Efter att radiohandlarbranschen missbrukat begreppen "rea", "kampanj", "lågpris" etc i flera år så tröttnade till slut det allmänna och införde lagkrav på att man måste ange ordinarie pris parallellt med det sänkta.
Kan man kanske hoppas att samma initiativ sprider sig till resebranschen snarast?
CPH-VNO fick från 889 kr innan till 999 kr på kampanjen.
Det som är intressant här är vad definitionen är av kampanjpris när det gäller resor (märk väl att SAS
inte använder ordet "rea" som det finns regler för:
https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/rea-och-nedsatt-pris/).
Vilket av följande skulle kvalificera som kampanjpris på ett specifikt flyg CPH-VNO?
1. Man öppnar upp fler billiga bokningsklasser. T ex. O var slutsålt tidigare men blir tillgängligt. Följden blir att priset sänks för det flyget.
2. Man sänker priset på en tillgänglig bokningsklass. T ex priset för O sänks från €50 till €40 + skatter & avgifter. Följden blir att priset sänks för det flyget om O finns tillgängligt.
3. Man sänker priset på en högre bokningsklass. T ex priset för L sänks från €100 till €80. Följden blir att man får en L-biljett billigare men flyget i sig kanske inte blir billigare om det finns en lägre bokningsklass tillgänglig.
4. Annat alternativ? T ex att priset på flexibla biljetter sänks. Flyget i sig blir inte billigare men den flexibla produkten man säljer blir billigare.
Hur gör då SAS? Alternativ 1 är svårt att se eftersom vi inte har tillgång till historisk data för tillgänglighet, men alternativ 2 brukar SAS använda sig av.
Annorlunda med den här kampanjen jämfört med tidigare kampanjer är att rabatten är lägre och destinationer färre. Som exempel hittar jag sänkt pris ARN-LAX i ekonomi men ej plus. Jag hittar HEL-HND rabatterad i samtliga klasser men ingen rabatt ARN-HND. Inom Europa hittar jag inga sänkta priser.
Detta är såklart inte en slutgiltig sanning, eftersom jag endast tagit några stickprov.