Senaste nytt

Självrisk-eliminering hyrbil, utan krav på resan betald med kortet

intuition

Medlem
Jag undrar om någon har erfarenhet av kreditkort som ger självriskeliminering för hyrbil, så länge själva hyrbilen betals med kortet?

Vad jag förstår är Scandic-kortet en vinnare på just detta - täcker 20 000kr / år för hyrbil hyrd på kortet. Dessutom både i Sverige och utomlands. Någon med erfarenhet av detta? Både hur det fungerat i praktiken och ev. gotchas som man måste tänka på.

Santanders kort har också detta skydd utan krav på att övriga resan är betald med kortet. Här är skrivningen:
10. SJÄLVRISKELIMINERING HYRBIL
10.1 När gäller försäkringen?
Försäkringen gäller vid hyra av fordon under resa, inrikes och utrikes, betald enligt punkt 2 eller om den försäkrade betalat fordonshyran till 100 % med kortet på resmålet utomlands.
samt
Anmärkningar

Hyrbilen, vespan eller mopeden ska vara hyrd av en auktoriserad uthyrningsfirma på resmålet.

Hur tolkar andra det? Ska man förstå det som att man måste ingå avtalet och betala bilhyran på plats? Dvs en förbokad bil via webbsajt räknas inte? Och om man förskottsbetalar eller betalar deposition över nätet före ankomst till resmålet gäller skyddet inte heller?

Punkt 2 är den klassiska "resan ska vara betald med kortet"
Försäkringen omfattar resa med utgångspunkt från Norden som inköpts före utresan där anmälningsavgift och därefter förfallna betalningar för resan i förväg till minst 75 % betalats med kortet.

Med resa menas färdbiljett eller researrangemang som avser färdbiljett och logi (s.k. charterresa, reguljär- biljett och logi) såld av organiserad researrangör, resebyrå eller transportföretag. Betalning av resa ska ske med kortet direkt till researrangör, resebyrå, transportföretag eller organiserad förmedling. För avbeställningsskyddet likställs korttidshyrd stuga/ lägenhet (högst 4 veckor) med researrangemang. Korttidshyrd stuga/lägenhet ska vara hyrd via organiserad förmedlare.

Så här är det eller-satsen som är applicerbar.

Är det inte bättre med Mbilresa än att har ytterligare ett kort som belastar krediten för andra lån och kostar 350 kronor per år? Om inte man är annars aktiv som Scandic kund.

Santanders kort har också detta skydd utan krav på att övriga resan är betald med kortet.
Vi kör med Santanders Mitt Kort och har utnyttjat försäkringen vid ett par tillfällen när det varit mindre parkeringsskador. Hyrbilen bokade vi via webben innan antingen direkt hos uthyraren eller via Booking.com som förmedlare, det har inte heller var det inga problem att resan i övrigt var betald med annat kort eller bonuspoäng.

Från Santanders sida om Reseförsäkringen;
Självriskeliminering hyrbil
Inträffar under resa en ersättningsbar skada på den hyrbil eller hyrd vespa/moped (högst 100 cc) som du hyrt på resmålet av auktoriserad uthyrningsfirma, lämnas ersättning för självrisken eller reparationskostnaden med upp till 15 000 kr. Detta gäller om du i samband med hyran tecknat tillräckligt försäkringsskydd.

Skyddet gäller också om fordonshyran betalas på resmålet till 100 % med kortet. Resan behöver då inte vara betald med kortet.

Inte lika utförligt som villkoren, men min erfarenhet är att det stämmer rätt bra med ärendehanteringen.

Last edited:
Är det inte bättre med Mbilresa än att har ytterligare ett kort som belastar krediten för andra lån och kostar 350 kronor per år? Om inte man är annars aktiv som Scandic kund.
Du har helt klart en poäng i att skaffa ett kort bara för hyrbilsförsäkringen är lite udda. Men de flesta här har många kort och för någon kan det säkert passa bra att byta ett befintligt kort mot tex Scandic-kortet om man värderar självriskeliminering högt och då och då bor på Scandic (kan själv tänka mig att börja använda scandic lite mer och inte lägga alla äggen hos strawberry)

Bara dubbelkollar om "M Bilresa": Menar du denna försäkring https://msverige.se/medlem/m-bilresa/
och att den ingår om man blir medlem?
Har du erfarenhet av den, tex hur bra/dåligt den är när man väl har fått betala självrisk för skada, om det finns några oväntade villkor att hålla reda på, osv?

Vi kör med Santanders Mitt Kort och har utnyttjat försäkringen vid ett par tillfällen när det varit mindre parkeringsskador. Hyrbilen bokade vi via webben innan antingen direkt hos uthyraren eller via Booking.com som förmedlare, det har inte heller var det inga problem att resan i övrigt var betald med annat kort eller bonuspoäng.
...
Tack!
Precis vad jag ville höra!
Har de efterfrågat kontoutdrag för att styrka betalningen?

Du har helt klart en poäng i att skaffa ett kort bara för hyrbilsförsäkringen är lite udda. Men de flesta här har många kort och för någon kan det säkert passa bra att byta ett befintligt kort mot tex Scandic-kortet om man värderar självriskeliminering högt och då och då bor på Scandic (kan själv tänka mig att börja använda scandic lite mer och inte lägga alla äggen hos strawberry)

Bara dubbelkollar om "M Bilresa": Menar du denna försäkring https://msverige.se/medlem/m-bilresa/
och att den ingår om man blir medlem?
Har du erfarenhet av den, tex hur bra/dåligt den är när man väl har fått betala självrisk för skada, om det finns några oväntade villkor att hålla reda på, osv?
Den här bör vara billigare. https://msverigekampanj.upright.se/blimedlemBr.aspx?kod=M_Bilres&kategori=7 har inte använt själv men läst om den här. Verkar vara bra. Funderar på den när jag avsluta Amex Platinum till hösten.

Jag har varit medlem/använt M i snart ett år. Jag är nöjd, de täcker det mesta, hyror i hemstaden, bilpooler, Freerider etc. Har dock tack och lov inte behövt testa/claima.

För några år sedan körde jag Norwegians kort endast för försäkringen. Då var det riktigt billigt, typ 200/år. Inte heller här claimade jag.

Scandic verkar vara det absolut billigaste nu, speciellt om de har nån kampanj där de erbjuder bonuspoäng.

Jag tycker alla dessa är bra alternativ.

Toppen