Se upp för ”no show”

lellelilltroll

New member
Hade tänkt att åka till Montreal i dag med Austrian på min Star alliance bonusbiljett. Tyvärr kunde jag inte åka i morse som planerat utan behövde köpa en ny utresa till senare. Blev just varse att hela resan gick upp i rök då jag inte dök upp som planerat, alltså även returresan. Levde i tron att bokning och returresa skulle finnas kvar - men icke! Kanske finns fler som lever i den villfarelsen.

Nej det är ganska välkänt. Det är bara *sista* benen i en bokning man kan hoppa av. Hoppar man över tidigare ben utan att boka om så plockas hela bokningen bort.

Och för att vara tydlig så gäller detta både betalda biljetter och bonus biljetter, det är ingen specialhantering.

mha321 skrev:Nej det är ganska välkänt. Det är bara *sista* benen i en bokning man kan hoppa av. Hoppar man över tidigare ben utan att boka om så plockas hela bokningen bort.Och för att vara tydlig så gäller detta både betalda biljetter och bonus biljetter, det är ingen specialhantering.Klicka för att utvidga...
Inte alla bolag har denne policy. Til exempel hos norska Flyr blir inte returen kansellerad vid no-show på första benet.

Sniken skrev:Inte alla bolag har denne policy. Til exempel hos norska Flyr blir inte returen kansellerad vid no-show på första benet.Klicka för att utvidga...
Det är skillnad på longhaul och short-haul på detta också. Inom Europa säljer ju sas enkelbiljetter som sätts ihop till tor. Ska ju inte ta gift på detta, men inom Europa TROR jag man kan skippa utresan (åtminstone med sas).

Har för mig det finns något domstolsbeslut i frågan också som var uppe för något år sedan.

palmen skrev:Det är skillnad på longhaul och short-haul på detta också. Inom Europa säljer ju sas enkelbiljetter som sätts ihop till tor. Ska ju inte ta gift på detta, men inom Europa TROR jag man kan skippa utresan (åtminstone med sas).Har för mig det finns något domstolsbeslut i frågan också som var uppe för något år sedan.Klicka för att utvidga...
Har bara erfarenhet av det på en SAS resa till Athen i början av 00-talet då jag missade utresan. Ringde då SAS för att informera om det och att jag planerade att åka med hem. Fick då besked om att vid no-show på utresan innebär att resterande bokning avbokas.

Kan ju förvisso ändrats under de senaste 15-20 åren……

palmen skrev:Det är skillnad på longhaul och short-haul på detta också. Inom Europa säljer ju sas enkelbiljetter som sätts ihop till tor. Ska ju inte ta gift på detta, men inom Europa TROR jag man kan skippa utresan (åtminstone med sas).Har för mig det finns något domstolsbeslut i frågan också som var uppe för något år sedan.Klicka för att utvidga...
Gäller det även att skippa bara första benet på utresan? Eller bara om det är hela? Alltså om du har tex arn-cph-muc/muc-cph-arn. Om du hoppar arn-cph, blir du väl fortsatt av med cph-muc, men får kanske hemresan kvar?

Sniken skrev:Inte alla bolag har denne policy. Til exempel hos norska Flyr blir inte returen kansellerad vid no-show på första benet.Klicka för att utvidga...
Det är ju väldigt trevligt! Vet du svaret där på motsvarande fråga - om det inte är returen utan en tvådelad utresa där kan hoppar första benet?

KED skrev:Har bara erfarenhet av det på en SAS resa till Athen i början av 00-talet då jag missade utresan. Ringde då SAS för att informera om det och att jag planerade att åka med hem. Fick då besked om att vid no-show på utresan innebär att resterande bokning avbokas.Kan ju förvisso ändrats under de senaste 15-20 åren……Klicka för att utvidga...
Mycket har ändrats på 20 år kan man lugnt säga. Som sagt skulle inte ta gift på detta men är rätt säker på att det ändrats.

mha321 skrev:Gäller det även att skippa bara första benet på utresan? Eller bara om det är hela? Alltså om du har tex arn-cph-muc/muc-cph-arn. Om du hoppar arn-cph, blir du väl fortsatt av med cph-muc, men får kanske hemresan kvar?Klicka för att utvidga...
Om jag ska gissa så gäller det att du måste åka hela utresa eller hela hemresan, man kan inte bara välja delar av den, tex skippa första flighten och hoppa på andra flighten på utresan. Men tror det är ändrar nu så att struntar man i utresan med sas inom Europa så kommer fortfarande hemresan vara intakt.

Om man ringer SAS innan resan startar har SAS tagit bort första benet, exempel ARN-CPH-LHR så har SAS tagit bort ARN-CPH ingen pris kompensation, har själv gjort det ett par gånger.

mha321 skrev:Det är ju väldigt trevligt! Vet du svaret där på motsvarande fråga - om det inte är returen utan en tvådelad utresa där kan hoppar första benet?Klicka för att utvidga...
Jag har ingen direkt erfarenhet, men hvis man leser t&c bokstavligt så skulle man tro det.

014cdcec-47df-4791-af15-aa5ccae70be7-jpeg.126648

Vad sker om flyget är försenat och man missar connecting flight? T.ex. om man flyger med Turkish från IST till ICN, och man ska vidare från ICN med Asiana. Vi har endast 1,5h på ICN, enda I-biljetterna som fanns.

Philip G skrev:Vad sker om flyget är försenat och man missar connecting flight? T.ex. om man flyger med Turkish från IST till ICN, och man ska vidare från ICN med Asiana. Vi har endast 1,5h på ICN, enda I-biljetterna som fanns.Klicka för att utvidga...

Det är väl inga konstigheter?

Alternativ A: Ni har genomgående biljett. Då kommer Asiana hjälpa er på plats på ICN att boka om resan.

Alternativ B: Ni har separata biljetter. Då kommer ni att få pynta upp nya biljetter.

Philip G skrev:Vad sker om flyget är försenat och man missar connecting flight? T.ex. om man flyger med Turkish från IST till ICN, och man ska vidare från ICN med Asiana. Vi har endast 1,5h på ICN, enda I-biljetterna som fanns.Klicka för att utvidga...

Då är du inte ”no show” men ”missed connection”. Två helt olika saker.

Återigen, ”I-klass” eller bonusbiljett är ett betalmedel inte någon ”second class citizen”. När det uppstår irreguljära förhållanden under en pågående resa spelar betalmedel ingen roll. Visst det är stökigt med avbokningar innan till höger och vänster, och visst under den värsta tiden i mars 2020 slet en del med att komma sig hem men när en resa är påbörjad finns det en ”duty of care” att få hem passagerare.

011430121 skrev:Om man ringer SASinnan resan startar har SAS tagit bort första benet, exempel ARN-CPH-LHR så har SAS tagit bort ARN-CPH ingen pris kompensation, har själv gjort det ett par gånger.Klicka för att utvidga...
Det låter ju väldigt snällt av dem, har du någon teori om varför de tillåter det?

Budgetresenär skrev:Men stämmer det?Flygbolagets ansvar vid missad anslutningsflygning. Sedan är det det gamla vanliga, det är skillnad på att ha rätt och få rätt...Klicka för att utvidga...
Om det är separata biljetter med 1,5h emellan så skulle jag nog hävda att resenären tagit för kort tid för bytet då man dels ska göra immigration, vänta på väskor, checka in igen. 1,5h är inte tillräckligt för detta om du frågar mig och det skulle i så fall ligga helt på resenären.

Ändå intressant tolkning av ARN, frågan är ju vad som står i Montreal konventionen som de hänvisar till.

Det är en väsentlig skillnad mot en påbörjad resa och att boka av /ändra innan resan påbörja. Inom Europa säljer SAS biljetter som enkelresor men eftersom allt ligger på samma bokning så måste man höra av sig till SAS eller resebyrån om man nu bokat genom en sådan för att be dom ta bort första flighten i en bokning. Om det inte görs så cenceleras kommande flighter som ligger på samma bokning.

interkontinentaltrafiken har andra bokningsregler där dom flesta bokningsklasser bygger på att det är en Tor.

palmen skrev:Om det är separata biljetter med 1,5h emellan så skulle jag nog hävda att resenären tagit för kort tid för bytet då man dels ska göra immigration, vänta på väskor, checka in igen. 1,5h är inte tillräckligt för detta om du frågar mig och det skulle i så fall ligga helt på resenären.Ändå intressant tolkning av ARN, frågan är ju vad som står i Montreal konventionen som de hänvisar till.Klicka för att utvidga...

Allt är bokat via SAS Eurobonus, så inga separata bokningar. Då behöver väl inte resenärerna checka in bara för att man byter flygbolag?

Philip G skrev:Allt är bokat via SAS Eurobonus, så inga separata bokningar. Då behöver väl inte resenärerna checka in bara för att man byter flygbolag?Klicka för att utvidga...
Nej det behöver man inte, mer än på första flygplatsen så klart.

Philip G skrev:Allt är bokat via SAS Eurobonus, så inga separata bokningar. Då behöver väl inte resenärerna checka in bara för att man byter flygbolag?Klicka för att utvidga...
I normalfallet, om allt är på samma bokning, så behöver man inte det.

Back