Blev strandad i Singapore när det var vulkanutbrott på Island. Planet skulle ha gått vid midnatt och när det väl kom upp att inget plan skulle gå den natten fick vi sova i en av gaterna (barnfamiljer, gamla och de med business/first fick gå till någon loung). Dagen efter blev det självklart inga flygningar av förklarliga skäl. Fick dock vouchers så man kunde äta vad man ville i några "enkla" restauranger på flygplatsen både nattmat, frukost och lunch. Vid 15-tiden dagen efter fick vi info om att vi skulel bli körda till ett hotell i Singapore. Bara att bege sig till bagagebanden och hämta sin väska och sedan vätna på transport (taxi) till hotellet som jag fick dela med 3 andra personer. Bodde på hotellet 1 natt med helpension, dagen efter flyttades vi till ett nytt hotell för en natt där också helpension ingick. På kvällen den 3e dagen fick vi valet att åka tillbaka till australien, hitta eget boende i singapore, eller följa med till någon resort i Malaysia. Jag valde att följa med till Malaysia där vi fick bo på Pulai Spring Resort (har jag för mig det hette, stor golfresort var det i alla fall). Alla måltider och måltidsdryck ingick. När planen väl började gå igen fick vi busstransfer tillbaka till Singapore Changi och jag var hemma ganska precis 6 dygn efter ordinarie ankomsttid.
Jag reste med Qantas på en ekonomi-biljett och behövde inte lägga ut en krona på något dessa 6 dagar.
Min reseförsäkring täckte förseningen hem så jag fick ut pengar från dom också.
Har absolut inget att klaga på hur jag blev behandlad av Qantas, många som reste med andra bolag hade inte samma tur dock. Det var nog också till min fördel att jag redan var incheckad innan de stängde ner luftrummet i Europa, de som skulle flyga dagarna efter hade nog itne lika tur antar jag.