Senaste nytt

Spelar det någon roll om jag bokar en One World award med Avios hos British Airways eller Iberia?

Jag vill boka en enkelbiljett inom Nordamerika med American Airlines med Avios. Bör jag boka denna biljett hos British Airways Executive Club (BAEC) eller hos Iberia Plus, om jag vill komma undan så billigt som möjligt? Kan tillägga att jag endast hittar tillgänglighet hos BAEC, hos Iberia får jag "No availability has been found for the selected journey" vilket antagligen betyder att hos Iberia måste jag telefonboka och det tillkommer en bokningsavgift?

Jag har hört att om man bokar hos British Airways Executive Club så får man betala dyra avgifter och därför bör man föra över sina Avios till Iberia Plus och boka sina awards där istället. Men, jag kanske har missförstått det, det kanske är British Airways och London Heathrow man ska undvika och det är lättare att undvika dem om man bokar hos Iberia?

• Gilla
Reactions: Gus
Du ser ju exakt vad det kostar om du försöker boka online med BAEC. Enkelresor inom nordamerika kan vara riktigt bra användning av Avios om priserna på köpta biljetter är dyra.

Det är när man flyger med BA som det blir riktigt dyrt att använda avios...

En fråga: kan du definiera Nordamerika här? Jag bokade en resa mellan Miami och Cozumel i går och förvånades av de relativt höga skatterna.

American inrikes med Avios har jag betalat mellan 16 och 24kr, men två vuxna + infant gick på 1.600kr på denna resa så det verkar skilja sig markant mellan inrikes och utrikes i regionen.

Så BAEC Avios inom USA är ett fynd med väldigt låga avgifter. Lämnar du landet verkar det vara andra regler. Skall kolla vad jag betalade för på biljetten.

Bra poäng - jag har bara bokat inom USA+Kanada och där är skatter+avgifter i princip gratis. Ska man resa "internationellt" så tillkommer nog bränsletillägg eller något sådant igen.

Florida - Dominikanska Republiken.

Jag blev lite konfunderad då Nordamerika har för mig varit Mexico, Canada, och USA, men wikipedia inkluderar Karibien i definitionen av Nordamerika :)

Jag har som oftast tittat på AA.com först för att leta tillgänglighet, sen har jag bokat detta på BA.com. Igår upplevde jag att det inte längre matchar mellan vad som ses på AA.com och vad BA har tillgängligt. Jag testade också din resa MIA-PUJ på olika datum i oktober men hittar bara returen.

Där tar BAEC 600kr enväg mellan PUJ och MIA för en bonusresa. Jag hittar inget MIA-PUJ bara PUJ-MIA så det är svårt att säga vad totala priset är.

Ja det där med Centralamerikas tillhörighet brukar variera. Officiellt är det dock vad jag förstår så att kontinenten Nordamerika inkluderar Karibiska havet och Sydamerika börjar därmed med Colombia och Venezuela i norr.

Flygbolags zoner kan dock vara en annan femma.

Toppen