Deras "kundservice" erkände till slut att SJ aktivt VALT att prioritera bort kundgruppen som köper SJ Tågluffarkort.
Det finns inga pengar att tjäna på det. Bättre att binda upp folk på årskort istället.
Bortsett från de överfulla tågen förra sommaren älskade jag att inköp av kortet gav dubbla poäng. Så löjligt lätt det var att nå svart nivå.
Till hälften rätt.
Jag kan nästan garantera dig att de allra flesta som har årskort inte åker på sommaren utan använder de resten av året.
Innan covid såg tågbolagen en rejäl dipp med resenärer under sommaren, och då har det funkat bra med en produkt som använder överkapaciteten som ändå finns. Du märker att samma koncept finns hos många regionala bolag också med koncept som sommarkort, lovkort etc som till attraktiva priser låter folk resa. Det görs inte så stor vinst på dessa kort, men man minskar kostnaderna och får bra publicitet.
Numera är tågen fyllda med vanliga betalande resenärer även på sommaren, och man har även brist på allt som behövs för att köra tåg. Förare, tåg, ombordpersonal etc. Därför vore det jättedumt för SJ ur ett rent vinstperspektiv att fortsätta erbjuda en biljett som var tänkt att använda ledig kapacitet när det inte finns någon. Det är ofantligt mycket bättre för SJ att få in folk villiga att betala 1900kr enkel för en biljett Malmö-Stockholm än att låta dem ta genvägen och köpa tågluffarkortet och sen få en massa gratisresor ”på köpet”.