SK909 3 april inställd

djacobsson

New member
Grymt irriterande, inbokad på award i C över helgen..




Kommer ha kostnader för, hotel, bil, mm, vad har man för rättigheter i detta läget?
 
Beroende på vad som är anledningen till att den är inställd så har du eventuellt rätt till 600€ i kontant ersättning. Oavsett anledning så har du rätt till ombokning till första bästa andra alternativ samt ersättning för mat, logi och transport under väntetiden.
 
Anledningen är tekniskt fel.



Pratade med kundtjänst och de sa att de kan boka in mig oavsett om det finns award eller ej, en annan dag.



Kan man claima 600€ även om man bokar om?
 
djacobsson skrev:Anledningen är tekniskt fel.Pratade med kundtjänst och de sa att de kan boka in mig oavsett om det finns award eller ej, en annan dag.Kan man claima 600€ även om man bokar om?Klicka för att utvidga...


Ja, förutsatt att du blir mer än fyra timmar försenad till din slutdestination. Ansök om kompensation. Om SAS nekar med hänvisning till tekniskt fel får du försöka utröna vad det är för tekniskt fel. Kraven på "extraordinära omständigheter" är höga, så att en pryl som går sönder lite då och då gör det gäller i allmänhet inte.
 
djacobsson skrev:Grymt irriterande, inbokad på award i C över helgen..Kommer ha kostnader för, hotel, bil, mm, vad har man för rättigheter i detta läget?Klicka för att utvidga...


Även om det är en award så kan det vara så att Din reseförsäkring gäller, t ex en kort-försäkring.
 
djacobsson skrev:Pratade med kundtjänst och de sa att de kan boka in mig oavsett om det finns award eller ej, en annan dag.Klicka för att utvidga...


Det måste väl ändå rimligen finnas plats på något Star Alliance-bolag under dagen!?
 
Star A. verkar lite bökigt men med OneWorld är det inga problem även Icelandair går och Norwegian, vet inte vilka rättigheter man har här? Med BA kan du vara framme 18:45 med avresa 12:20 från T2.
 
Allmänna Transportvillkor - SAS

9.2.1.2 så snart som möjligt eller vid en senare tidpunkt som passar dig omdirigera dig till det resmål som anges på din biljett under jämförbara transportförhållanden med våra egna flygningar eller, efter vad vi finner lämpligt, med hjälp av en annan transportörs flygningar, eller på annat överenskommet transportsätt utan extra avgift; eller


SAS själva har den möjligheten i sina villkor
 
Avslutat med kundtjänst, de menar att de inte kan boka annat bolag, bara flygplatsen kan detta.



Får väl packa och ge oss över till Kastrup på vinst och förlust, stressigt och trist.



Tack för hjälp med förslag på rutter, tar gärna emot och läser när jag diskuterar med personal på Kastrup om ett tag..
 
Ni har rätt till kontant ersättning även om ni bokas om så att ni kommer fram inom 4 timmar från den ordinarie ankomsttiden. Det enda som ändras i det läget är att ersättningsbeloppet halveras till 300€/pers.




Tekniskt fel fritar sällan flygbolagen från att behöva betala ut kontant ersättning. Däremot brukar flygbolagen försöka lura passagerarna att tro annat. Man kan alltså behöva bråka lite med flygbolaget innan de ger efter och faktiskt betalar ut det belopp du har lagstadgad rätt till.




Att din resa är en awardresa är i sammanhanget helt irrelevant. Du har exakt samma rättigheter som en betalande resenär både vad gäller ombokning och ersättning.




Lycka till med ombokningen och hoppas att du kommer iväg idag!




Ps. Ett extra litet plåster på såren vid inställda awardflygningar brukar vara att ombokning ofta sker till bokningsklasser som ger poäng! Så glöm inte att registrera ditt EB eller vilket program du nu samlar poäng på.
 
Back
Top