Senaste nytt

Separat biljett Bali till Jakarta för vidare färd sen

Mediana

Medlem
Hej,

Jag har en biljett med Singapore Airlines från Jakarta som avgår 19.00 söndag den 13 Augusti. Till er som vet, när skulle ni rekommendera att man senast flyger från Bali då? Något särskilt bolag att föredra? Kollar jag så verkar det finnas väldigt många flighter med Lion Air men har ingen aning om de är bra eller inte. Jag behöver hämta ut bagaget för att sedan checka in det igen, för jag antar att Singapore inte har något samarbetet med något av bolagen som flyger direkt mellan Jakarta och Bali.

Lion Air men har ingen aning om de är bra eller inte.
Lion Air är väl ett av bolagen man ALDRIG vill sätta sin fot på om jag inte missminner mig helt. Iallafall om man gillar att fortsätta leva.

ag behöver hämta ut bagaget för att sedan checka in det igen, för jag antar att Singapore inte har något samarbetet med något av bolagen som flyger direkt mellan Jakarta och Bali.
Även om Singapore Airlines har interline med det bolag du väljer mellan Bali och Jakarta så spelar det ingen roll för det är inget du har rätt till när du köper separata biljetter.

Som vanligt rekommenderar jag minst 24h tid på orten där du ska byta mellan olika biljetter. Kortare tid ökar risken för att något går snett och att du missar din anslutning.

Lion Air är väl ett av bolagen man ALDRIG vill sätta sin fot på om jag inte missminner mig helt. Iallafall om man gillar att fortsätta leva.
Okej, bra att veta, Då stryker vi dem.

Som vanligt rekommenderar jag minst 24h tid på orten där du ska byta mellan olika biljetter. Kortare tid ökar risken för att något går snett och att du missar din anslutning.

Och här hade jag hoppats att inte behöva övernatta ännu en natt i Jakarta.

Och här hade jag hoppats att inte behöva övernatta ännu en natt i Jakarta.
Behöver och behöver - det är upp till dig hur mycket du vill chansa. Oavsett vad du gör är det en chansning eftersom du köper separata biljetter. Ju längre tid du lämnar i Jakarta, desto lägre är risken att du missar planet hem.

Jag hade valt Garuda som landar 15:00. Om nåt går snett med den flighten har de 3 till som landar innan 17:05, tillräckligt för att jag hade känt mig "lugn".

Jag hade valt Garuda som landar 15:00. Om nåt går snett med den flighten har de 3 till som landar innan 17:05, tillräckligt för att jag hade känt mig "lugn".
Problemet blir om det är dåligt väder i regionen, då hjälper det inte att det går fler plan. Annars låter det rimligt och jag hade också valt Garuda.
Skulle dock vara sjukt nervös för försening

Tack för inputen. Låter som jag borde flyga dagen innan. Får kolla om det finns något trevlig hotell nära flygplatsen med Pool som jag kan fördriva tiden med. Hade jag varit smart hade jag valt ett tidigare plan till Singapore och hellre stannat lite längre tid på flygplatsen där. Får se om jag kan boka om den sträckan.

Många bolag i Indonesien står på EUs blacklist pga säkerhetsrisk. Garuda och AirAsia var ok enligt EU listan, när vi åkte i motsatt riktning ett drygt år sedan. AirAsia har ganska kort pitch, så vi valde flyga Garuda som scorer högt i bl.a. SkyTrax.

*edit* vikten av blacklisten är självklart inte bara säkerheten, men även om försäkringar gäller osv.

Jag skulle valt Air Asia för då slipper man byta terminal i Jakarta.
Jag skulle nog åkt från Bali omkring kl 14.
Då landar man 14:30 i Jakarta.
Man tjänar en timma pga annan tidszon.
Annars är det inte så dumt med lördag kväll i Jakarta och trafiken under helgen går att stå ut med.

Toppen