag tror de är skeptiska mot en sån här testlösning i en barack. "Jag litar inte på detta, jag går till manuell disk jag alltid gjort"

1. Passkontroll för USA resenärer etc kan lika gärna ske vid gaten eller servicedesk som de gör idag för resenärer som inte blivit kollade annars längs resan, typ anslutande inrikesresenärer utan bagage. Detta är inget hinder.

2. Just pendlare är kanske inte den viktigaste gruppen. Men om du kommer med bilen så stannar du ju bilen där, checkar in och sen kör du och parkerar. Många är ju rätt tidiga på Beta för man får räkna med åtminstone en extra halvtimme för man vet aldrig hur bussarna går. Efter att nästan ha missat mitt flyg pga att Swedavias bussförare inte behagat infinna sig på jobbet så har jag alltid minst två timmars marginal.

3. Just semesterfirare tror jag faktiskt. Har de klurat ut hur man checkar in online, så tror jag de klurar ut detta också. Fatta hur skönt om du kommer med tre kids och bagage att bara kunna lasta av där och sen ta sig till terminalen i lugn och ro. Faller det väl ut och ordet sprider sig så kommer det bli väldigt poppis. Men visst, guldkorts-Bertil som fått sitt guldkort i present av sitt barnbarn kanske vill maximera VIP-känslan av att gå till gulddisken och få en tag av en helt ointresserad anställd.

Toppen