Senaste nytt

Schengenländer försöker att införa ETIAS (European Travel Information and Authorisation System)

Dr. Miles

Expert
Schengenländer försöker att införa ETIAS (European Travel Information and Authorisation System) för icke EU medborgare som inte behöver visum för att besöka Schengenländer i dagsläget.
Det är ungefär samma upplägg som ESTA i USA.

Alla icke EU medborgare som reser till Schengenländer behöver att ansöka ETIAS i förväg.
Avgiften är 5 EUR (initialt) och godkänt ETIAS kommer att gälla 5 år.

Ni som är medborgare i Sverige, Norge, Danmark kommer inte att omfattas av detta men era släkter / vänner / kollegor / affärskontakter osv som inte är icke EU medborgare kommer att omfattas av detta ifall förslaget går genom.

Dagens Nyheter skrev:
Ett nytt kontrollsystem för visumfria resor till Sverige och hela Schengenområdet. Det föreslår kommissionen och syftet är att skärpa bevakningen av EU:s yttre gränser. Storbritannien gillar inte förslaget.

EU:s nya system för visumfria resor till Schengenområdet kallas Etias (European travel information and authorisation system).

Besökare från 60 länder, bland annat USA, Kanada och Australien, som kan åka visumfritt till EU, ska registreras före resan och betala fem euro.

Medborgare från EU-länder som inte är med i Schengen, behöver inte skaffa Etias.

Ett tillstånd att åka in i EU ska gälla i fem år.

EU vill förhandskolla visumfria resenärer - DN.SE

Tycker detta är helt rätt. Om vi som EU-medborgare måste fixa sånt här när vi reser till USA, Kanada eller Australien tycker jag att det bara är rätt att det är samma regler för dem.

Intressant hur det blir för dom som har uppehållstillstånd i EU men inte medborgare... Ska dom ansöka för att åka hem? (Eller dom kanske "räknas" som medborgare)

Intressant hur det blir för dom som har uppehållstillstånd i EU men inte medborgare... Ska dom ansöka för att åka hem? (Eller dom kanske "räknas" som medborgare)
Jag tror att de som har uppehållstillstånd i Schengenländer kommer inte att omfattas av detta.
Det blir nog likadant som ESTA och visum i USA. De som bor i USA (ej resenär) måste ha visum och uppehållstillstånd, då behöver man inte att ansöka ESTA heller.

De som har fått uppehållstillstånd i Schengenländer har speciellt kort som man måste ha med sig när man passerar gränsen.

Det ser ut så här svensk version, men även tysk version ser likadant ut fast allt skrivs på tyska. (jag har både svenskt och tyskt kort)
http://www.migrationsverket.se/images/200.5e83388f141c129ba631404f/1381926953894/2012_372.jpg

Jag tror att de som har uppehållstillstånd i Schengenländer kommer inte omfattas av detta.
Det blir nog likadant som ESTA och visum i USA. De som bor i USA (ej resenär) måste ha visum och uppehållstillstånd, då behöver man inte att ansöka ESTA heller.

De som har fått uppehållstillstånd i Schengenländer har speciellt kort som man måste ha med sig när man passerar gränsen.

Det ser ut så här svensk version, men även tysk version ser likadant ut fast allt skrivs på tyska. (jag har både svenskt och tyskt kort)
http://www.migrationsverket.se/images/200.5e83388f141c129ba631404f/1381926953894/2012_372.jpg
Misstänker det också, frugan har också svenskt kort... innan hon fick kortet så hade hon ett papper (på svenska) från migrationsverket, med nytt amerikanskt pass så va det lite stök att ta sig ut ur EU (via Tyskland) hehe "This is in swedish, I can't read this"

Tycker detta är helt rätt. Om vi som EU-medborgare måste fixa sånt här när vi reser till USA, Kanada eller Australien tycker jag att det bara är rätt att det är samma regler för dem.

Lätt att hålla med men jag önskar att ingen av länderna höll på så här...

Och sen önskar jag att jag vinner på Lotto också

Lätt att hålla med men jag önskar att ingen av länderna höll på så här...

Och sen önskar jag att jag vinner på Lotto också
Håller med...

Bäst vore om EU i förde detta riktat mot US/CA/AU enbart!

Fyllde för första gången i CA igår, och den var ju värre än US version. Vilken mängd pengar man avser sig ha tillgång till och vad ens arbetsgivare heter tycker jag är personlig information som de inte skall efterfråga annat än om de har misstankar vid gränspassage.

(Typ >$1000 eller <$1000 är väl rimligt att fråga, men här var det en massa olika intervall upp till > $50000)

Toppen