Senaste nytt

SJs nya direkttåg Stockholm - Uppsala

Jay

Medlem
SJ har sedan den tionde december startat nya direkttåg mellan Uppsala-Stockholm som går på 30 minuter. Dessvärre går flertalet av dessa tåg mellan klockan 11-14 när knappt en kotte reser och man har satsat på bekostnad av de redan överfulla tågen runt kl 16-18 som nu blir ännu färre och som dessutom ersätts med den trånga dubbeldäckaren. Varför gör man ens denna satsning som snarare slår negativt mot ~ 80% av resenärerna?

SJ har sedan den tionde december startat nya direkttåg mellan Uppsala-Stockholm som går på 30 minuter. Dessvärre går flertalet av dessa tåg mellan klockan 11-14 när knappt en kotte reser och man har satsat på bekostnad av de redan överfulla tågen runt kl 16-18 som nu blir ännu färre och som dessutom ersätts med den trånga dubbeldäckaren. Varför gör man ens denna satsning som snarare slår negativt mot ~ 80% av resenärerna?

Va? Nu hänger jag inte med? Pendlar varje dag aktuell sträcka med SJ och detta är ju klockrent! Går ett direkttåg i timmen mellan kl 06:40 och 18:40 i båda riktningarna?

Statens Järnvägar tror att deras uppdrag är att köra tåg land och rike runt, inte att transportera passagerare.

Statens järnvägar finns inte längre.

Det går direkttåg i rusningen också

De direkttåg som nämns ovan är andra direkttåg. Som gör resan på 30 minuter istället för 38. Som då måste trafikeras med dubbeldäckare för de har högre toppfart och bättre acceleration.

Om störningarna hänger ihop med tidtabellskiftet eller SJs dåliga planering vet jag inte. Men det är fruktansvärt att vara pendlare just nu.

@adhoc76 de bara ersatt de tidigare xx:41 avgångarna med direkttåg(alltså ingen nettotillförsel, förutom på dagstid då det tidigare bara gick ett tåg i timmen, men det är ju knappt någon som åker då.. ) och dessutom tagit bort 17:01 tåget, vilket lett till att de redan överbelagda tågen runt 17 och 18 blivit ännu fullare. Pratar alltså om Stockholm-Uppsala på kvällen.

@adhoc76 de bara ersatt de tidigare xx:41 avgångarna med direkttåg(alltså ingen nettotillförsel, förutom på dagstid då det tidigare bara gick ett tåg i timmen, men det är ju knappt någon som åker då.. ) och dessutom tagit bort 17:01 tåget, vilket lett till att de redan överbelagda tågen runt 17 och 18 blivit ännu fullare. Pratar alltså om Stockholm-Uppsala på kvällen.

Ja det håller jag helt med dig om. Jag tycker dock fortfarande att direkttåg är en positiv utveckling (om man pendlar hela vägen förstås). Sen verkar SJ ha tagit sig vatten över huvudet för dubbeldäckarna de har satt in ser inte ut att vara särskilt robusta. Mängder med fordonsfel vilket innebär att halva kapaciteten vad avser platser försvinner. Fortsätter det så är jag till 100% enig med dig om att det inte håller måttet.

Har de börjat köra med trippelkopplade X40 (dvs 9 vagnar)? Eller envisas de fortfarande med 3+3-tåg?

Har de börjat köra med trippelkopplade X40 (dvs 9 vagnar)? Eller envisas de fortfarande med 3+3-tåg?

Hahahahaha!

Den här veckan ska man ha varit glad om det varit en X40-2. De sade in en ensam sån i rusningen vid kl 17 i veckan. Jättepopulär!

Något har gått rejält snett i SJs nya tidtabell. Något man erkänt själv i inofficiella kanaler. Kapaciteten är på tok för låg. Vetefan vad de kan göra åt det nu bara.

Toppen