Senaste nytt

[Semi-live] Reserapport - Skidor i Whistler + lite jobb i Seattle

Stenis32

Medlem
Tja! Det var snudd på 10 år sedan jag skrev min första och enda reserapport här. Den gången var det min premiär i Swiss First Class. Jag hade min Second Swiss First planerad men med ett par veckors marginal så satte den ökända pandemin stopp för den planen till mitt sinnessjukt stora förtret.

Nåväl, nu vaknas skidåkning några dagar i Whistler/Blackcomb innan det är dags för en veckas jobb i Seattle.

Jag spar alla detaljer om incheckning, lounger med mera. Finns nada att säga. Jag fokuserar flygmässigt på det som sticker ut!

Just nu är jag på SK903 mot NY och ska sedan vidare till Vancouver med Air Canada. Det blir premiär för mig på Air Canada! Jag tycker alltid att det är härligt med nya bolag och se hur de lägger upp servering och logistik.

Det enda som avvikit hittills är två saker; standardfrågorna vid incheckning och den förbannade fisken!

Vid incheckning gick det lite väl enkelt. Inte en enda fråga! Vem har packat väskan egentligen? På väg mot F62 såg jag en skylt, "alla som har digitalt boarding pass, stanna till vid service center". Sagt och gjort. Jodå, här blev jag tvungen att svara på frågorna om bagage. Tydligen är det nya medarbetare i incheckningen.

Avvikelse nummer två gäller maten. Fick jag någon fisk till lunch idag på SK903? Det gick inte att beställa i appen pga ”product not available”, det gick inte via hemsidan (vilken sa varken bu eller bä) och den första jag pratade med på SAS kundtjänst för några dagar sedan lät vilsen och ny på jobbet men sa att det gick.

Efter det ringde jag SAS igår morse igen och de sa att det inte gick att beställa men att de skrev meddelande till personalen (vilket jag sa att det kan de ju inte göra något åt när de väl och möjligtvis ser den noteringen typ precis innan boarding).

Spoiler alert! Bilder på den inte så förlorade fisken finns i tråden https://www.businessclass.com/forum/threads/sas-business-är-inte-maten-för-dålig.106621/post-1118532

Frågan är vad av allt som gjorde att jag trots allt fick fisken? Jag känner en stor smula mystik här. Några kvalificerade teorier?

Jag hade ett trevligt samtal med kabinchefen om löjrommen som vi båda önskade kom tillbaka så jag säger det här och nu: Löjrommen, kom tillbaka! SAS, ta tillbaka löjrommen till förrätt!

Nåväl, nu är det några timmar kvar till NY och Newark. Nästa stora fråga är, ska man våga sig på att testa MPC eller är det vanliga kön som gäller vid immigration? Av rapporter att döma på forumet är det hit and miss och tur som avgör. Jag är ett stort fan av KOMMUNIKATION. Att man har ett system på en flygplats i månader och månader och alla inte vet vad som gäller får det att krypa i skinnet på mig.

Jag har ju hur som helst några timmars connection till YVR-flyget men det kan ju vara saftiga köer i security efter terminalbyte och nu vet jag inte hur det går med priority då jag flyger Air Canada och inte är Star Alliance Gold. Flyger förvisso business även med Air Canada men det är ju ingen garanti för något.

To be continued. Ska bli fantastiskt att om sisådär 24 timmar stå i snön med fantastisk utsikt och en härlig inbjudande pist i sikte.

Jag känner tröttheten komma smygande men har många timmar kvar innan jag är framme i Whistler!

Last edited:
Ser fram emot att höra dina tankar kring Whistler, varit där 2 gånger (första gången i samband med Seattle) och gillar stället skarpt

Flyg försiktigt!

Jag gjorde faktiskt exakt samma resa för ett par veckor sedan SK903 ARN-EWR och sedan AC till YVR, allt i business. MPC fungerade inte för mig - de sa att de inte stödjer MPC (trots skyltar om det). Ingen prioritet i security, men det gick relativt smärtfritt. Rätt kass delta-lounge på EWR i väntan på nästa flyg. Sedan var jag imponerad av personalen på AC. Väldigt naturligt trevliga och skämtsamma. Jag antar att du känner till ArriveCAN-appen för immigration i Kanada? Mycket smidig och igenom via automater på en minut.

Nu landat i en lounge på Newark i väntan på flighten till Vancouver.

Flighten över Atlanten var förutom det jag tidigare skrivit vad jag skulle kalla totalt "un-eventful". Det enda out of the ordinary var att vi på Arlanda fick vänta på att lyfta då planet innan oss hade haft bird-strike så man var tvungen att rensa/kontrollera startbanan innan vi fick lyfta.

Väl i NY så fungerande inte bryggan så vi fick vänta 10 minuter eller så innan jag med lätta steg kunde skutta av planet. MPC var inte ens på tanken, immigration ekade helt tomt när vi som första av planet kom in i den stora immigration-lokalen. Efter snabb clearance så väntade bagaget på bandet och skidorna låg i sin ensamhet borta på oversize luggage.

Hyfsat snabb transfer med airtrain till Terminal A och 10 minuter i security. Jag ryckte in och agerade logistiker och plockade tomma backar så att det blev lite ruljans i säkerhetskontrollen, då alla passagerare står som handfallna spön i backen och glor i tomma intet och personal lyser med sin aktiva frånvaro.

Väl inne i Terminal A är det loungeletande! Jag tror att många här kan identifiera sig med "Computer says NO" men jag stöter på motsatsen,

"Computer says YES" får jag! Men jag får inte komma in då jag åker med Air Canada. Jag pratar om inträde i Delta-loungen Terminal A på Newark. Datorn säger välkommen men personalen säger nej då man enligt dom måste flyga Delta för att komma in där. Det är en glitch. Hade jag bara hållt min käft, nickat i min tysthet och skannat boardingkort hade jag kanske slunkit in!

Så här sitter jag nu i en gammal trotjänarlounge som jag med glädje trodde jag satt min fot i för sista gången. En United Club-lounge! Säger han med viss bitterhet...

Boarding mot Vancouver om en timme.

ArriveCAN hade jag inte hört talas om så den och inträde har jag nu fixat, tack så mycket för det tipset!

Nu har jag landat på riktigt.

Flighten med Air Canada var ju toppen, jag instämmer med Nanneboy om personalen som var väldigt "easy going", serviceminded och trevliga. Bra hårdvara också och då jag hade fönsterplats 4K uppskattar jag att sätena är vridna snett mot fönstren vilket ger en trevlig upplevelse med utsikt och automatisk avskärmning från övriga kabinen.

ArriveCAN fungerade bra och snabbade på inträdet, men liksom på Newark var det här helt öde i immigration så det var bara att skanna pass och sen var det klart på ett par minuter. Största avvikelsen var att skidväskorna kom en kvart efter vanliga bagaget, men när det väl var ordnat vad det bara att leta upp shuttlen som jag bokat. Det gick otroligt smidigt att ta sig upp till Whistler och jag var framme 00:30.

Sammanfattningsvis ganska exakt 24 timmar från det att jag lämnade huset där hemma till att jag var framme!

Jag sov och vaknade vid 05:00. Det var skönt med en dusch efter den långa flygningen och tog sedan en repa "på stan" runt 06:45. Jag bodde 100 meter från liften visade det sig. Eftersom jag när jag bokade hotellet inte visste om jag skulle ge mig upp direkt eller inte hade jag inte bokat Westin alla dagar, och när jag väl bestämde mig fanns det inga rum på Westin för den natten och då tog jag Executive Inn för ett par tusenlappar för en natt.

Väl där kändes det som en sjuhelsikes tur att jag inte bor där hela vistelsen utan bara några timmar den första natten efter ankomst. Svinkallt på rummet, men däremot fanns det tre olika varianter på element på rummet. Element som jag inte vågade mig på att röra så frös natten igenom. Borde kanske sovit i understället.

Det är utan tvekan det konstigaste rummet jag bott i. Extremt märklig planlösning med en halv dusch på toaletten och själva rummet har 7 meter i takhöjd. De kunde lätt ha fått in två rum till ovanpå mitt så att säga. Den graciösa takhöjden gjorde att det också fanns väldigt många fönster så det var många gardiner att fixa till, då alla fönster dessutom hade dubbla gardiner så fanns det ganska många "gardinsnören" att dra i.

Jag hängde på låset till liften vid 08:30 för gondolen upp till toppen. Inte så mycket folk som jag trodde och det tog inte alltför lång tid innan jag var uppe.

Det blev några åk på Whistler-sidan innan jag tog Peak2Peak-gondolen över till Blackcomb där jag åkte en bit efter lunch innan jag begav mig tillbaka till Whistler. Vädret har varit väldigt varierande med bra sikt mestadels och solen som stuckit fram då och då. Även en del snöfall stundtals.

Det som sticker ut är att det är otroligt mycket mer ordning och reda på liftköerna. Alla är lugna och håller sig i fållorna som finns. Det är inte som hemma eller i alperna där armbågarna på vädligt många är vässade och används flitigt. Däremot är det väldigt långa köer även upp i systemet. Alla liftar utom gondolen Peak2Peak har varit 15-30 minuters väntetid vilket är på tok för mycket!

Själva backarna är bra är min uppfattning hittills, och jag ska ge en samlad bedöming då jag bara hunnit testa en bråkdel av pisterna idag.

Däremot är det väldigt långa köer även upp i systemet. Alla liftar utom gondolen Peak2Peak har varit 15-30 minuters väntetid vilket är på tok för mycket!

Ovanstående var intressant, en sak som jag upplevede väldigt positivt med Whistler var just frånvaron av långa köer... Kanske att jag hade tur och var där när det inte var lov edyl?!? Det jag gjorde dock var att åka upp på Blackcomb direkt på morgonen och eftersom det berget ligger i norrläge så är det skugga där hela fm, resultatet var att jag kunde åka manchester ett par timmar eftesom merparten av åkarna var i solen och glassade :)

• Gilla
Reactions: Gus
Nu är det färdigåkt i backarna och det är dags att summera.

Innan jag gör det vill jag bara nämna det viktigaste jag missade om Executive Inn i tidigare inlägget. Efter att ha vaknat frusen så tänkte jag att det ska bli skönt att värma sig i duschen. Efter att ha spolat på det varmaste i några minuter insåg jag att det inte skulle bli varmare än knappt ljummet. Ridå. Jag var mer frusen efter duschen än innan.

Nåväl, efter tre dagars åkande får jag sammanfatta det som både bra och dåligt.

Nämnas ska att jag inte är någon proffsåkare som köar i timmar för att få åka upp först och ta de första åken. Jag har absolut hängt på låset inför liftöppning men ser mer en helhet av att njuta av skidåkning, den friska luften och ha det gott i backen så att säga.

Det jag saknar mest är mysiga ställen att pausa på i backen. Har inte sett ett enda ställe som kan erbjuda något sådant, eller exempelvis solstolar i snön där man kan sippa på en dryck eller så.

På pluskontot är att det är ordning och reda och att alla köar lugnt i liftköerna och är måna om att logistiken ska fungera så att alla liftar går fulla upp. Vad gäller skidåkningen så skulle jag säga att man som avancerad åkare uppskattar Whistler/Blackcomb betydligt mer än vad jag gör med tanke på alla valmöjligheter till offpist och opistade backar.

På minuskontot är att det Inte är ett superstort system. Helt OK men det begränsas av att många liftar inte öppnar förrän senare på förmiddagen (om det kommit snö) efter att man sprängt snön för avalanche control. Det leder till och har ofta varit långa liftköer på 15-30 minuter inte bara på förmiddagarna men även när fler liftar öppnar, då det har hunnits fyllas på med folk nerifrån. Sällan var det så kort kö att jag inom fem minuter satt i liften.

Det verkar som att Whistler är den populärare sidan att åka på och det var åtminstone tidigt på dagen ganska tomt och öde i Blackcomb-backarna såsom Johan F nämnde tidigare.

En sak jag inte stött på tidigare är "ski valet" där jag på hotellet lämnade in skidorna och de skötte förvaringen av de och så hämtade jag ut de på vägen till backen. Smidigt måste jag säga och såklart inte gratis såg jag nu när jag fick folion inför utcheckning. 11CAD per dygn, uppåt 80SEK fick jag pröjsa för det. "Inga skidor tillåts på rummen" fick sin förklaring.

Slutkläm: Nu hade jag "vägarna förbi" Whistler och missförstå mig rätt, det har varit en fantastisk upplevelse på många sätt och vis. Men jag lägger hellre mina pengar på alperna än Whistler. Med alperna upplever jag en bättre helhetsupplevelse och att jag får mer skidor för pengarna. Även godare mat, kortare köer, chanser till manchesteråkning och flertalet mysiga, genuina och riktigt bra restauranger/barer att äta lunch eller chilla i backarna!

Givetvis är min jämförelse med alperna beroende på VAR man är i alperna och NÄR. Schweiz kanske inte direkt är billigare utan snarare tvärtom :)

Framåt kvällen väntar en kort flygning med Delta ner till Seattle. Det blir premiär med Delta men på denna korta flygning förväntar jag mig inte mycket alls.

Några bilder också...

Bilden över dalen är tagen från gondolen (Peak2Peak) som tar en mellan topparna på Whistler och Blackcomb, en mäktig upplevelse att åka.

Jag var också tvungen att testa den kanadensiska specialiteten som kallas "poutine". Hade aldrig hört talas om det. Det är pommes med någon mjuk ost och sedan en brunsås på det! Det låter ju sisådär men det var rätt gott.

Attachments

• IMG_0101.jpg
    IMG_0101.jpg
    {memory} MB · Visningar: 70
  • IMG_0126.jpg
    IMG_0126.jpg
    {memory} MB · Visningar: 61
  • IMG_0127.jpg
    IMG_0127.jpg
    {memory} MB · Visningar: 69
  • IMG_0128.jpg
    IMG_0128.jpg
    {memory} MB · Visningar: 69
Update från Vancouvers flygplats.

Ganska öde terminal för US flights. Inte så många flighter och små plan generellt. Incheckning gick smidigt då det inte var någon kö alls. Lite intressant att man efter att de satt på bagagelapparna in incheckning var tvungen att själv ta bagaget hundra meter bort och köra in det i bagage-skannern!

Positivt överraskande var att passkontroll för US entry med sedvanliga frågor gjordes efter säkerhetskontrollen, det spar ju en del tid när man landar att bara kliva rakt ut från terminalen.

Även positivt överraskad av Deltas app och information. "Where is my flight?" i väntans tider på att vi ska boarda - jo planet är just nu i status "Waiting for takeoff" och har alltså inte lyfta mot Vancouver ännu, vilket bekräftas med Flightradar att planet står näst på tur att starta. Snyggt med den detaljrikedomen på presentationen av information men mindre snyggt med försening såklart.

Last edited:
Toppen