mha321
Medlem
Har jag dock förstått det så att det ingenstans står att kvittot måste vara i själva verifikatet i bokföringen, utan du kan hänvisa till det. Alltså, kan du bokföra exempelvis kvittot, och hänvisa till skolådan märkt "2019", det räcker?
Det tror jag blir ett sådant där "det beror på". Hur stor är skolådan? Är det rimligt att kvittot hittas snabbt, så är det antagligen OK. Är du ett stort företag med ett par hundra tusen kvitton i skolådan t.ex., not so much.
Det behöver dock definitivt inte ligga i själva verifikatet. Ett ganska normalt förfarande är väl att man har en utläggsräkning eller reseräkning, som i sig är ett "objekt". Bokföringen/verifikatet hänvisar till "utlägg 20190816-1234", och kvittona behöver sedan bara hänga ihop med den utläggsräkningen. Så gör t.ex. vi på mitt företag -- man fotar/scannar kvittona ändå, och baserat på det gör företaget en utetalning, men papperskvittona samlar man sedan in och sätter ihop med en utskriven kopia av reseräkningen.
Är det så? Hur kan det komma sig att det ibland finns med momsbelopp på exempelvis en Eurocard-faktura? Är det en uträkning Eurocard gör, eller?
Hah, det har jag faktiskt aldrig sett, men jag drar inte jättemycket på mitt Eurocard. Vad är det för typ av transaktioner? Kan ju vara något fall där det finns en separat koppling från butikens kassasystem till Eurocard/SEBkort på någon väg?
Det finns speciella fält i kreditkortsystemet för en massa saker, tex flygbiljetter. Men har inte sett VAT någonstans. Men det kan ju läggas till extra fält när det är samma utfärdare som inlösare.