Senaste nytt

SAS på Heathrow, vändande plan

intuition

Medlem
Hur ser det ut på London Heathrow terminal 2? Om man anländer med SAS och planerar att åka med vändande plan vars planerade avgångstid är 60 minuter efter - är det en enkel affär?

MCT är 60 minuter och Heathrows transfer planner säger att det enda på vägen är transfer security.

Last edited:
Hur ser det ut på London Heathrow terminal 2? Om man anländer med SAS och planerar att åka med vändande plan vars planerade avgångstid är 60 minuter efter - är det en enkel affär?

MCT är 60 minuter och Heathrows transfer planner säger att det enda på vägen är transfer security.
Landar man ute på T2B så får man pinna på ordentligt för att hinna fram och tillbaka i tid för avgång.

Tja, promenad + transfer security + promenad. :) Har dock på bortåt 30 SK-flyg till eller från LHR T2 de senaste dryga 2 åren inte varit med en enda gång att det blivit något annat än T2A (d.v.s. aldrig T2B), så promenaden brukar vara hanterbar. (BA från LHR T5 till/från ARN kan däremot hamna på T5B eller T5C lite då och då, så där kan man inte vara lika säker på T5A.)

Det borde alltså funka bra om det inte blir en total härdsmälta i transfer security.

En annan risk är väl att slingar om, eftetsom de had rätt många avgångar och flyger på flera destinationer. Jag vet inte om det ens normalt alltid är arn kärran som vänder tillbaka eller om det ibland kan vara en som kom in från tex cph eller osl som gör det. Men vid förseningar trofé det kunna vara en uppenbar risk för det....

Om du utgår från Arlanda och väljer SK527 ankomst 17:00 dit och sedan åter med SK528 avgång 18:05 blir det vändande flyg och inom MCT och kan alltså bokas som t/r.

Om härdsmältan i security inträffar finns två direktflyg till hem samma kväll (19 resp 21) som SAS bokar om till.

Jag tror inte att det är några problem alls även om jag skulle rekommendera något längre stopp i London och lite loungebesök.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du missar Singapore Airlines lounge…. Välj senare flyg

Tja, promenad + transfer security + promenad. :) Har dock på bortåt 30 SK-flyg till eller från LHR T2 de senaste dryga 2 åren inte varit med en enda gång att det blivit något annat än T2A (d.v.s. aldrig T2B), så promenaden brukar vara hanterbar. (BA från LHR T5 till/från ARN kan däremot hamna på T5B eller T5C lite då och då, så där kan man inte vara lika säker på T5A.)

Det borde alltså funka bra om det inte blir en total härdsmälta i transfer security.
Flikar in med mera statistik, på ungefär samma tidsspann lika många flyg till/från T2. Två utresor från T2B med SK och en gång anlände jag till T2B.
Jag skulle rekommendera lugn tempo och return med nästa kärra, njuta av London eller bara någon av loungerna.

Tack för alla svaren - och så klart är det bästa att planera för tid i loungen!

Bakgrunden är just den här gången att jag är i en slinga ARN-HEL-ARN-LHR-ARN-MMX och för att hinna hem samma dag finns det bara SK531 + SK532 med 60 minuters stopp. Potential för att skita sig? Ja. Men hanterbart, det finns senare kärror till både Stockholm och Köpenhamn

Toppen