Senaste nytt

SJ satsning på västkustbanan

intuition

Medlem
Enligt pressmeddelande ska SJ öka trafiken på banan. Nya snabbtåg (oklart vilken modell) ska någon gång i framtiden (oklart när) sättas in. Vissa avgångar (oklart hur många) ska någon gång i framtiden (oklart när) förlängas till/från Köpenhamn och/eller Oslo.

Man kampanjar nu med sitt 245kr pris och uppger att man sänker pris på månadskort för att konkurrera med Skånetrafiken och de andra eländiga regionaltrafikbolagen.
Bra så, men väldigt lite handfast info om hur och när det blir så.

De har bara en ny snabbtågmodell på gång, Delta brukar nämnas men jag antar att det egentligen bara är ett projektnamn.

Vy kör Malmö-Oslo redan i sommar och de vill också köra till Köpenhamn. Och DSB har också pratat Köpenhamn-Oslo här och här. Helt plötsligt 3 intresserade bolag på en sträcka som inte haft direkttrafik på länge.

SJ fick mycket kritik när de ställde in sommaren 2023 bl.a. pga banarbetet. Sommaren 2025 är det banarbete igen och i tidtabellerna har SJ 3 tågpar Malmö-Lund-Hässleholm-Alvesta-Borås-Göteborg. Varför gjorde de inte reklam för dem i det korta perspektivet? Jag provade direktbussen 2023 och ångrade mig nästan efter 3 minuter vid första fartguppet.

Det är bra att det satsas, men det känns onekligen lite "två steget framåt och ett bakåt" när banarbeten så ofta gör att den planerade trafiken skjuts på framtiden eller sker med ersättningstrafik 6/12 månader...

På ovan ämne så läste jag nyligen att SJ har som ambition att reducera restiden Göteborg-Malmö till 2t 8min redan vid nästa tidstabellskifte då arbete vid Varbergstunneln färdigställs inom kort. De nya tågen som nämns i artikeln skulle kunna innebära kort om 2t vid införandet av ERMTS då en del delsträckor skulle kunna köras i 250km/t då (dock verkar ju ERMTS också vara ett evighetsprojekt...).

Med tanke på att knappt några tågleveranser i Europa, de senaste 10 åren skett enligt plan så kan vi nog räkna med trafikstart först 2028, som faktiskt inte är långt innan planerad trafikstart i Fehmarn-tunneln (som tycks vara i tid än så länge). Borde trots stopp kunna innebära under 6t mellan Göteborg och Hamburg. Mest effektivt för ökat resande är dock troligen genomgående nattåg från Oslo en bit längre ner i Tyskland, för då nås hubbar som erbjuder snabbtåg hela vägen till Italien, Spanien, Franska rivieran etc.

Det är bra att det satsas, men det känns onekligen lite "två steget framåt och ett bakåt" när banarbeten så ofta gör att den planerade trafiken skjuts på framtiden eller sker med ersättningstrafik 6/12 månader...

På ovan ämne så läste jag nyligen att SJ har som ambition att reducera restiden Göteborg-Malmö till 2t 8min redan vid nästa tidstabellskifte då arbete vid Varbergstunneln färdigställs inom kort. De nya tågen som nämns i artikeln skulle kunna innebära kort om 2t vid införandet av ERMTS då en del delsträckor skulle kunna köras i 250km/t då (dock verkar ju ERMTS också vara ett evighetsprojekt...).

Med tanke på att knappt några tågleveranser i Europa, de senaste 10 åren skett enligt plan så kan vi nog räkna med trafikstart först 2028, som faktiskt inte är långt innan planerad trafikstart i Fehmarn-tunneln (som tycks vara i tid än så länge). Borde trots stopp kunna innebära under 6t mellan Göteborg och Hamburg. Mest effektivt för ökat resande är dock troligen genomgående nattåg från Oslo en bit längre ner i Tyskland, för då nås hubbar som erbjuder snabbtåg hela vägen till Italien, Spanien, Franska rivieran etc.
Kul med kvalificerad input! Gött att du är med här! :)

Toppen