Senaste nytt

[Semi-live] Abbs på äventyr

Abbs

Medlem
Då var det dags att dra ut på äventyr igen. Personligen brukar jag vara för att resa långsamt, men kommer göra absolut motsatsen nu. Under tre veckor kommer jag:

- Flyga 12/13 segment
- Fördelat på 30,046 miles flygväg
- Med 5 olika flygbolag och i både billigaste ekonomi och bizznizzzzzzz
- Besöka 6 länder, varav några är helt okända och några välkända

Detta resulterar dessvärre också i över 13 ton koldioxid i utsläpp från mitt flygande. Då man är kapabel till att förstå klimatforskningen så är ju detta inte bra för samvetet, så jag har bestämt mig för att dra ned på mitt okynnesresande. Resa vid behov och så direkt som möjligt. Men då var ju denna resa redan bokad. Man fastnar lätt i flygoptimeringen. Man vill prova på de bästa kabinerna och få bang for the buck/points, trots att man kanske hade varit lika lycklig för flyg med ett byte än fyra före destinationen. Mitt utsläpp på endast flyg denna resa motsvarar ju trots allt mer än vad två svenskar släpper ut per capita per år(eller 43 kenyaner).. Starta lite kontroversiellt(för detta forum) ;)

Så vad går resan ut på? Främst på att äta mat, fotografera och träffa vänner som är utspridda i världen. Men jag har också antagit mig ett projekt som har deadline 3 dagar efter hemkomst, så det kommer bli lite av en sådan där ”workcation”. Tur att man har flera dygn på flyg och flygplatser...

Ikväll bär det av mot Kazakhstan och Nur-Sultan/Astana/Akmola/Tselinograd som @Tonton precis lämnat. Inspirerat av @palmen och för att På Spåret är the shit, så kommer jag ge ledtrådar under resans gång om vart är jag på väg?

Ikväll blir det premiär med LOT på LO458 ARN-WAW och LO195 WAW-TSE, allt i ekonomi. Nästan 5h nattflyg 23:00-07:45 i en B737-800 kommer börja resan bra. Jag taggar till redan nu med att slänga allt vad hälsosamma rutiner heter ur fönstret.

Då var det dags att dra ut på äventyr igen. Personligen brukar jag vara för att resa långsamt, men kommer göra absolut motsatsen nu. Under tre veckor kommer jag:

- Flyga 12/13 segment
- Fördelat på 30,046 miles flygväg
- Med 5 olika flygbolag och i både billigaste ekonomi och bizznizzzzzzz
- Besöka 6 länder, varav några är helt okända och några välkända

Detta resulterar dessvärre också i över 13 ton koldioxid i utsläpp från mitt flygande. Då man är kapabel till att förstå klimatforskningen så är ju detta inte bra för samvetet, så jag har bestämt mig för att dra ned på mitt okynnesresande. Resa vid behov och så direkt som möjligt. Men då var ju denna resa redan bokad. Man fastnar lätt i flygoptimeringen. Man vill prova på de bästa kabinerna och få bang for the buck/points, trots att man kanske hade varit lika lycklig för flyg med ett byte än fyra före destinationen. Mitt utsläpp på endast flyg denna resa motsvarar ju trots allt mer än vad två svenskar släpper ut per capita per år(eller 43 kenyaner).. Starta lite kontroversiellt(för detta forum) ;)

Så vad går resan ut på? Främst på att äta mat, fotografera och träffa vänner som är utspridda i världen. Men jag har också antagit mig ett projekt som har deadline 3 dagar efter hemkomst, så det kommer bli lite av en sådan där ”workcation”. Tur att man har flera dygn på flyg och flygplatser...

Ikväll bär det av mot Kazakhstan och Nur-Sultan/Astana/Akmola/Tselinograd som @Tonton precis lämnat. Inspirerat av @palmen och för att På Spåret är the shit, så kommer jag ge ledtrådar under resans gång om vart är jag på väg?

Ikväll blir det premiär med LOT på LO458 ARN-WAW och LO195 WAW-TSE, allt i ekonomi. Nästan 5h nattflyg 23:00-07:45 i en B737-800 kommer börja resan bra. Jag taggar till redan nu med att slänga allt vad hälsosamma rutiner heter ur fönstret.

Och resan i oktober är inte okynnesflygning eller?;)

Detta resulterar dessvärre också i över 13 ton koldioxid i utsläpp från mitt flygande. Då man är kapabel till att förstå klimatforskningen så är ju detta inte bra för samvetet, så jag har bestämt mig för att dra ned på mitt okynnesresande.
Jag gillar denna inledning, du börjar som jag avslutade. Detta kan bli hur bra som helst!

Så vad går resan ut på? Främst på att äta mat, fotografera och träffa vänner som är utspridda i världen.

Höjden av hyckleri. Låt bli att resa om det får dig att må bättre?

Då var man i Kazakhstan. Hujeda mig vad trött man kan vara. Lite kort recap:
Började resdagen med att avnjuta det bästa Arlanda har att erbjuda, 20 pack McNuggets och Co. Jag trodde naivt att LOT tillhandahöll bag drop under hela dagen men det skulle visa sig att deras check in/bag drop endast öppnar 2h innan avgång. Blev en lång finlunch på Donken innan jag kunde promenera in airside. SAS Guldlounge var knökfull så spenderade min tid att vänta vid gaten. Helt händelselös flygning till WAW.

På Warszawa hade jag cirka en timme så där hanns det med att byta om till polsk folkdräkt och knäcka resans första öl. Jag, en hel del amerikaner och så polens brottarlag boardade en B737-800 mot Nur-Sultan (denna rutt ska egentligen flygas av en 737-8 Max..). Ögonmask och NC hörlurar på så försvann jag ganska snabbt. Jag tror det serverades två val av varm mat inklusive vin/öl till alla i ekonomi. Landade cirka kl 7-8 lokal tid med någon timmes total sömn under bältet.

Immigration gick fort, terminalen var helt öde. Promenerade bort till Terminal 2 för att köpa simkort och gick sedan ut för att hitta en taxi till Hilton Garden Inn. Taxis finns det gott om, de kommer till dig. De flesta ville ha runt 4500 KZT för att åka in till stan så bokade en tur med Yandex för hela 1407 KZT (35kr). Hotellreceptionisten måste sett min sömnbrist på långt håll för inom 2min av att jag gått genom dörrarna har jag fått min rumsnyckel och ett lyckönskande "have a good rest".

En dusch och två timmar sömn senare är man redo att bege sig ut. Kroppen skriker efter mat och kaffe så nu kör vi. Kameran följer nu med trots att Nur-Sultan/Astana/Akmola inte bjuder på sitt bästa väder.

Höjden av hyckleri. Låt bli att resa om det får dig att må bättre?
Jag är rädd att du inte förstår. Det hade varit hyckleri om jag predikat som Greta men sedan rest som jag gör. Det finns en konflikt med resande, det för världens människor samman men det är inte hållbart för framtiden(sättet vi reser nu). Som poängjägare och flygentusiast står viljan att flyga långt och lyxigt i konflikt med viljan att lösa historiens största problem. Jag tror inte på din allt eller inget attityd, vilken jag tycker är väldigt onyanserad. Vi kan alla gå tillbaka till stenåldern och lösa klimatkrisen, men då har vi förlorat det som är värt att rädda. Det krävs att man tänker efter, från individ till statsnivå.

Att flyga som jag bokat denna resa(samt den SQ F @Taggen och jag ska tömma i oktober) är för mig extremt kul. Men det är också lite onödigt för mig att åka så långa omvägar. Jag kommer inte sluta resa. Jag kommer fortfarande åka på akademiska konferenser, vandringsresor och till för mig oupptäckta platser. Men jag kommer härmed resa mer medvetet. Är det inte vad det här forumet handlar om? För mig har prioriteringen gått från att försöka maxa 8 legs i F till att resa på ett hållbarare sätt. Har reflekterat väldigt mycket i ämnet. Flyga kommer vi aldrig sluta hoppas jag, då måste jag skola om mig.

Last edited:
Jag kommer fortfarande åka på akademiska konferenser, vandringsresor och till för mig oupptäckta platser. Men jag kommer härmed resa mer medvetet. Är det inte vad det här forumet handlar om? För mig har prioriteringen gått från att försöka maxa 8 legs i F till att resa på ett hållbarare sätt. Har reflekterat väldigt mycket i ämnet. Flyga kommer vi aldrig sluta hoppas jag, då måste jag skola om mig.

Det här blir off topic och jag lovar att inte skriva om det igen här i tråden, men att gå från att maxa åtta ben till att åka mer raka vägen hjälper nog inte jorden, även om intentionerna är goda. Särskilt bonusplatser som ändå används som utfyllnad. Och om man åker på konferenser, vandringar och nya platser med flyg så passerar man nog med råge årligen sin "klimatkvot". Det som behövs är internationella regleringar (och med utveckling av klimatsmarta flyg, men där är vi långt ifrån) om man ska sänka utsläpp. Annars blir det lite som med den svenska flygskatten, eller att slå sig för bröstet för att man källsorterar plast hemma men åker flyg med jobbet till New York fyra gånger per år, Stockholm, drar till Bali med frugan och Mallis med familjen.

Med det sagt, jag tycker det är väldigt spännande med dina resmål och ser fram emot fortsatta inlägg :). Att läsa dessa reserapporter från allsköns ställen ger mig mycket glädje, samtidigt som det är klimatsmartare att bara läsa rapporter istället för att åka till alla platserna ;)

Edit: autocorrect

Last edited:
Toppen