Redaksjonen
Medlem

Qantas er nå godt i gang med å oppgradere sin flåte med superjumboer (Airbus A380). Komforten har økt med blant annet nye seter og en redesignet bar.
Oppgraderingen av de 12 flyene inkluderer nye seter og mer plass i business class og premium økonomi. First Class har fått en liten oppdatering.


Den selvbetjente baren om bord er også gjort om. Ved å utnytte plassen ombord bedre, har hele øvre dekk blitt viet til premiumklassene om bord. Det er nå 30 færre seter i økonomiklasse, så kapasiteten i premiumøkonomien er økt med 27 prosent.
Noen viktige aspekter ved oppgraderingen:
– Innføringen av Qantas Business Suite, som erstatter tidligere SkyBeds. Konfigurasjonen er 1-2-1 og hvert sete har tilgang til en av midtgangene.
– Et nytt sete er installert i premium økonomi (samme som i selskapets B787 Dreamlinere) Antallet seter er økt fra 35 til 60 seter.
– En salong/ bar med plass til opptil ti personer er tilgjengelig for dem som reiser i First eller Business Class.
– De 14 suitene i First Class har fått nye puter i setene, en ny finish og en skjerm med høyere oppløsning.
I følge en pressemelding fra Qantas vil A380-statusen som en populær maskin sikres etter denne oppgraderingen. Når denne oppgraderingen er fullført, vil setene om bord på alle fly (A380, A330 og B787) i Qantas langdistanseflåte være like. Ytterligere to A380-er skal planlegges oppgradert før utgangen av 2019. Hvert fly tar åtte uker å oppgradere.
Kapasiteten til en Qantas A380 etter oppgraderingen:
– 14 suiter i første klasse, uendret
– 70 suiter i business class, en økning på 6
– 60 seter i premiumøkonomi, en økning på 25
– 341 seter i økonomiklasse, en reduksjon på 30
Hele oppgraderingsprogrammet forventes å være fullført innen utgangen av 2020.
First Class:


Business Class:



Premium Economy:


Les mer >>