Jacob
Medlem
Riktigt bra! 
Sedan den 1 mars höjdes hastighetsgränsen för bussar med bilbälten för samtliga passagerare till 100 km/h. Nu tar Swebus nästa steg i utveckling och testar att köra upp till 150 km/h med tio specialbussar mellan Stockholm och Linköping.
- Vi har resonerat med Trafikverket en längre tid om att få möjlighet att vara pionjärer i utvecklingen av höghastighetsbussar i Sverige, och nu har vi fått grönt ljus, säger Christel Grip, presschef på Swebus. Den internationella trenden är ju att utöka bussåkandet med så kallade Bus Rapid Transit-system (BRT). Den här försöksverksamheten är det största storskaliga testet av en ultrasnabbt BRT-variant av japanskt snitt.
För att kunna genomföra testet kommer polisen att reservera vänsterfilen på E4:an mellan Stockholm och Linköping under försöksperioden 1-10 april. Exakta klockslag framgår av Swebus ordinare tidtabell, som kan rekvireras på Cityterminalen i Stockholm.
För att uppmärksamma bilisterna på de extra snabba bussarna har Swebus valt att sätta på så kallade flames på utsidan av bussen.
- Ingen kommer att missa dem på vägarna, säger Christel Grip. Resenärerna uppmanas även att gå på och av snabbare än vanligt, vid alla mindre hållplatser kommer vi inte stanna helt utan erbjuda flygande på- och avstigning. Precis som på snabbtåg finns det ju även högre risk för åksjuka ombord, men vi tror att många tycker det är värt det.
Som en säkerhetsåtgärd uppmanas bilister att hålla extra uppsikt efter de snabbare bussarna i vänsterfilen på E4:an mellan Stockholm och Linköping.
- Vi kommer ju ha bussfilen för oss själva, men bilister kan nog bli rädda när vi dundrar förbi så man ska vara vaksam bakom ratten, säger Christel Grip.

Sedan den 1 mars höjdes hastighetsgränsen för bussar med bilbälten för samtliga passagerare till 100 km/h. Nu tar Swebus nästa steg i utveckling och testar att köra upp till 150 km/h med tio specialbussar mellan Stockholm och Linköping.
- Vi har resonerat med Trafikverket en längre tid om att få möjlighet att vara pionjärer i utvecklingen av höghastighetsbussar i Sverige, och nu har vi fått grönt ljus, säger Christel Grip, presschef på Swebus. Den internationella trenden är ju att utöka bussåkandet med så kallade Bus Rapid Transit-system (BRT). Den här försöksverksamheten är det största storskaliga testet av en ultrasnabbt BRT-variant av japanskt snitt.
För att kunna genomföra testet kommer polisen att reservera vänsterfilen på E4:an mellan Stockholm och Linköping under försöksperioden 1-10 april. Exakta klockslag framgår av Swebus ordinare tidtabell, som kan rekvireras på Cityterminalen i Stockholm.
För att uppmärksamma bilisterna på de extra snabba bussarna har Swebus valt att sätta på så kallade flames på utsidan av bussen.
- Ingen kommer att missa dem på vägarna, säger Christel Grip. Resenärerna uppmanas även att gå på och av snabbare än vanligt, vid alla mindre hållplatser kommer vi inte stanna helt utan erbjuda flygande på- och avstigning. Precis som på snabbtåg finns det ju även högre risk för åksjuka ombord, men vi tror att många tycker det är värt det.
Som en säkerhetsåtgärd uppmanas bilister att hålla extra uppsikt efter de snabbare bussarna i vänsterfilen på E4:an mellan Stockholm och Linköping.
- Vi kommer ju ha bussfilen för oss själva, men bilister kan nog bli rädda när vi dundrar förbi så man ska vara vaksam bakom ratten, säger Christel Grip.