Senaste nytt

SAS och Norsk kabinpersonal överens om avtal till mars 2024

Bra med avtal helt klart. Men jag har för mig att det krävdes fleråriga avtal för lånen i chapter 11 processen? Man undrar hur det går med det då....

Bra med avtal helt klart. Men jag har för mig att det krävdes fleråriga avtal för lånen i chapter 11 processen? Man undrar hur det går med det då....

Kanske en definitionsfråga? 2023-2024 innehåller två år, dvs flera år? Eller så kanske vissa avtalsområden är undantagna? Var det specifikt för piloter?

Många frågetecken, då jag bara killgissar.

Med tanke på hur mycket Norwegian nu expanderar och nyanställer, så kan nog inte SAS ligga helt totalt sämre gällande avtal.
Jag får en känsla av att SAS ligger längre tillbaka cykeln "efter" Corona då t ex United, Qatar med flera som gör all time high senaste kvartalet.
LH skall anställa totalt 20.000 nästa år och höja lönerna för CC upp till 18%, de stora legacy bolagen i USA erbjuder 100.000-dollar i sign on för ett anställningskontrakt för piloter.

(Källa: Check-in.dk)

Med tanke på hur mycket Norwegian nu expanderar och nyanställer, så kan nog inte SAS ligga helt totalt sämre gällande avtal.
Jag får en känsla av att SAS ligger längre tillbaka cykeln "efter" Corona då t ex United, Qatar med flera som gör all time high senaste kvartalet.
LH skall anställa totalt 20.000 nästa år och höja lönerna för CC upp till 18%, de stora legacy bolagen i USA erbjuder 100.000-dollar i sign on för ett anställningskontrakt för piloter.

(Källa: Check-in.dk)
Det är fritt för samtliga SAS-anställda att söka sig dit för bättre löner och avtal om de vill :)

När kommer Dansk och Svensk kabinanställda börja förhandla eller kanske de pågår just nu.
"Overenskomsterne for kabinepersonalet i Danmark og Sverige udløber til foråret, og SAS forventer at starte de konkrete forhandlinger i begyndelsen af det nye år.

“Vi er i overvejelser nu, hvor tidligt vi skal starte op. Normalt vil man starte op nogle måneder inden aftalen udløber, og vi har haft et forhandlingsforløb her i efteråret, der ikke har givet anledning til at nå nogen aftale endnu.”"

Toppen