Senaste nytt

SAS flighter till Japan

Det finns mycket platser i ekonomi på ex. FRA-HND. Jag hade bokat det och sedan hängt på låset för att boka om till Biz när LH släpper dem 85 dagar innan avgång
Hade gärna gjort det men nu är vouchern utgången för länge sedan så det hade inte gått. Tänker även inte lägga ner mer tid än jag redan gör för att SAS är dumsnåla och inte bokar om sina statuskunder när det konstant ställer in.

Förstår att situationen är svår och att de ställer in. Men när kunder som frekvent flyger med dom och har hög status får en inställd bonusresa, på deras egna flygningar borde de vara mycket bättre att lösa något. Tokyo är dessutom SAS absolut svåraste destination att plocka 2 bonusplatser på i business.

Visst hade jag kunnat kriga mer och fått denna ombokad igen då jag har rätten på min sida. Det jag kommer göra nu är att skicka feedbacken rakt upp till huvudkontoret.
 
Min resa i mitten på november ligger fortfarande kvar i mina bokningar på webben och appen.
Har såklart antagit att den kommer bli inställd med läget som är , hoppas på det också då preliminära leveransdatum för mitt nya pass är samma vecka som jag ska åka och mitt nuvarande pass hinner gå ut innan dess...

Fick notis nu om ännu en ändring på min inställda resa (inte orkat be om återbetalning eller så än) och nu behandlas biljetten (inte utställd ännu verkar det som) och jag ser ut att få åka med Lufthansa nu istället.
Där kom biljetterna på mailen ! Hmm Sas Plus Smart verkar resultera i Economy hos Lufthansa trots att Lufthansa fortfarande säljer platser på samma flyg i Premium Economy, får ringa SAS antar jag
Hoppas nu bara nya passet hinner komma :O
 
Last edited:

Totopez

Medlem
Fick notis nu om ännu en ändring på min inställda resa (inte orkat be om återbetalning eller så än) och nu behandlas biljetten (inte utställd ännu verkar det som) och jag ser ut att få åka med Lufthansa nu istället.
Där kom biljetterna på mailen ! Hmm Sas Plus Smart verkar resultera i Economy hos Lufthansa trots att Lufthansa fortfarande säljer platser på samma flyg i Premium Economy, får ringa SAS antar jag
Hoppas nu bara nya passet hinner komma :O
Det går inte att boka bonusresor i Premium Economy på Star Alliance.
 

Nander

Medlem
Där kom biljetterna på mailen ! Hmm Sas Plus Smart verkar resultera i Economy hos Lufthansa trots att Lufthansa fortfarande säljer platser på samma flyg i Premium Economy, får ringa SAS antar jag

Ja, tyvärr är det så det är. Är det en ren ombokning från SAS Bonus så borde du dock nog kunna argumentera för att du bara ska betala poängantalet för ekonomi. Men har du använt FlyPremium så hjälper det ju inte mycket :)
 

Sullon

Medlem
Har någon lyckats boka några *A bonusbiljetter för dagarna efter öppnandet? Kändes lite optimistiskt att hitta någon för min del, alternativet är en vanlig economy för 12-15k vilket inte är en höjdare prismässigt. Gissar att priserna går ned lite när fler flygbolag får upp kapaciteten.
 
Det går inte att boka bonusresor i Premium Economy på Star Alliance.

Ja, tyvärr är det så det är. Är det en ren ombokning från SAS Bonus så borde du dock nog kunna argumentera för att du bara ska betala poängantalet för ekonomi. Men har du använt FlyPremium så hjälper det ju inte mycket :)

Det är inte en award utan cash/revenue resa , enligt SAS support så är deras avtal med Lufthansa att de endast kan boka om till Economy från Plus och att jag i efterhand får claima EU-261 nedgradering ersättning.
Som jag har läst mig till så ska det bli 75% av biljettpriset vilket blir en sjysst liten bonus i resekassan :)
 
Min cash/revenue resa ARN-CPH-HND-CTS | HND-CPH-ARN i februari/mars blev inställd och jag försökte nu boka om den med telefonsupport. Jag ser att LH/ANA har en rutt ARN-FRA-HND-CTS men telefonbokningen hävdar att "det kommer inte gå" eftersom de endast "får" boka om till ARN-FRA-HND och man får inte byta destination. Hu?
EU261 är väl ganska tydlig i att flygbolaget har skyldighet att erbjuda val mellan återbetalning eller ombokning när flyg ställs in? SAS kundtjänst hävdar "att den kommer nog gå till refund" och vägrade boka om mig på LH/ANA.
 

palmen

Moderator
Min cash/revenue resa ARN-CPH-HND-CTS | HND-CPH-ARN i februari/mars blev inställd och jag försökte nu boka om den med telefonsupport. Jag ser att LH/ANA har en rutt ARN-FRA-HND-CTS men telefonbokningen hävdar att "det kommer inte gå" eftersom de endast "får" boka om till ARN-FRA-HND och man får inte byta destination. Hu?
EU261 är väl ganska tydlig i att flygbolaget har skyldighet att erbjuda val mellan återbetalning eller ombokning när flyg ställs in? SAS kundtjänst hävdar "att den kommer nog gå till refund" och vägrade boka om mig på LH/ANA.
Vad du har rätt till och vad flygbolaget vill boka om dig till är två helt skilda saker.
Det är flygbolagets skyldighet att boka om dig så du kommer fram till din destination på första bästa sätt (om du väljer det alternativet).
Har du allt på samma biljett (ej separata biljetter) så är det SAS ansvar att boka om dig till CTS och inget annat.

Den du pratat med på kundtjänst har troligtvis inte haft så bra koll. Sen är de ibland bakbundna med vad de erbjuder när det ställs in flighter till sas destinationer men att man kan åka annan tid på dagen, men det är ju ett helt annat scenario.

Ring in igne och hoppas att nästa person du pratar med har bättre koll.
Det är du som resenär som väljer om du vill ha ombokning eller återbetalning. Inte flygbolaget som bestämmer detta.
 
Toppen