Schnake
Medlem
Hej,
Jag vet att många här har lång erfarenhet av att boka och hantera bonusresor med SAS, så jag hoppas få hjälp att förstå vad vi kan kräva – och vad vi bör göra – efter att vår ombokade hemresa plötsligt försvunnit ur systemet.
Bakgrund: Resan och bokningen
Jag har under de senaste månaderna planerat en längre resa från Stockholm till Kapstaden i januari-februari 2026 med min familj. Önskemålet har varit att endast behöva göra en mellanlandning, inte minst eftersom vi kommer resa med en treåring och ett spädbarn. Genom bytet till Skyteam trodde jag att det skulle finnas gott om alternativ med snabb transfer i Europa (AMS, CDG eller LHR), men det visade sig ganska svårt att hitta smidiga anslutningar med SAS från Arlanda då flygtiderna och/eller tillgängligheten av tre säten sällan matchade.
Vi hade en Amex 2-4-1 voucher vars giltighet hade förlängts från 31 december 2024 till 31 mars 2025. Eftersom man för tillfället inte får ha mer än två personer i en bokning där en voucher används, så var vi tvungna att göra två olika bokningar. Med några få dagar kvar på giltigheten hittade jag till slut tillgänglighet för hela familjen. För hemresan hade SAS än så länge bara släppt två platser per feeder-flight och därför bokade vi upp följande den 20 mars:
BOKNING 1 (Fru + barn med voucher):
BOKNING 2 (Jag):
Första ändringen: Ny rutt via AMS
Tanken var att boka om min hemresa till samma flight ifall fler platser skulle släppas på SK526 längre fram, men bara två veckor efter att bokningen gjordes så cancellerades min feeder LHR-ARN (SK1530). Några dagar senare fanns dock tillgänglighet för hela familjen via AMS. I ett telefonsamtal med SAS Customer Care accepterade jag då den föreslagna ändringen av hemresan för min bokning och gjorde även motsvarande ombokning av första bokningen (fru + barn) mot en avgift om 150 kr/person i deras fall. Därigenom hade hela familjen samma resplan vilket vi fick biljetterat den 19 april:
BOKNING 1 (Fru + barn med voucher) och BOKNING 2 (Jag):
Problemet: Biljetterna försvann
Nu i tisdags 20 maj fick vi ytterligare ett meddelande om tidsändring och denna gång var det första feedern på utresan som hade ställts in. När jag loggade in på min bokning såg jag att det fanns en alternativ rutt via ARN-CDG-CPT, men när jag kollade bokningen för min fru och barn så upptäckte jag till min stora förvåning att den endast bestod av en enkelresa ARN-LHR (som i sin tur var inställd) medan övriga flighter var spårlöst försvunna!?
Därefter följde flera samtal med SAS kundtjänst där de erkände att något blivit fel med bokningen, men de behövde ”ta det vidare internt”. Vid två tillfällen får jag beskedet att de ska ringa tillbaka så snart de hunnit prata med någon chef eller annan avdelning, men återkopplingen uteblir.
I mitt senaste telefonsamtal den 22 maj, det fjärde i ordningen, framkommer det att KLM har ”släppt” biljetterna i bokningen för min fru + barn eftersom kundtjänstmedarbetaren på SAS inte hade registrerat dem på rätt sätt(?). Detta skedde tydligen redan den 23 april, alltså fyra dagar efter ombokningen som vi har betalat för och fått bekräftad per mail med nya biljetter. Under samtalet lägger kundtjänsten tillbaka sträckan LHR-CPT i bokningen, men ARN-LHR faller bort eftersom flighten är inställd och CPT-AMS-ARN kan han tydligen inte göra något som helst åt eftersom platserna inte längre är tillgängliga. För tillfället ser alltså våra bokningar ut så här:
BOKNING 1 (Fru + barn med voucher):
BOKNING 2 (Jag):
SAS svar hittills
I senaste samtalet repeterade medarbetaren flera gånger att vårt enda alternativ nu är att boka andra flighter, men just nu finns bara tillgänglighet på helt andra datum. Jag försökte upprepade gånger fråga om inte SAS kan ta ansvar för sin felaktiga hantering av bokningen, men fick bara höra att ”det finns inget mer jag kan göra”. Jag blev till slut hänvisad till att skapa ett ärende via SAS hemsida, men kan inte hitta något kontaktformulär som verkar relevant för denna situation.
Vår nuvarande situation
I sammanhanget så har vi redan bokat boende för de första tre veckorna med ankomstdatum 14 januari och en ändring eller avbokning av detta skulle kosta oss en del pengar. Vi har också vänner som planerar boka egna flygbiljetter för att ansluta till resan, så det känns väldigt oroande att våra bokade biljetter nu tycks ha försvunnit.
Har någon varit med om att biljetter "försvunnit" efter en bekräftad ombokning? Hur gick ni vidare – och fick ni gehör från SAS?
Finns det några särskilda kontaktvägar (t.ex. mailadresser, specifika personer, Amex etc.) som fungerar bättre än den vanliga kundtjänsten?
Kan man hänvisa till någon praxis eller regelverk för att kräva att SAS rättar till ett sådant här misstag?
Vad hade ni gjort i detta läge? Alla tips och råd välkomnas. Tack!
Jag vet att många här har lång erfarenhet av att boka och hantera bonusresor med SAS, så jag hoppas få hjälp att förstå vad vi kan kräva – och vad vi bör göra – efter att vår ombokade hemresa plötsligt försvunnit ur systemet.
Bakgrund: Resan och bokningen
Jag har under de senaste månaderna planerat en längre resa från Stockholm till Kapstaden i januari-februari 2026 med min familj. Önskemålet har varit att endast behöva göra en mellanlandning, inte minst eftersom vi kommer resa med en treåring och ett spädbarn. Genom bytet till Skyteam trodde jag att det skulle finnas gott om alternativ med snabb transfer i Europa (AMS, CDG eller LHR), men det visade sig ganska svårt att hitta smidiga anslutningar med SAS från Arlanda då flygtiderna och/eller tillgängligheten av tre säten sällan matchade.
Vi hade en Amex 2-4-1 voucher vars giltighet hade förlängts från 31 december 2024 till 31 mars 2025. Eftersom man för tillfället inte får ha mer än två personer i en bokning där en voucher används, så var vi tvungna att göra två olika bokningar. Med några få dagar kvar på giltigheten hittade jag till slut tillgänglighet för hela familjen. För hemresan hade SAS än så länge bara släppt två platser per feeder-flight och därför bokade vi upp följande den 20 mars:
BOKNING 1 (Fru + barn med voucher):
Python:
ARN-LHR SK527 2026-01-13 15:20 17:00
LHR-CPT VS478 2026-01-13 18:45 08:25 (+1)
CPT-LHR VS479 2026-02-11 10:15 20:10
LHR-ARN SK526 2026-02-12 09:55 13:25
BOKNING 2 (Jag):
Python:
ARN-LHR SK527 2026-01-13 15:20 17:00
LHR-CPT VS478 2026-01-13 18:45 08:25 (+1)
CPT-LHR VS479 2026-02-11 10:15 20:10
LHR-ARN SK1530 2026-02-12 06:40 10:10
Första ändringen: Ny rutt via AMS
Tanken var att boka om min hemresa till samma flight ifall fler platser skulle släppas på SK526 längre fram, men bara två veckor efter att bokningen gjordes så cancellerades min feeder LHR-ARN (SK1530). Några dagar senare fanns dock tillgänglighet för hela familjen via AMS. I ett telefonsamtal med SAS Customer Care accepterade jag då den föreslagna ändringen av hemresan för min bokning och gjorde även motsvarande ombokning av första bokningen (fru + barn) mot en avgift om 150 kr/person i deras fall. Därigenom hade hela familjen samma resplan vilket vi fick biljetterat den 19 april:
BOKNING 1 (Fru + barn med voucher) och BOKNING 2 (Jag):
Python:
ARN-LHR SK527 2026-01-13 15:20 17:00
LHR-CPT VS478 2026-01-13 18:45 08:25 (+1)
CPT-AMS KL598 2026-02-11 23:45 10:40 (+1)
AMS-ARN KL1223 2026-02-12 14:35 16:35
Problemet: Biljetterna försvann
Nu i tisdags 20 maj fick vi ytterligare ett meddelande om tidsändring och denna gång var det första feedern på utresan som hade ställts in. När jag loggade in på min bokning såg jag att det fanns en alternativ rutt via ARN-CDG-CPT, men när jag kollade bokningen för min fru och barn så upptäckte jag till min stora förvåning att den endast bestod av en enkelresa ARN-LHR (som i sin tur var inställd) medan övriga flighter var spårlöst försvunna!?
Därefter följde flera samtal med SAS kundtjänst där de erkände att något blivit fel med bokningen, men de behövde ”ta det vidare internt”. Vid två tillfällen får jag beskedet att de ska ringa tillbaka så snart de hunnit prata med någon chef eller annan avdelning, men återkopplingen uteblir.
I mitt senaste telefonsamtal den 22 maj, det fjärde i ordningen, framkommer det att KLM har ”släppt” biljetterna i bokningen för min fru + barn eftersom kundtjänstmedarbetaren på SAS inte hade registrerat dem på rätt sätt(?). Detta skedde tydligen redan den 23 april, alltså fyra dagar efter ombokningen som vi har betalat för och fått bekräftad per mail med nya biljetter. Under samtalet lägger kundtjänsten tillbaka sträckan LHR-CPT i bokningen, men ARN-LHR faller bort eftersom flighten är inställd och CPT-AMS-ARN kan han tydligen inte göra något som helst åt eftersom platserna inte längre är tillgängliga. För tillfället ser alltså våra bokningar ut så här:
BOKNING 1 (Fru + barn med voucher):
Python:
LHR-CPT VS478 2026-01-13 18:45 08:25 (+1)
BOKNING 2 (Jag):
Python:
ARN-LHR SK527 2026-01-13 15:20 17:00 # <-- CANCELLED
LHR-CPT VS478 2026-01-13 18:45 08:25 (+1)
CPT-AMS KL598 2026-02-11 23:45 10:40 (+1)
AMS-ARN KL1223 2026-02-12 14:35 16:35
SAS svar hittills
I senaste samtalet repeterade medarbetaren flera gånger att vårt enda alternativ nu är att boka andra flighter, men just nu finns bara tillgänglighet på helt andra datum. Jag försökte upprepade gånger fråga om inte SAS kan ta ansvar för sin felaktiga hantering av bokningen, men fick bara höra att ”det finns inget mer jag kan göra”. Jag blev till slut hänvisad till att skapa ett ärende via SAS hemsida, men kan inte hitta något kontaktformulär som verkar relevant för denna situation.
Vår nuvarande situation
I sammanhanget så har vi redan bokat boende för de första tre veckorna med ankomstdatum 14 januari och en ändring eller avbokning av detta skulle kosta oss en del pengar. Vi har också vänner som planerar boka egna flygbiljetter för att ansluta till resan, så det känns väldigt oroande att våra bokade biljetter nu tycks ha försvunnit.
Har någon varit med om att biljetter "försvunnit" efter en bekräftad ombokning? Hur gick ni vidare – och fick ni gehör från SAS?
Finns det några särskilda kontaktvägar (t.ex. mailadresser, specifika personer, Amex etc.) som fungerar bättre än den vanliga kundtjänsten?
Kan man hänvisa till någon praxis eller regelverk för att kräva att SAS rättar till ett sådant här misstag?
Vad hade ni gjort i detta läge? Alla tips och råd välkomnas. Tack!