Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer från Oktober 2025

Det finns ju lite oklarheter här och där, men den största frågan med detta upplägg för mig är hur det kommer blir med anslutningar inom Europa på en longhaulbiljett bokad i Premium. Allting blir ju lite konstigt när det inte finns något som heter Premium inom Europa (icke-inrikes), åtminstone inte någon kabinklass eller biljettyp om det inte kombineras med longhaul (och kanske inte ens då).

Det rimligaste vore ju kanske att biljettypen fortfarande heter Premium, och ger tillgång till fast track och lounge på anslutningarna inom Europa, men man får resa i Economy-kabinen t.ex. ARN-CPH. Lite udda blir det ju dock om man flyger t.ex. LLA-ARN-CPH-JFK eftersom man då får sämst service på ARN-CPH (svårt att argumentera för att man inte ska få flyga i Premium på LLA-ARN när det finns en sådan kabin).

Alternativ 2 är ju att det inte blir någon direkt ändring motför hur det funkar idag och man får Business på anslutningar, men det anses väl med stor sannolikhet som för generöst.

Antagligen ganska smart att inkludera just Fast track och "same day change" i dessa biljetter och fortfarande kalla dem economy.
Eftersom det fortfarande heter economy i alla bokningar så kommer det troligtvis gå igenom de flesta bokningssystem/resepolicys utan att flaggas, och dessa är nog de förmåner som enklast kan motiveras att det är värt att betala extra för.
Jag spanar att det är just Economy Flex som blir kassakon, inte business. Mycket högre marginal inga nämns värda extra kostnader.

Vi är nog många som undrar det. Jag skrev tidigare i tråden att min tolkning är att just därför Plus blev den produkten det är idag för 10 år sedan.

Konkurrensen om economy pax är hård, jag hoppas att SAS klarar den. Economy Flex på Norwegian är ofta (inte alltid) ganska billig och ger också fast track.
På Norwegian kan man även beställa varma måltider (trerätters) och priority boarding, nånting som inte finns i SAS Economy.

Vi får komma ihåg att hela återinförandet av Business inom Europa beror på krav från AFKLM och Delta för att SAS ska ha samma standard som dem. Det är väl det åtråvärda JV:t som lockar SAS och de vinster som kommer med det samarbetet som driver dem. Så även om SAS förlorar på att införa Business med blockat mittsäte och färre sålda stolar ombord, så kommer SAS i förlängningen tjäna mer totalt sett?
Kommer svenska folket ha förståelse för det när de ska flyga?. Norwegian kan sälja något liknande till lägre pris och vinna resenärer från SAS som kommer tycka business blir för dyrt och att man får för lite för pengarna i Economy.

Kommer svenska folket ha förståelse för det när de ska flyga?. Norwegian kan sälja något liknande till lägre pris och vinna resenärer från SAS som kommer tycka business blir för dyrt och att man får för lite för pengarna i Economy.
Vi får se - SAS har även danska folket och norska folket som kundbas. Jag tror det är bra för SAS som företag att försöka konkurrera på annat än pris - de har inte kostnadsstrukturen som krävs för att vinna ett race to the bottom. Norwegians affärsmodell å andra sidan är just att vara billiga.

Vi får se - SAS har även danska folket och norska folket som kundbas. Jag tror det är bra för SAS som företag att försöka konkurrera på annat än pris - de har inte kostnadsstrukturen som krävs för att vinna ett race to the bottom. Norwegians affärsmodell å andra sidan är just att vara billiga.
Det var precis därför jag (och många andra) tyckte Plus var en såpass bra kompromiss. Även om porslinet saknades ombord så gav det ändå mycket för pengarna. Och lounge är nånting som SAS är ensamma om.

Andra flygbolag i samma allians som SAS har andra kundbaser som kan ha helt andra förväntningar på vad flygbolag ska kunna erbjuda. Nu väljer man att anpassa SAS till dessa flygbolag, framför deras egna kundbas.

Jag noterar att man skriver ett det ska bli extra benutrymme också i Business. Hur åstadkommer man det med dynamisk kabin? I gamla flygen var det ju mer benutrymme på de främsta raderna men det var inte en faktisk feature i business eftersom man inte visste hur många rader som skulle påverkas...

Jag noterar att man skriver ett det ska bli extra benutrymme också i Business. Hur åstadkommer man det med dynamisk kabin? I gamla flygen var det ju mer benutrymme på de främsta raderna men det var inte en faktisk feature i business eftersom man inte visste hur många rader som skulle påverkas...
Om man sätter benen i 45 grader vinkel kan man sträcka ut dem längre.

Man kan ju göra som KLM gör. Ha extra space de första typ 7-8 raderna. Det man inte säljer som business säljer man som eko med extra benutrymme.

Toppen