Senaste nytt

SAS flighter till Japan

Hachans

Medlem
Ringde in och försökte ändra min ändrade avresa idag, det gick inte. Jag är iofs nöjd med att komma iväg alls även om det blir en relativt kort tripp.

På vägen tillbaka sitter vi i C, försökte ändra seatingen men det är relativt fullt i C med alla platser sidan om varandra upptagna, det verkar ju positivt.
 

Tomas E

Medlem
Ser just att det inte längre säljs några revenue-biljetter på de första två planerade veckornas flygningar CPH-HND-CPH, slutet av mars och början av april. Nu finns det biljetter till salu från 11 resp 13 april. Det kunde ju bero på att allt är slut, även dyra biljetter i ekonomi, men eftersom jag har en bokning HND-CPH-ARN under den perioden blir jag lite bekymrad efter att ha läst det här inlägget om dispyt kring 350:n SE-RSA i en annan tråd!
 

intuition

Medlem
Ser just att det inte längre säljs några revenue-biljetter på de första två planerade veckornas flygningar CPH-HND-CPH, slutet av mars och början av april. Nu finns det biljetter till salu från 11 resp 13 april. Det kunde ju bero på att allt är slut, även dyra biljetter i ekonomi, men eftersom jag har en bokning HND-CPH-ARN under den perioden blir jag lite bekymrad efter att ha läst det här inlägget om dispyt kring 350:n SE-RSA i en annan tråd!
Det där är intressant eftersom mitt flyg (som inte sålt business alls på ganska länge) har nu 3 platser lediga i seatmap. Tidigare var det bara två platser lediga, så något har hänt.

Seatmap är egentligen ingen bra indikator på platstillgång men att det blir fler platser lediga samtidigt som nu alla klasser är borttagna från försäljning verkar lite udda.

Det är ju mindre än 14 dagar till avgång, så ska de ställa in är det dags nu att berätta det...
 

Lars J

Medlem
Det där är intressant eftersom mitt flyg (som inte sålt business alls på ganska länge) har nu 3 platser lediga i seatmap. Tidigare var det bara två platser lediga, så något har hänt.

Seatmap är egentligen ingen bra indikator på platstillgång men att det blir fler platser lediga samtidigt som nu alla klasser är borttagna från försäljning verkar lite udda.

Det är ju mindre än 14 dagar till avgång, så ska de ställa in är det dags nu att berätta det...
Det selges billetter for alle dager HND-CPH fortsatt.

Personlig tror jeg SAS har tatt høyde for at SE-RSA/A350 ikke er klar i Mars/April:

1. ARN-ORD(A330) kraftig redusert i Mars/April
2. OSL-MIA(A330) avslutter i Mars(Planlagt ut April)
3. CPH-PVG(A350) redusert i Mars og April

Mulig scenario er da at de endrer fra A350 til A330 på enten CPH-LAX eller CPH-EWR hvor man faktisk ikke trenger rekkevidden til A350.
Da blir det iallefall kun ca. 40 stk pax(ved fullt fly) man må reroute istedet for ett fullt fly CPH-HND

Om jeg skulle tippe så tror jeg at CPH-EWR endres fra A350 til A330 på dager det kniper
SK909 står oppsatt hver dag med A350, men i sascargo schedule står A330/A350

Skjermbilde 2023-03-20 132403.png
 

Johan F

Medlem
Ser just att det inte längre säljs några revenue-biljetter på de första två planerade veckornas flygningar CPH-HND-CPH, slutet av mars och början av april. Nu finns det biljetter till salu från 11 resp 13 april. Det kunde ju bero på att allt är slut, även dyra biljetter i ekonomi, men eftersom jag har en bokning HND-CPH-ARN under den perioden blir jag lite bekymrad efter att ha läst det här inlägget om dispyt kring 350:n SE-RSA i en annan tråd!
Jag är också lite nervös/bekymrad - är bokad ARN-CPH-HND den 7:e april; igår kunde man boka många platser i GO, 8 st i Plus och 5 st i Business. Nu är allt utom en plats i Business borta (”inte tillgänglig”). Så någonting händer just nu. Var likadant när SAS glesade ut för några veckor sedan men nu finns det ju inga närliggande datum att bli ombokad till. Så jag tror inte att biljetterna är slutsålda.
 

Hachans

Medlem
Jag är också lite nervös/bekymrad - är bokad ARN-CPH-HND den 7:e april; igår kunde man boka många platser i GO, 8 st i Plus och 5 st i Business. Nu är allt utom en plats i Business borta (”inte tillgänglig”). Så någonting händer just nu. Var likadant när SAS glesade ut för några veckor sedan men nu finns det ju inga närliggande datum att bli ombokad till. Så jag tror inte att biljetterna är slutsålda.

Det behöver ju inte vara så att något händer med ditt flyg. Det kan ju varit så att det hänt något med andra flyg också.

Ett exempel på när det blivit så som du beskriver är mitt flyg från Chicago häromdagen. Det var relativt tomt dagen innan (och hade varit så i flera veckor) men massor av blockade platser (ej tillgänglig), och när det väl närmade sig avgång var flyget nästan helt fullt. Eftersom det inte händer på Chicago på vintern så tänkte jag att något extraordinärt hänt. Och mycket riktigt, ett IcelandAir-plan hade blivit inställt och samtliga ombokade till SAS. Det kan ju vara så att någon annan ställt in sin avgång till Tokyo och bokat om till SAS.

Att man bara förra veckan gick ut och berättade vilka dagar man skulle flyga under påsken för att sen börja ställa in igen känns inte sannolikt.
 

intuition

Medlem
Det selges billetter for alle dager HND-CPH fortsatt.

...

Fast sas.se säljer inga biljetter på CPH-HND. Samtliga dagar som tidigare hade planerade avgångar är nu markerade som "inga tillgängliga avgångar"

HND.png




Du får gärna länka till en plats som säljer SK business class CPH-HND 2 april och HND-CPH 9 april.
 

Johan F

Medlem
Det behöver ju inte vara så att något händer med ditt flyg. Det kan ju varit så att det hänt något med andra flyg också.

Ett exempel på när det blivit så som du beskriver är mitt flyg från Chicago häromdagen. Det var relativt tomt dagen innan (och hade varit så i flera veckor) men massor av blockade platser (ej tillgänglig), och när det väl närmade sig avgång var flyget nästan helt fullt. Eftersom det inte händer på Chicago på vintern så tänkte jag att något extraordinärt hänt. Och mycket riktigt, ett IcelandAir-plan hade blivit inställt och samtliga ombokade till SAS. Det kan ju vara så att någon annan ställt in sin avgång till Tokyo och bokat om till SAS.

Att man bara förra veckan gick ut och berättade vilka dagar man skulle flyga under påsken för att sen börja ställa in igen känns inte sannolikt.
Låt oss hoppas att du har rätt men med tanke på vad som står i en annan tråd gällande diskussionerna kring SE-RSA så blir jag lite nervös. Men det som lever få se :)
 
Toppen