Senaste nytt

SAS Spring deals! Boka senast 29;e april!

Tobbe.O

Medlem
SAS Spring deals! :)

Screenshot_20250423_183254_Samsung Internet.jpg


Inrikes och Europa:
Screenshot_20250423_183358_Samsung Internet.jpg


Nordamerika och Asien:
Screenshot_20250423_183641_Samsung Internet.jpg


Boka:
 
Efter att radiohandlarbranschen missbrukat begreppen "rea", "kampanj", "lågpris" etc i flera år så tröttnade till slut det allmänna och införde lagkrav på att man måste ange ordinarie pris parallellt med det sänkta.

Kan man kanske hoppas att samma initiativ sprider sig till resebranschen snarast?
 
Efter att radiohandlarbranschen missbrukat begreppen "rea", "kampanj", "lågpris" etc i flera år så tröttnade till slut det allmänna och införde lagkrav på att man måste ange ordinarie pris parallellt med det sänkta.

Kan man kanske hoppas att samma initiativ sprider sig till resebranschen snarast?
CPH-VNO fick från 889 kr innan till 999 kr på kampanjen.
Det som är intressant här är vad definitionen är av kampanjpris när det gäller resor (märk väl att SAS inte använder ordet "rea" som det finns regler för: https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/rea-och-nedsatt-pris/).

Vilket av följande skulle kvalificera som kampanjpris på ett specifikt flyg CPH-VNO?
1. Man öppnar upp fler billiga bokningsklasser. T ex. O var slutsålt tidigare men blir tillgängligt. Följden blir att priset sänks för det flyget.
2. Man sänker priset på en tillgänglig bokningsklass. T ex priset för O sänks från €50 till €40 + skatter & avgifter. Följden blir att priset sänks för det flyget om O finns tillgängligt.
3. Man sänker priset på en högre bokningsklass. T ex priset för L sänks från €100 till €80. Följden blir att man får en L-biljett billigare men flyget i sig kanske inte blir billigare om det finns en lägre bokningsklass tillgänglig.
4. Annat alternativ? T ex att priset på flexibla biljetter sänks. Flyget i sig blir inte billigare men den flexibla produkten man säljer blir billigare.

Hur gör då SAS? Alternativ 1 är svårt att se eftersom vi inte har tillgång till historisk data för tillgänglighet, men alternativ 2 brukar SAS använda sig av.

Annorlunda med den här kampanjen jämfört med tidigare kampanjer är att rabatten är lägre och destinationer färre. Som exempel hittar jag sänkt pris ARN-LAX i ekonomi men ej plus. Jag hittar HEL-HND rabatterad i samtliga klasser men ingen rabatt ARN-HND. Inom Europa hittar jag inga sänkta priser.
Detta är såklart inte en slutgiltig sanning, eftersom jag endast tagit några stickprov.
 
"Problemet" är att regelverket är olika för varor och för tjänster. Inte ens konsumentverket önskar göra detta tydligt, utan på hemsidan blandar man friskt "varor och tjänster" och "varor".

Just denna gång kallar SAS kampanjen för "deal", men annars är det ofta "sale", vilket borde översättas till "rea".

Finns det ingen datakunnig person som kan sätta chatgpt på att analysera före- och efterpriserna på denna och andra kampanjer, så kan den få göra lite nytta istället för att bara producera karikatyrer?
 
Majoriteten av konsumenter har ingen aning om bokningsklasser så det blir ändå ett svårt sätt att jämföra på. Dessutom kan man ju i sånt fall ta bort tillgängligheten i den lägsta klassen och rabattera den högre då skulle det ändå ”anses” som rabatt.

Utmaningen med Flyg och hotell är att det inte går att jämföra för varje avgång/natt är i princip en egen produkt. En 55” tv är exakt samma produkt idag som för en vecka sedan men ett hotellrum en vanlig söndag är inte samma som en söndag när Swift har spelning eller liknande. Så hur hittar man en jämförelse punkt? SAS visar ju redan idag någon form av jämförelse i lågprislistan med destinationer, vad baserar den sig på?
 
Efter att radiohandlarbranschen missbrukat begreppen "rea", "kampanj", "lågpris" etc i flera år så tröttnade till slut det allmänna och införde lagkrav på att man måste ange ordinarie pris parallellt med det sänkta.

Kan man kanske hoppas att samma initiativ sprider sig till resebranschen snarast?
Det är nog prisinformationslagen du tänker på. Tex kan man inte längre höja priset strax innan sin "rea" och marknadsföra det som ett sänkt pris utan att samtidigt vara tvungen att ange det lägsta pris som funnits under 30 dagar.

7 a § Om en produkt tillhandahålls med angivande av att priset har sänkts ska även det tidigare priset anges.

Det tidigare pris som ska anges ska vara det lägsta pris som näringsidkaren har tillämpat för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Om priset under denna tid har sänkts gradvis, ska i stället det pris som gällde före den första prissänkningen anges.
 
Toppen