Senaste nytt

Strategi vid bokning av hyrbil, vad ska jag välja?

evr

Medlem
Vi ska åka till Miami om nån vecka och tänkte boka hyrbil, det är första gången vi flyger med bebis så nu behöver vi lite mer plats för vagn, barnstol, golfklubbor och bagage.

Vad är bäst strategi vid bokning, jag vill ju såklart betala så lite som möjligt och få en så schysst kärra som möjligt.

Jag hyr bil i USA 1-2ggr/år och brukar oftast boka bland det billigaste och hoppas på schysst upgrade och/eller köpa ytterligare upgrade på plats, detta verkar dock vara väldigt beroende på dagsform på kontoret, vissa gånger får man väldigt generös upgrade gratis, ibland blir man erbjuden billig upgrade ibland är det skitdyrt att få en vettig bil osv.

Skillnaden denna resa är ju att vi behöver rätt mkt plats och inte kan chansa på att vi får/kan köpa (för vettiga pengar) det vi vill ha på plats.

Så vad är bäst strategi och vart ska jag boka? Rimligt känns ju att boka minsta möjliga bil som kan funka i nödfall, typ Midsize suv, och hoppas på det bästa väl på plats.

Jag hyr oftast på Hertz, men har följande statusar:
Hertz PC/amexC
Avis PC
Sixt platinum
EBG
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är kanske inte vad du vill höra, men jag hade aldrig chansat i ditt läge. Jag tolkar din strategi som att ni kommer åka runt i sämsta acceptabla alternativ om ni inte får uppgradering? Låter inget vidare tycker jag. En helt annan sak om man är själv och 100 % flexibel.
Florida är ju bland världens mest prisvärda ställen att hyra bil på, så jag hade nog kunnat förstå din strategi bättre om det varit på något annat ställe.
Hyr rätt från början, tycker jag.
 

evr

Medlem
Absolut, men en midsize suv funkar ju och kostar typ 3000 för 2v, men jag åker ju såklart hellre en typ X5 men betalar ju ogärna typ 10.000kr för att boka en innan, när chansen är relativt stor att jag får upgrade till liknande alternativt betalar 200$ extra på plats för en x5 el dylikt, har dom mycket bilar inne så är ju chansen stor att man får välja mer eller mindre vilken bil man vill för ingen eller en mindre kostnad. November är ju inte direkt högsäsong i Florida.
 

igelkotten

Medlem
Boka en bil som passar dina ändamål och krav för komfort. Om du får en upgrade till en fetare bil, kul; om inte, så är ingen fara skedd.

Strategi kan ju vara att boka bil på ett stort kontor, t ex en flygplats, för att garantera att den tillgängliga flottan är så stor som möjlig ifall du hoppas på en uppgradering. Däremot kostar det ju mer att boka på flygplatsen pga airport fees osv. Men jag skulle definitivt inte boka en bil som inte komma passa er ifall ni har otur med uppgradering.
 

jsn

Medlem
Instämmer i den nästan eniga kören - boka det du behöver, allt annat är som upplagt för besvikelser och bedrövelser. Man kan vara ekonomisk eller man kan vara dumsnål.
 
Toppen