Senaste nytt

Singapore airlines vs Qatar airways business class

Dr.D

Medlem
Hoy!

Sitter och ska boka en resa till Nya Zeeland (Auckland) från Köpenhamn och funderar på om jag ska boka Singapore Airlines eller Qatar Airways. Skulle gärna vilja ha input på detta då jag aldrig inte testat Qsuite (Qatar)

Det är Business Class som gäller och alternativen är alltså:

1) Singapore Airlines (A350) till Singapore och sedan vidare till Auckland (A350)

2) Qatar Airways (787-9) till Doha och sedan vidare till Auckland 777-200LR (Qsuite)

Vad hade ni valt?
Restid behöver inte beaktas då den är samma men värdefull input är att jag är 197 CM lång.
Jag reser 6-8 varv runt jorden varje år och bryr mig i princip uteslutande om möjligheten att sova på planet. (Äter alltid på flygplatsen och försöker sova ombord)

Tacksam för input, har som sagt aldrig flugit Qsuite konstigt nog men är inte alls glad för QR 787-9 med den klaustrofobiska dörren och väldigt lite plats - gillar den öppna versionen bättre. Singapore airlines har jag inte flugit på 2-3 år men har för mig att jag inte brukar gilla det då sängen känns för kort för mig.

Konstigt nog har jag alltid gillat hårdvaran på SAS, men gott om plats. Annars är Finnairs "nya" säte en favorit.

Hur som helst, tacksam för input, det är trots allt nästan 24 timmar i luften enkel resa.

/Dr.D

Med dessa förutsättningar hade jag valt SQ. Med brasklappen att jag aldrig åkt QR.

Hade det varit Qsuite hela vägen med QR hade jag nog tänkt annorlunda.

Om du inte har bulkhead seats på Singapore som 197cm lång så hade jag inte rekommderat det om det är sovkomfort du är ute efter. Du sover bra mycket bättre på 787an än du gör på SQs A350. Qsuite är den bästa produkten i världen och jag har nyligen flugit SQ mycket i Bizz på både A380 och A350 och även fast jag älskar SQ och tycker bolaget är topp 2 i världen så är Qatar så otroligt mycket bättre, speciellt när det kommer till sovkomfort.

Får du bulkhead på SQ så är det bättre än Qatar med otroligt mycket benutrymme och där kommer du sova väldigt bekvämt! MEN dessa säten är väldigt svåra att få då dem hålls för PPS, har du tur kan du hugga dem 4 dagar innan men det är ett lotteri.

Jag är 200 cm lång och har testat det mesta i Business till Kina och Australien de senaste åren. Till USA brukar jag alltid åka SAS då jag gillar deras säten klart bäst, Finnairs nya är också bra för att sova i, tycker inte dom funkar att jobba/lounga i så bra. Jag tycker tyvärr varken Qsuite eller SQs säten duger för oss långa. Jag har åkt ”bulkhead” de flesta ggr på SQ och det är nog något bättre än övriga alternativ. Sitter precis på CDG efter en 11h flygning med AF och skulle nog säga att jag sov bättre i deras stolar än SQ och QR. Lycka till!

QR - finns risk för flygplansbyte och du missar qsuite. De har dock 2 avgångar från CPH och en brukar vara qsuite?

SQ - A350 är stabilt och du kmr sova gott 100% :). Deras regional i 787 är lite trängre

Hugget som stucket, men jag uppskattar Changi airport mer och resan blir snarare 2 lika långa legs än ett kort och ett långt.

Slutsats: jag hade valt SQ, men jag har nyligen gjort en resa med QR cph-doh-hkg, syd-doh-cph i en blandning av a350,a380,787 och 777

Om det gäller sova hade jag tagit SQ längre sträcka ifrån Europa och slipper Doha. Qatar och Q suite inget jag saknar nice ett par gånger sen kan det vara .

mtp att du har fokus på sömn skulle jag låta tidpunkten för byte avgöra, och att du med Qatar får 6 timmar ben 1 och 16+ timmar på ben 2. Med SQ får du 2 ungefär lika långa ben. Qsuite är nice men inte utslagsgivande. Föredrar Qatars lounger på Doha över SQs på Changi. Oavsett får du en fin resa :)

Eller till Eurobonus. Det valet har man också med SQ.
Behöver inte egentligen inte poängen någonstans faktiskt.. Är Diamond, Senator och Gold så det kan kvitta.
Tycker också att resorna likvärdiga i form av lay-over tid, avgångs och ankomst tid så är ej heller att beakta

Jag är egentligen enbart intresserad av sovkomfort då jag tycker att mat och service är bra på både SQ och QR.

Brukar sova gott på QR men har som sagt inte testat Q-suite och det är framförallt på den 17 timmarsresan jag vill klämma in sömnen på QR alternativet.

Är lite tveksam till SQ, brukar sova bra på A380 men har för mig att jag var sur sist jag flög A350 för att jag inte fick plats... men sanning är att jag reser hela tiden och det var 2 år sedan jag satt på SQ A350 så jag kommer inte riktigt ihåg. Därav frågan

Mycket tacksam för den input jag fått så här långt

Toppen