Senaste nytt

SAS flighter till Japan

Homer

Medlem
Jag hade en bokning 24 mars den är nu inställd, kompisen hade en den 23/3 också inställd.
Inget har meddelats men när man tittar på bokningarna står det inställd.
 
  • Angry
Reactions: JNH

Pelagi73

Medlem
Man kan ju undra hur SAS kommer att agera om nu japanerna plötsligt väljer att slopa sina inreserestriktioner, och går tillbaka till något slags normalläge för inresande? Det har ju hintats om att detta kommer att ske förr snarare än senare, och om/när det sker lär det ju sätta fart på biljettförsäljningen hos de bolag som faktiskt flyger dit.
 

mha321

Medlem
Man kan ju undra hur SAS kommer att agera om nu japanerna plötsligt väljer att slopa sina inreserestriktioner, och går tillbaka till något slags normalläge för inresande? Det har ju hintats om att detta kommer att ske förr snarare än senare, och om/när det sker lär det ju sätta fart på biljettförsäljningen hos de bolag som faktiskt flyger dit.
Även avsaknaden av flyg över Ryssland för europeiska bolag spelar roll. Och ju längre norrut desto större förlust pga det.
 

Tomas E

Medlem
Man kan ju undra hur SAS kommer att agera om nu japanerna plötsligt väljer att slopa sina inreserestriktioner, och går tillbaka till något slags normalläge för inresande? Det har ju hintats om att detta kommer att ske förr snarare än senare, och om/när det sker lär det ju sätta fart på biljettförsäljningen hos de bolag som faktiskt flyger dit.
De måste fortfarande flyga runt Ryssland, vilket ger andra förutsättningar än före pandemin.
 
Även jag har fått min resa avbokad nu, 4-20 mars 2023.

Inte ett ljud heller från SAS men får väl ringa och se vad man kan göra för att skjuta resan längre fram. Blir fjärde gången i så fall sedan pandemin starta.
 

Remains

Medlem
Jag har en award Stockholm - Tokyo med SAS 6 mars med retur Swiss 15 mars. Båda Business. Nu är SAS flyget inställt, vad gäller för ombokning? Jag hittar absolut inga awardplatser ARN-TYO i business runt 6 mars med andra bolag och jag vägrar pka economy (PE är ok).
 

Homer

Medlem
Jag har en award Stockholm - Tokyo med SAS 6 mars med retur Swiss 15 mars. Båda Business. Nu är SAS flyget inställt, vad gäller för ombokning? Jag hittar absolut inga awardplatser ARN-TYO i business runt 6 mars med andra bolag och jag vägrar pka economy (PE är ok).


EU Förordningen 261/2004 gäller även för bonusresor,
(men om man tvingas att köpa en ny biljett som man betalar kontant hur beräknas mellanskillnaden
som man har rätt att få återbetald)



Artikel 3.3
3. Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken
direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten.

Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter
som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program.

EUR-Lex - 32004R0261 - SV



  • Om flygbolaget inte låter dig välja mellan återbetalning och ombokning, utan ensidigt beslutar att betala tillbaka biljetten har du dessutom rätt till återbetalning av prisskillnaden jämfört med den nya biljetten (med likvärdiga transportvillkor).

Flygresor - Your Europe
- En av Europeiska unionens officiella webbplatser
 

Capa

Medlem
@Homer Tack för mycket bra info. Försöker förstå hur jag ska agera här. Har två enkelbiljetter med SAS till HND nu i november (T/R) i business (genom FlyPremium) som båda blivit inställda. Jag ringde SAS igår för att kolla vad det finns för möjligheter. Fick till svar att återbetalning är det enda alternativet. Alltså inte boka om till annan awardbiljett med Star Alliance eller boka om med revenue. Det var inte samma svar som du fick och vad innebär då att EU-direktivet i detta fall? Mitt mål är att boka om till senare nästa år med Star Alliance då agenten inte kunde hitta tillgänglighet med SAS just nu. Jag ringde vanliga SAS-supporten men det kanske är SAS Amex 2-4-1-numret man ska ringa? Lite förvirrad här :)
 

Homer

Medlem
@Homer Tack för mycket bra info. Försöker förstå hur jag ska agera här. Har två enkelbiljetter med SAS till HND nu i november (T/R) i business (genom FlyPremium) som båda blivit inställda. Jag ringde SAS igår för att kolla vad det finns för möjligheter. Fick till svar att återbetalning är det enda alternativet. Alltså inte boka om till annan awardbiljett med Star Alliance eller boka om med revenue. Det var inte samma svar som du fick och vad innebär då att EU-direktivet i detta fall? Mitt mål är att boka om till senare nästa år med Star Alliance då agenten inte kunde hitta tillgänglighet med SAS just nu. Jag ringde vanliga SAS-supporten men det kanske är SAS Amex 2-4-1-numret man ska ringa? Lite förvirrad här :)

Det som gäller är följande (från länken i post 37) men SAS tänker uppenbarligen inte följa förordning 261/2004


Flygbolaget måste erbjuda dig att välja mellan att

  1. få pengarna tillbaka och, om du har ett anslutande flyg, en återresa till den flygplats som flyget utgick ifrån så snart som möjligt
  2. boka om till första möjliga flyg till slutdestinationen eller
  3. boka om till ett likvärdigt alternativ vid ett senare tillfälle, förutsatt att det finns plats.
 

palmen

Moderator
@Homer Tack för mycket bra info. Försöker förstå hur jag ska agera här. Har två enkelbiljetter med SAS till HND nu i november (T/R) i business (genom FlyPremium) som båda blivit inställda. Jag ringde SAS igår för att kolla vad det finns för möjligheter. Fick till svar att återbetalning är det enda alternativet. Alltså inte boka om till annan awardbiljett med Star Alliance eller boka om med revenue. Det var inte samma svar som du fick och vad innebär då att EU-direktivet i detta fall? Mitt mål är att boka om till senare nästa år med Star Alliance då agenten inte kunde hitta tillgänglighet med SAS just nu. Jag ringde vanliga SAS-supporten men det kanske är SAS Amex 2-4-1-numret man ska ringa? Lite förvirrad här :)
Det är precis som @Homer säger, sas skiter fullständigt i dina rättigheter. Personalen på kundtjänst har inte befogenhet att göra det man har rätt till och kommer neka detta.
Ibland kan man dock ha tur och få prata med någon som trollar lite och löser problemet.
 
Toppen