Senaste nytt

Splittad bokning för familj, vad kan gå fel?

DrGold

Medlem
Hej! I höst ska familjen flytta till Asien ett halvår för jobb. Arbetsgivaren betalar min resa men vi får själva betala för resten av familjen. Jag har nu hittat några lämpliga routings i business med Star Alliance, där det finns awardbiljetter som jag skulle kunna boka familjen (min fru + två barn) på för våra Eurobonuspoäng + vouchers. Min egen biljett får jag då som sagt köpa själv. Jag undrar nu om detta upplägg riskerar att ställa till trubbel? Vid trafikströningar etc. kan jag t.ex. tänka mig att det finns risk att vi ombokas på olika alternativ eftersom det är olika bokningar, men finns det andra aspekter att ta med i beräkningen?

Hej! I höst ska familjen flytta till Asien ett halvår för jobb. Arbetsgivaren betalar min resa men vi får själva betala för resten av familjen. Jag har nu hittat några lämpliga routings i business med Star Alliance, där det finns awardbiljetter som jag skulle kunna boka familjen (min fru + två barn) på för våra Eurobonuspoäng + vouchers. Min egen biljett får jag då som sagt köpa själv. Jag undrar nu om detta upplägg riskerar att ställa till trubbel? Vid trafikströningar etc. kan jag t.ex. tänka mig att det finns risk att vi ombokas på olika alternativ eftersom det är olika bokningar, men finns det andra aspekter att ta med i beräkningen?
Så länge allting flyter brukar det inte att vara några problem.
Det som kan bli problematiskt är vid irregular operation (t ex försening, inställd flight osv).

T ex när det blir inställd flight, kan det hända att flygbolaget bokar om passagerarna till annan flight automatiskt.
Då kan det hända att bokning 1 (dig) bokas om till via Frankfurt och bokning 2 (din familj) bokas om till via München.

Det funkar säkert olika på olika bolag men på sas så kan man be de "koppla" flygnignarna då ser man ( i bästa fall) att ni reser tillsammans.
Ger antagligen inte ett fullgott skydd men de flesta brukar vara intresserade att hålla ihop familjer.

Ibland går det fel, då kan det bli jobbigt - svar ja.
Jag tycker inte att man skall överdriva riskerna, de allra flesta gångerna går det väldigt bra. Nu ska ni ju vara borta i ett halvår, då kanske det skulle kunna gå att komma fram lite olika? Inte optimalt, det håller jag gärna med om men mot bakgrund av att det oftast går alldeles utmärkt - hade jag utan problem bokat så som du själv föreslagit.

Det funkar säkert olika på olika bolag men på sas så kan man be de "koppla" flygnignarna då ser man ( i bästa fall) att ni reser tillsammans.
Ger antagligen inte ett fullgott skydd men de flesta brukar vara intresserade att hålla ihop familjer.

Som någon skrev tidigare. Det där är som att sätta en post it på biljetten och kräver att någon läser den. Hade inte gamblat på det.

Så länge allting flyter brukar det inte att vara några problem.
Det som kan bli problematiskt är vid irregular operation (t ex försening, inställd flight osv).

T ex när det blir inställd flight, kan det hända att flygbolaget bokar om passagerarna till annan flight automatiskt.
Då kan det hända att bokning 1 (dig) bokas om till via Frankfurt och bokning 2 (din familj) bokas om till via München.

Ja jag inser att den risken finns, men troligen (inget bokat ännu) är det något vi kan leva med. Det jag främst funderade på är om det finns ytterligare några nackdelar, som de erfarna användarna här på forumet känner till?

Ja det kan ju vara värt att prova, även om det inte ger några garantier kanske det kan stärka ens case om diskussionen uppkommer. Någon som vet om detta går att göra på Swiss och/eller Turkish, som är de aktuella bolagen?

Fråga i all välmening, efter själv arbetat lite med utlandsplaceringar under många år innan jag pensionerades.
Går det inte att förhandla med din arbetsgivare att de bekostar ut och hemresa för hela familjen ?
Eventuellt i utbyte mot annan förmån i ditt avtal.

Fråga i all välmening, efter själv arbetat lite med utlandsplaceringar under många år innan jag pensionerades.
Går det inte att förhandla med din arbetsgivare att de bekostar ut och hemresa för hela familjen ?
Eventuellt i utbyte mot annan förmån i ditt avtal.

Jag uttryckte mig felaktigt i första inlägget eftersom min hjärna var inne på mitt upplägg. De exakta villkoren är att jag får ersättning för flygbiljetter upp till en viss summa, som skulle kunna räcka till fler än mig. Om vi t.ex. bokade billigaste economy med LCC skulle det nog räcka inte till hela familjen men iaf till två vuxna och ett barn. Men med bokning i business räcker summan bara till en person. Och detta var ett bra tillfälle att få användning för våra vouchers och poäng, därav frågan.

Jag har även bokat biljett åt familjen på samma resebyrå som Jobbet, allt har sen kommit på ett PNR fast ed två fakturor, en till mig och en till jobbet.
De tog 300 i service avgift för den tjänsten klart värt det få jag åkte med fru och litet barn på jobb och semester till Kina...

Jag har även bokat biljett åt familjen på samma resebyrå som Jobbet, allt har sen kommit på ett PNR fast ed två fakturor, en till mig och en till jobbet.
De tog 300 i service avgift för den tjänsten klart värt det få jag åkte med fru och litet barn på jobb och semester till Kina...

Ja fast det går inte att göra när vissa ska resa med poäng.

Toppen