Tja! Det var snudd på 10 år sedan jag skrev min första och enda reserapport här. Den gången var det min premiär i Swiss First Class. Jag hade min Second Swiss First planerad men med ett par veckors marginal så satte den ökända pandemin stopp för den planen till mitt sinnessjukt stora förtret.
Nåväl, nu vaknas skidåkning några dagar i Whistler/Blackcomb innan det är dags för en veckas jobb i Seattle.
Jag spar alla detaljer om incheckning, lounger med mera. Finns nada att säga. Jag fokuserar flygmässigt på det som sticker ut!
Just nu är jag på SK903 mot NY och ska sedan vidare till Vancouver med Air Canada. Det blir premiär för mig på Air Canada! Jag tycker alltid att det är härligt med nya bolag och se hur de lägger upp servering och logistik.
Det enda som avvikit hittills är två saker; standardfrågorna vid incheckning och den förbannade fisken!
Vid incheckning gick det lite väl enkelt. Inte en enda fråga! Vem har packat väskan egentligen? På väg mot F62 såg jag en skylt, "alla som har digitalt boarding pass, stanna till vid service center". Sagt och gjort. Jodå, här blev jag tvungen att svara på frågorna om bagage. Tydligen är det nya medarbetare i incheckningen.
Avvikelse nummer två gäller maten. Fick jag någon fisk till lunch idag på SK903? Det gick inte att beställa i appen pga ”product not available”, det gick inte via hemsidan (vilken sa varken bu eller bä) och den första jag pratade med på SAS kundtjänst för några dagar sedan lät vilsen och ny på jobbet men sa att det gick.
Efter det ringde jag SAS igår morse igen och de sa att det inte gick att beställa men att de skrev meddelande till personalen (vilket jag sa att det kan de ju inte göra något åt när de väl och möjligtvis ser den noteringen typ precis innan boarding).
Spoiler alert! Bilder på den inte så förlorade fisken finns i tråden https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-business-är-inte-maten-för-dålig.106621/post-1118532
Frågan är vad av allt som gjorde att jag trots allt fick fisken? Jag känner en stor smula mystik här. Några kvalificerade teorier?
Jag hade ett trevligt samtal med kabinchefen om löjrommen som vi båda önskade kom tillbaka så jag säger det här och nu: Löjrommen, kom tillbaka! SAS, ta tillbaka löjrommen till förrätt!
Nåväl, nu är det några timmar kvar till NY och Newark. Nästa stora fråga är, ska man våga sig på att testa MPC eller är det vanliga kön som gäller vid immigration? Av rapporter att döma på forumet är det hit and miss och tur som avgör. Jag är ett stort fan av KOMMUNIKATION. Att man har ett system på en flygplats i månader och månader och alla inte vet vad som gäller får det att krypa i skinnet på mig.
Jag har ju hur som helst några timmars connection till YVR-flyget men det kan ju vara saftiga köer i security efter terminalbyte och nu vet jag inte hur det går med priority då jag flyger Air Canada och inte är Star Alliance Gold. Flyger förvisso business även med Air Canada men det är ju ingen garanti för något.
To be continued. Ska bli fantastiskt att om sisådär 24 timmar stå i snön med fantastisk utsikt och en härlig inbjudande pist i sikte.
Jag känner tröttheten komma smygande men har många timmar kvar innan jag är framme i Whistler!
Nåväl, nu vaknas skidåkning några dagar i Whistler/Blackcomb innan det är dags för en veckas jobb i Seattle.
Jag spar alla detaljer om incheckning, lounger med mera. Finns nada att säga. Jag fokuserar flygmässigt på det som sticker ut!
Just nu är jag på SK903 mot NY och ska sedan vidare till Vancouver med Air Canada. Det blir premiär för mig på Air Canada! Jag tycker alltid att det är härligt med nya bolag och se hur de lägger upp servering och logistik.
Det enda som avvikit hittills är två saker; standardfrågorna vid incheckning och den förbannade fisken!
Vid incheckning gick det lite väl enkelt. Inte en enda fråga! Vem har packat väskan egentligen? På väg mot F62 såg jag en skylt, "alla som har digitalt boarding pass, stanna till vid service center". Sagt och gjort. Jodå, här blev jag tvungen att svara på frågorna om bagage. Tydligen är det nya medarbetare i incheckningen.
Avvikelse nummer två gäller maten. Fick jag någon fisk till lunch idag på SK903? Det gick inte att beställa i appen pga ”product not available”, det gick inte via hemsidan (vilken sa varken bu eller bä) och den första jag pratade med på SAS kundtjänst för några dagar sedan lät vilsen och ny på jobbet men sa att det gick.
Efter det ringde jag SAS igår morse igen och de sa att det inte gick att beställa men att de skrev meddelande till personalen (vilket jag sa att det kan de ju inte göra något åt när de väl och möjligtvis ser den noteringen typ precis innan boarding).
Spoiler alert! Bilder på den inte så förlorade fisken finns i tråden https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-business-är-inte-maten-för-dålig.106621/post-1118532
Frågan är vad av allt som gjorde att jag trots allt fick fisken? Jag känner en stor smula mystik här. Några kvalificerade teorier?
Jag hade ett trevligt samtal med kabinchefen om löjrommen som vi båda önskade kom tillbaka så jag säger det här och nu: Löjrommen, kom tillbaka! SAS, ta tillbaka löjrommen till förrätt!
Nåväl, nu är det några timmar kvar till NY och Newark. Nästa stora fråga är, ska man våga sig på att testa MPC eller är det vanliga kön som gäller vid immigration? Av rapporter att döma på forumet är det hit and miss och tur som avgör. Jag är ett stort fan av KOMMUNIKATION. Att man har ett system på en flygplats i månader och månader och alla inte vet vad som gäller får det att krypa i skinnet på mig.
Jag har ju hur som helst några timmars connection till YVR-flyget men det kan ju vara saftiga köer i security efter terminalbyte och nu vet jag inte hur det går med priority då jag flyger Air Canada och inte är Star Alliance Gold. Flyger förvisso business även med Air Canada men det är ju ingen garanti för något.
To be continued. Ska bli fantastiskt att om sisådär 24 timmar stå i snön med fantastisk utsikt och en härlig inbjudande pist i sikte.
Jag känner tröttheten komma smygande men har många timmar kvar innan jag är framme i Whistler!
Last edited: