Tomas E
Medlem
Så här såg passagerarantalet ut för de svenska flygplatserna under 2024, enligt Transportstyrelsens statistik. Vid det här laget tycker jag att det är mer relevant att bara jämföra med året innan, snarare än med 2019/pre-covid. Placeringssiffror inom parantes är förra året; anges bara när placeringsordningen ändrats. För tidigare statistik om återhämtning under 2022-2023 finns den här tråden.
1. Stockholm-Arlanda, 22 757 911 passagerare, ökning från 2023: +4,2%
2. Göteborg-Landvetter, 5 335 783, +2,8%
3 (4). Stockholm-Bromma, 1 012 459, -15,0% - trots krympande trafik så gick Bromma upp en placering 2024! Men 2025 blir det nog värre...
4 (5). Luleå, 980 333, -5,4%
5 (3). Malmö, 905 702, -30,2%
6. Umeå, 675 257, -1,6%
7. Stockholm-Skavsta, 364 603, -46,8% - största procentuella minskningen av alla flygplatser
8. Skellefteå, 337 380, -2,9%
9. Visby, 294 039, -7,6%
10. Åre-Östersund, 239 737, -5,4%
11 (12). Kiruna, 221 858, +2,1%
12 (11). Ängelholm, 201 700, -9,8%
13 (14). Linköping, 127 874, +7,9%
14 (13). Växjö-Kronoberg, 125 615, -24,9%
15 (17). Halmstad, 104 627, +24,8%
16. Ronneby, 101 388, -8,4%
17 (15). Kalmar, 89 321, -21,3%
18. Stockholm-Västerås, 78 652, -5,9%
19. Örebro, 72 455, -10,2%
20 (22). Arvidsjaur, 62 259, +12,5%
21 (20). Norrköping-Kungsängen, 60 704, -6,4%
22 (21). Sundsvall-Timrå, 58 786, -5,6%
23 (24). Gällivare, 35 569, +32,3%
24 (23). Örnsköldsvik, 30 690, +9,6% - den enda flygplatsen som tappar en placering trots ökat antal passagerare
25. Jönköping, 28 405, +30,0%
26. Karlstad, 26 562, +29,8%
27. Sälen, 23 072, +21,0%
28 (29). Lycksele, 18 091, +5,1%
29 (30). Trollhättan-Vänersborg, 15 615, -2,9%
30 (33). Borlänge, 15 316, +47,6%
31. Hemavan-Tärnaby, 14 637, -4,4%
32. Vilhelmina, 11 975, +3,1%
33 (35). Kramfors-Sollefteå, 11 490, +25,3%
34 (28). Kristianstad, 11 061, -31,9%
35 (34). Pajala, 7 465, -18,9%
36 (35). Sveg, 5 501, -16,4%
37 (39). Mora-Siljan, 3 360, +338,6% - med bred marginal den största procentuella ökningen!
38 (37). Hagfors, 2 256, -8,3%
39 (38). Torsby, 1 926, -10,5%
Summa samtliga flygplatser: 34 477 415, +0,0% - siffra med inrikespassagerare räknade både på sin start- och landningsflygplats, annars blir det 30 252 530 (som är den som anges i Transportstyrelsens officiella statistik, och den siffran ökade med +1,5%).
Några observationer:
- Arlanda står för 66,0% av det totala passagerarantalet och Landvetter för 15,5%.
- Det har skett en ytterligare polarisering i passagerarantal mellan å ena sidan Arlanda och Landvetter (81,5% av alla passagerare) och kategorin "resten".
- Av de 14 flygplatserna som har 100 000 - ca 1 miljon passagerare, minskade 11 i passagerarantal och enbart tre ökade. Tre av flygplatserna (Malmö, Skavsta och Växjö) minskade ca 25% eller mer i passagerarantal.
- Bakom det ungefär oförändrade totala antalet passagerare (om man räknar som anges ovan) finns en tydlig minskning av antalet inrikespassagerare (-9,4%) och en liten ökning av antalet utrikespassagerare (+3,5%). Europa ökade +3,7% och övriga världen +2,2%.
1. Stockholm-Arlanda, 22 757 911 passagerare, ökning från 2023: +4,2%
2. Göteborg-Landvetter, 5 335 783, +2,8%
3 (4). Stockholm-Bromma, 1 012 459, -15,0% - trots krympande trafik så gick Bromma upp en placering 2024! Men 2025 blir det nog värre...
4 (5). Luleå, 980 333, -5,4%
5 (3). Malmö, 905 702, -30,2%
6. Umeå, 675 257, -1,6%
7. Stockholm-Skavsta, 364 603, -46,8% - största procentuella minskningen av alla flygplatser
8. Skellefteå, 337 380, -2,9%
9. Visby, 294 039, -7,6%
10. Åre-Östersund, 239 737, -5,4%
11 (12). Kiruna, 221 858, +2,1%
12 (11). Ängelholm, 201 700, -9,8%
13 (14). Linköping, 127 874, +7,9%
14 (13). Växjö-Kronoberg, 125 615, -24,9%
15 (17). Halmstad, 104 627, +24,8%
16. Ronneby, 101 388, -8,4%
17 (15). Kalmar, 89 321, -21,3%
18. Stockholm-Västerås, 78 652, -5,9%
19. Örebro, 72 455, -10,2%
20 (22). Arvidsjaur, 62 259, +12,5%
21 (20). Norrköping-Kungsängen, 60 704, -6,4%
22 (21). Sundsvall-Timrå, 58 786, -5,6%
23 (24). Gällivare, 35 569, +32,3%
24 (23). Örnsköldsvik, 30 690, +9,6% - den enda flygplatsen som tappar en placering trots ökat antal passagerare
25. Jönköping, 28 405, +30,0%
26. Karlstad, 26 562, +29,8%
27. Sälen, 23 072, +21,0%
28 (29). Lycksele, 18 091, +5,1%
29 (30). Trollhättan-Vänersborg, 15 615, -2,9%
30 (33). Borlänge, 15 316, +47,6%
31. Hemavan-Tärnaby, 14 637, -4,4%
32. Vilhelmina, 11 975, +3,1%
33 (35). Kramfors-Sollefteå, 11 490, +25,3%
34 (28). Kristianstad, 11 061, -31,9%
35 (34). Pajala, 7 465, -18,9%
36 (35). Sveg, 5 501, -16,4%
37 (39). Mora-Siljan, 3 360, +338,6% - med bred marginal den största procentuella ökningen!
38 (37). Hagfors, 2 256, -8,3%
39 (38). Torsby, 1 926, -10,5%
Summa samtliga flygplatser: 34 477 415, +0,0% - siffra med inrikespassagerare räknade både på sin start- och landningsflygplats, annars blir det 30 252 530 (som är den som anges i Transportstyrelsens officiella statistik, och den siffran ökade med +1,5%).
Några observationer:
- Arlanda står för 66,0% av det totala passagerarantalet och Landvetter för 15,5%.
- Det har skett en ytterligare polarisering i passagerarantal mellan å ena sidan Arlanda och Landvetter (81,5% av alla passagerare) och kategorin "resten".
- Av de 14 flygplatserna som har 100 000 - ca 1 miljon passagerare, minskade 11 i passagerarantal och enbart tre ökade. Tre av flygplatserna (Malmö, Skavsta och Växjö) minskade ca 25% eller mer i passagerarantal.
- Bakom det ungefär oförändrade totala antalet passagerare (om man räknar som anges ovan) finns en tydlig minskning av antalet inrikespassagerare (-9,4%) och en liten ökning av antalet utrikespassagerare (+3,5%). Europa ökade +3,7% och övriga världen +2,2%.