Senaste nytt

Förändringar i codeshare samarbeten med SAS

mha321

Medlem
I likhet med Lufthansa-gruppen och Turkish Airlines sägs nu avtalet om codeshare också upp med Air Canada fr.o.m. den 1 september 2024.

Är man bokad på ett SK-nummer som körs av Air Canada (eller tvärtom) bokas resan om på ett nytt flygnummer, vilket det finns information om här: https://www.sassalesinfo.com/news/t...nge-in-codesharee-agreement-ac-sk-01-sep-2024
Det går snabbt nu, men det är ju helt rimligt att det slutar vid 1 sep.

Men tolkar jag den rätt så kan man alltså inte längre flyga med SK kod på AC-utförda flyg då, men det går fortsatt att flyga med AC-kod på SK-flyg? Rebookingen verkar bara gälla åt ena hållet? Det måste väl ändå vara en tidsfråga...

Hoppas vi på att Westjet blir ny codeshare-partner i Kanada istället? AFKLM har länge jobbat med dem
Ja, annars blir det väldigt tomt i Kanada. De ränas väl inte ens som LCC längre dessutom.

Värt att notera att de även har codeshare med både Delta och Virgin Atlantic. Och med Delta var de till och med på väg mot ett joint venture, men lade ner de när konkurrensmyndigheterna krävde för mycket. Så även om de inte är med i SkyTeam så har de definitivt samarbeten åt det hållet.

Tyvärr gäller vad jag vet bara FFP-status från Delta, och inte från resten av SkyTeam.
 
Fick lounge i Calgary när hag flög på en AFKLM-biljett, fastän benet från Calgary var med Westjet i economy och nästa ben från Vancouver till Paris var i Business. Dock som FBG.
 

SK989

Medlem
Men tolkar jag den rätt så kan man alltså inte längre flyga med SK kod på AC-utförda flyg då, men det går fortsatt att flyga med AC-kod på SK-flyg? Rebookingen verkar bara gälla åt ena hållet? Det måste väl ändå vara en tidsfråga...
Rimligen upphör codeshare i båda riktningarma (d.v.s. även AC-codehare på SK-flyg) men du har rätt i att informationen jag länkade till bara verkar gälla SK-codeshare på AC-flyg.
 
Toppen