Även avsaknaden av flyg över Ryssland för europeiska bolag spelar roll. Och ju längre norrut desto större förlust pga det.Man kan ju undra hur SAS kommer att agera om nu japanerna plötsligt väljer att slopa sina inreserestriktioner, och går tillbaka till något slags normalläge för inresande? Det har ju hintats om att detta kommer att ske förr snarare än senare, och om/när det sker lär det ju sätta fart på biljettförsäljningen hos de bolag som faktiskt flyger dit.
De måste fortfarande flyga runt Ryssland, vilket ger andra förutsättningar än före pandemin.Man kan ju undra hur SAS kommer att agera om nu japanerna plötsligt väljer att slopa sina inreserestriktioner, och går tillbaka till något slags normalläge för inresande? Det har ju hintats om att detta kommer att ske förr snarare än senare, och om/när det sker lär det ju sätta fart på biljettförsäljningen hos de bolag som faktiskt flyger dit.
Jag har en award Stockholm - Tokyo med SAS 6 mars med retur Swiss 15 mars. Båda Business. Nu är SAS flyget inställt, vad gäller för ombokning? Jag hittar absolut inga awardplatser ARN-TYO i business runt 6 mars med andra bolag och jag vägrar pka economy (PE är ok).
@Homer Tack för mycket bra info. Försöker förstå hur jag ska agera här. Har två enkelbiljetter med SAS till HND nu i november (T/R) i business (genom FlyPremium) som båda blivit inställda. Jag ringde SAS igår för att kolla vad det finns för möjligheter. Fick till svar att återbetalning är det enda alternativet. Alltså inte boka om till annan awardbiljett med Star Alliance eller boka om med revenue. Det var inte samma svar som du fick och vad innebär då att EU-direktivet i detta fall? Mitt mål är att boka om till senare nästa år med Star Alliance då agenten inte kunde hitta tillgänglighet med SAS just nu. Jag ringde vanliga SAS-supporten men det kanske är SAS Amex 2-4-1-numret man ska ringa? Lite förvirrad här
Det är precis som @Homer säger, sas skiter fullständigt i dina rättigheter. Personalen på kundtjänst har inte befogenhet att göra det man har rätt till och kommer neka detta.@Homer Tack för mycket bra info. Försöker förstå hur jag ska agera här. Har två enkelbiljetter med SAS till HND nu i november (T/R) i business (genom FlyPremium) som båda blivit inställda. Jag ringde SAS igår för att kolla vad det finns för möjligheter. Fick till svar att återbetalning är det enda alternativet. Alltså inte boka om till annan awardbiljett med Star Alliance eller boka om med revenue. Det var inte samma svar som du fick och vad innebär då att EU-direktivet i detta fall? Mitt mål är att boka om till senare nästa år med Star Alliance då agenten inte kunde hitta tillgänglighet med SAS just nu. Jag ringde vanliga SAS-supporten men det kanske är SAS Amex 2-4-1-numret man ska ringa? Lite förvirrad här