Senaste nytt

Seat layout i business med barn?

Mr.Robin

Medlem
Hejsan
Fixade precis en amex 2-4-1 så ska börja att leta efter biljetter till LAX till april/maj någon gång. Får väl se hur det går när det inte är så lång tid före. Två vuxna, en liten som då är 3år och en infant.
Vill gärna ha lite tips om vilka star alliancebolag man ska försöka att finna businessclassbiljetter till. Det är ju lite olika säten och layout på olika plan/bolag så skulle vilja höra med er vilka som passar bäst för att flyga med en 3åring. Sätena ska ju helst inte vara för åtskilda.

Med så små barn tycker jag det vore bättre att åka SAS Plus. Där sitter man tre i mitten. Dessutom är det ganska lätt att få platser med SAS Plus vid den tid du önskar.

Jag har haft liknande funderingar inför att vi bokade ToR Asien med 2-4-1 i december /januari. Vi flyger med en 2.5 åring.

Blev mycket nöjd när jag hittade platser med Lufthansas 747-400 som har tre platser i rad. Undrar om inte den går från FRA på någon rutt till USA också. Även Turkish äldre säten är tre i rad. Man vill ju ogärna ha säten där man hamnar alltför avskilt från barnet. Vi valde tillexempel bort Eva airs businesssäten i 777an från PVG till TPE mot Thais ekonomisäten ICN-TPE. Andra som ser rätt ok ut ur detta avseende är Air China, åtminstone A330, men det är ju lite fel håll om man ska till LAX. Hem från Asien blir det Swiss som tyvärr har en lite stor träbarriär mellan sätena, men det får gå.

Med så små barn tycker jag det vore bättre att åka SAS Plus. Där sitter man tre i mitten. Dessutom är det ganska lätt att få platser med SAS Plus vid den tid du önskar.
I Plus har man dock problemet med fasta armstöd vilket gör det lite svårare för treåringen att ligga ner och sova, men det är nog lite smaksak.

Några spontana reflektioner efter att haft likande scenario själv.

Som nämnt ovan. I detta use case är det faktiskt praktiskt med en 2-3-2 konstellation och då välja mitten-trean. Vet inte i vilken omfattning ex. turkish har denna (gamla) konfig. Men som sagt ändamålsenlig om man hittar. T.o.m. gamla angle flat-kabiner (i den mån de finns kvar) kan vara att föredra då de är mindre inkaplslade än mer moderna utgåvor.

En treåring behöver ju säkerligen en del support... Så ett alternativ är att vuxen+infant sitter själv på en etta och vuxen+treåring i en tvåa i mitten i en 1-2-1 konfig. Företrädesvis love seats där sätena är nära varandra och 'borden' är ut mot gången för 2an i de fall där det ser ut så.

Nu var det kanske explicit LAX som gällde, så singapore airlines är kanske inte aktuellt. Men... SQ har 'dubbelsäng' på ett par mittenplatser i a380 upptäckte jag i min senaste bokning (SIN-ZRH). Dock inte provat ännu. Säker någon här som har testat och kan berätta. Qsuites på qatar är ju en annan option.

Åkte med SQ a350 tidigare i år. Förvisso riktigt trevliga säten osv, men en smula opraktiskt när man skall skeppa en bebis mellan mittensäten. Rejäl barriär. Ytterligare opraktiskt om man har ett barn till då privacy är väl tilltagen och därmed svårt att hålla kontakt, än mindre samtal, med ett barn på sätet bakom eller tvärs över gången.

Så en trea i ex sas plus är kanske en bra kompromiss, men såklart en annan produkt. En annan sak att ta med i ekvationen är nattflyg/estimerad sömnmängd. Om det är nattflyg och infant får plats i basinett (och sover...) och treåringen oxå sover så blir det ju plötsligt mer flexibelt med val. Men det är många och i den ekvationen :)

Insåg att detta inte var så Lax-specifikt. Men kanske till någon hjälp ändå.

I Plus har man dock problemet med fasta armstöd vilket gör det lite svårare för treåringen att ligga ner och sova, men det är nog lite smaksak.
Japp, detta kan vara en nackdel och därmed en fyra i Eco med plats till infant som en alternativlösning. Fast då är vi såklart en bit från C-kabinen... :)

En typisk treåring får ju plats i en jetkids bedbox-lösning (eller motsvarande), vilket funkar utmärkt med SAS plus. Så kan ju vara en lösning. I synnerhet om man har infant undanstoppad i bassinet.

Tack för toppentips. Det får bli till att fundera en del. Inte ofta man är ute och flyger utanför tjänsten så tänkte festa till det med businessclass men alla sittplatsalternativ har ju sina fördelar tydligen.
Bra att även höra tips som inte är LAX specifika, blir ju förhoppningsvis fler resor till andra resemål :)

Toppen