Tonton
Medlem
Jag har en kommande faktura på 220.000 och undrar om det är värt att betala en sådan med tex bullshop / betala och betala ca 5000kr extra bara i avgifter
Om det är värt eller inte, ja det är såklart upp till dig och din ekonomi, samt hur du planerar att använda poängen som kommer in. Det kan bli allt från en riktigt dålig/mindre bra/helt okej/jättebra affär.
Jag kan nog få lite anstånd med denna faktura om det är så att det skulle vara värt att betala den med tex ett eurobonus då man får 2-4-1.
Varför skulle du få få anstånd på en faktura om det är värt att betala md ett Eurobonus (antar du menar Amex Premium och/eller Elite)? Du skriver ovan att du har ett Platinum, så förstår inte riktigt vad du menar med detta, alls.
Jag har gjort mycket research men inte riktigt kommit fram till vad som är bäst. Spenderar jag i snitt 200-300k/år på kortet skulle jag med tex elite uppnå 20.000 (årlig grund) + upp till 60.000 yttligare poäng och även få 2st 2-4-1. 80.000 poäng räcker nästan för 2st t/r till Los Angeles i business såg jag (100.000poäng).
Läs på mer. Dessa 20 000 är statupoäng och går ej att använda för att spendera. Detta är heller ej applicable för Amex Platinum.
Skulle jag spendera 300k på mitt platina kort istället får jag inga 2-4-1 såklart men poäng till annat, dock inte lika attraktiva saker antar jag? (Air france osv osv).
Antar att du menar Amex Platinum?Vad som är attraktivt är ju väldigt subjektivt. Exempelvis som att du tycker Air France (Flying Blue) är mindre attraktivt. Platinum har sina fördelar - men det är helt och hållet upp till dig hur du använder dig av ditt kort och dina MR-poäng.
Mitt råd: korrekturläs och försök vara konsekvent med vad du skriver - Platinum/Platina, priser, kort (Platinum/Elite) etc så blir det lättare att hjälpa dig.Kom gärna med lite vägledning i huruvida jag bör betala denna faktura med ett påslag på 4-5k i avgifter och isåfall med vilket kort och varför.
Exempelvis så skriver du att fakturan är på 220k (5500kr i avgift för Billhop/Betalo), men nu skriver du att avgiften är på 4-5k, vilket betyder att fakturan är 160k-200k.
konkreta råd från mig är annars följande:
- Bestäm dig för vad du vill uppnå med dina kreditkort (Platinum VS Elite har sina olika för- och nackdelar). Alla är vi olika här på BC.
- Läs på mer om vad som gäller på respektive kort (Finns väldigt bra trådar här på BC), då det är en del felaktigheter i din text ovan.
- När du väl har bestämt dig för vad du vill uppnå och vilket kort du ska fokusera på så blir beslutet lättare. Då kan du börja räkna på kostnaden för att "köpa" X poäng genom att använda Billhop/Betalo och då avgöra om det är "värt" det för dig. Alla värderar vi exempelvis Eurobonuspoäng olika (cirka 10-25 öre per poäng brukar nämnas) eftersom vi har olika möjligheter att anskaffa och samt använda poäng. Detsamma gäller såklart MR-poäng.
Last edited: