Senaste nytt

Storlek handbagage - Hur noga är det?

Jonted

Medlem
Var precis och köpte ny resväska och fick med en mindre väska till ett rimligt pris. Måtten är dock 56 x 34 x 21 på den mindre.

Hur noga brukar dem vara med sådant? Borde jag försöka lämna tillbaka den eller är det inget att bry sig om?

Ska sägas att denna kommer användas sekundärt men bra att veta om det är halvt omöjligt att ta med som handbagage. Vi reser främst SAS men tänker mer allmänt också.

Tack på förhand!

Av mina erfarenheter är man generellt mer stränga med storleken på handbagage än vikten. Beror oftast på att det är så långt ögat kan nå, men alla flygbolag tillåter olika storlekar på handbagage. Skulle kolla på olika flygbolags hemsidor för att se.

Av mina erfarenheter är man generellt mer stränga med storleken på handbagage än vikten. Beror oftast på att det är så långt ögat kan nå, men alla flygbolag tillåter olika storlekar på handbagage. Skulle kolla på olika flygbolags hemsidor för att se.

Ja det är väl inte helt orimligt men samtidigt pratar vi om 1cm och inte 5 :)

Går den inte ner i mallen så åker den inte med

Hittills har jag aldrig fått ställa ner min väska i en sådan som är exakt 55cm så vad är rimligheten i att det händer?
Frågar väl egentligen om någon har några erfarenheter av det.

Jag förutsätter t.ex. att 56cm får plats i overhead bins.

Jag har fått bevisa att min Samsonite håller rätt mått i mallar så visst händer det.
Jag skulle säga att så länge väskan kan lastas in "åt rätt håll" och det går att stänga luckan så är det inga problem, annars bör du byta väska. Är du osäker så byt, dumt att riskera en mindre användbar väska.

En del flygbolag har ju faktiskt 56cm som max. BA, Finnair och Thai tex. De som tar 55cm lär knappast märka något om de inte kontrollerar. In går den i alla fall.

Enda praktiska problemen man brukar stöta på är om man sätter sig på rad 1 eller 2 där djupet inte räcker riktigt för 56 men som klarar 55. Typiskt på 737. Väljer därför oftast rad 3 och bakåt.

Toppen