Senaste nytt

Southwest Airlines inför nytt krav: två säten vid otillräckligt utrymme

Från och med 27 januari 2026 inför Southwest Airlines en ny policy som kräver att resenärer som inte kan få plats mellan armstöden i ett säte skall köpa ett extra säte i förväg.

Nedan följer vad som gäller enligt bolaget – och vad kritiker och förespråkare säger.

---

Vad innebär den nya policyn

1. Obligatorisk förköp
Istället för att kunna vänta med att köpa ett andra säte vid gaten eller på flygplatsen, måste resenärer som förväntar sig att inte rymmas inom ett vanligt säte boka och betala för det extra sätet redan vid bokningstillfället.

2. Armstöden är avgörande gräns
Southwest definierar tydligt att gränsen för vad som räknas som “rymma i ett säte” är de två armstöden. Om en passagerare inte kan hålla sig inom dessa, t.ex. att kroppen överlappar över armstödet in i grannens säte, behöver extra säte.

3. Återbetalning/villkor för återbetalning
Enligt den nya policyn är det fortfarande möjligt att få pengarna tillbaka för det extra sätet – men bara under vissa förhållanden:

Båda säten måste köpas i samma bokningsklass.

Flyget får inte vara fullbokat vid avgång.

Återbetalningsansökan måste göras inom 90 dagar efter resan.

4. Om man inte förköper extra säte
Om man anländer till flygplatsen eller gaten utan att ha bokat extra säte och bolaget bedömer att man verkligen behöver det (för att undvika att man “överskrider” sätegränsen enligt armstöd), kan man bli ombedd att betala för ett extra säte då. Om flyget är fullt och inget extra säte finns tillgängligt, riskerar man enligt policyn att flygbolaget ombokar resan till ett senare flyg där det finns två intilliggande säten.

När inför Nordiska bolag det ?

Jag har inte direkt råkat ut för att hamna jämte någon som inte fick plats men det här hände på ett av de "nya" populära CRJ900

Jag hade precis satt mig vid fönstret när jag lade märke till mannen som satt på andra sidan gången, på samma rad som jag. Han var storvuxen, och det syntes direkt att sätet inte räckte till. Armstöden tryckte mot höfterna och han försökte gång på gång justera sig, men ingenting hjälpte. När han sträckte ut handen mot brickbordet framför gick det inte ens att fälla ner .

En passagerare som skulle sätta sig bredvid honom stannade till i gången. Hon tittade snabbt på platsen, sedan på flygvärdinnan. Det var uppenbart att hon inte ens ville försöka sätta sig där. Efter några ordväxlingar pekade flygvärdinnan mot min sida av planet.

Kvinnan över och satte sig bredvid mig istället. Hon log ursäktande, nästan lättad, och spände fast bältet. Kvar satt mannen på andra sidan, fortfarande inklämd, ensam i sin trånga plats.

Jag kunde inte låta bli att tänka på hur orimligt små flygstolarna är. För honom blev resan en kamp redan innan vi ens lyfte, och för den andra passageraren handlade det bara om att hitta en stol där hon kunde andas fritt. Själv satt jag mitt emellan, och fick se hela situationen utspela sig i realtid.

Tja, kanske man äntligen också behöver köpa plats för infants..... :)
Ärligt med stor "ironi" hoppas jag inte kommer flyga med detta bolag.

Toppen