Tonton
Medlem
Sedan Ben Smith kom in som ny VD för Air France-KLM så har ett flertal större förändringar skett.
Sist, men kanske absolut viktigast - efter mycket om och men så förlängde Peter Elbers sitt avtal som VD för KLM med fyra år. Det har länge ryktas om att Elbers inte gillar Smiths planerade förändringar inom koncernen, och att han därför inte skulle få förnyat kontrakt. Då började KLMs egna personal demonstrera utanför KLMs HQ och Nederländska staten skrev ett brev till Air France-KLM för att att visa sitt stöd för Elbers. Mer om detta går att läsa här: KLM workers petition Air France to keep Dutch executive - Channel NewsAsia
.
Sedan en lång tid tillbaka så har Franska staten haft ägareintressen i Air France-KLM. 14,3% intresse för att vara exakt
Men nu, med alla förändringar på gång, bland annat rykten om synergier genom att sätta ihop Air France och KLMs separata HQs och göra det till en organisation, baserad i Frankrike, så har Nederländska staten reagerat.
Tidigare idag så offentligjorde Nederländska staten att de har köpt 12,68% (680m Euro) ) av Air France-KLM - samt att de planerar att öka ägarandelen den närmsta tiden. Nederland neemt belang in holding Air France-KLM | NOS
Anledningen till detta köp motiverades med följande:
Med det sagt - ska bli spännande att följa utvecklingen inom AirFrance-KLM! Nu flyger jag iofs inte SkyTeam mycket alls, men hur tror ni vi passagerare kan påverkas av detta? Både kort- och långsiktigt?
- Joon blev en kortlivad historia som försvinner i slutet av juni (sista Stockholmsflighten 26 Juni).
- Viktiga avtal med olika fack - både för kabinpersonal och Piloter - har skrivits på under hösten och vintern 2018 (Bloomberg - Are you a robot?
- Organisationen ska effektiviseras och bli mer streamlined (Air France-KLM to improve governance and simplify structure | Air France KLM
Sist, men kanske absolut viktigast - efter mycket om och men så förlängde Peter Elbers sitt avtal som VD för KLM med fyra år. Det har länge ryktas om att Elbers inte gillar Smiths planerade förändringar inom koncernen, och att han därför inte skulle få förnyat kontrakt. Då började KLMs egna personal demonstrera utanför KLMs HQ och Nederländska staten skrev ett brev till Air France-KLM för att att visa sitt stöd för Elbers. Mer om detta går att läsa här: KLM workers petition Air France to keep Dutch executive - Channel NewsAsia
.
Sedan en lång tid tillbaka så har Franska staten haft ägareintressen i Air France-KLM. 14,3% intresse för att vara exakt
Men nu, med alla förändringar på gång, bland annat rykten om synergier genom att sätta ihop Air France och KLMs separata HQs och göra det till en organisation, baserad i Frankrike, så har Nederländska staten reagerat.
Tidigare idag så offentligjorde Nederländska staten att de har köpt 12,68% (680m Euro) ) av Air France-KLM - samt att de planerar att öka ägarandelen den närmsta tiden. Nederland neemt belang in holding Air France-KLM | NOS
Anledningen till detta köp motiverades med följande:
Nederländska Finansministern skrev:The Dutch government will take a stake in Air France KLM to increase its influence in the carrier's business operations. The position of Schiphol and KLM is of great importance to the Dutch economy and employment, and thousands of jobs are directly and indirectly involved. We are doing to investment to better safeguard the Dutch public interest, Dutch Finance Minister Wopke Hoekstra said on Tuesday.
Med det sagt - ska bli spännande att följa utvecklingen inom AirFrance-KLM! Nu flyger jag iofs inte SkyTeam mycket alls, men hur tror ni vi passagerare kan påverkas av detta? Både kort- och långsiktigt?