Senaste nytt

SAS mellan Stockholm och Kalmar/Ronneby

bankb

Medlem
Flyger en del mellan framförallt Ronneby och Stockholm, blir en och annan flight även från Kalmar.

Senaste 5 flygningarna så har vi vid landning i Ronneby fått höra att de som egentligen skulle till Kalmar har en buss som står och väntar.

Står just nu och väntar på en försenad SK198 till Arlanda från Kalmar. Sitter en hel drös med personer som blivit hit bussade från Ronneby som hade en inställd flight vid 16.20.

Är detta helt enkelt ett resultat av otur? Eller ställer SAS medvetet in dessa flighter av strikt ekonomiska skäl?

Nästan osannolikt att så många flyg, och alltid den sista flighten på dagen är inställt tycker jag.

Det låter som ett ekonomiskt beslut. Är sista flighten ut från Arlanda och första in på morgonen dåligt belagda låter det ytterst ekonomiskt motiverat att ställa den ena av flighterna Kalmar/Ronneby och köra ersättningsbuss.

Det låter som ett ekonomiskt beslut. Är sista flighten ut från Arlanda och första in på morgonen dåligt belagda låter det ytterst ekonomiskt motiverat att ställa den ena av flighterna Kalmar/Ronneby och köra ersättningsbuss.

Då håller jag tummarna för att returresan imorgon går som den ska...

Hoppas verkligen att de sparar enormt mycket pengar på ett sånt beslut, en och annan kund som kommer i kläm.

Eller är det Cityjet som skulle flyget och inte har tillräckligt med plan och flygande personal? Så dom slår ihop så gott det går?

Jag är mer förvånad att man tycker att det finns underlag att flyga på bägge flygplatserna, det är väl bara 10 mil mellan dem (kortare än mellan Umeå och Skellefteå).

Eller är det Cityjet som skulle flyget och inte har tillräckligt med plan och flygande personal? Så dom slår ihop så gott det går?

Kan ha varit, var en CRJ som skulle gått från RNB idag. Dock har de andra flighterna som varit inställda till Kalmar varit SAS opererade flighter.

Dryg med inställda avgångar, är ju redan rätt glest i tidtabellen från landet såhär på sommaren :)

Jag är mer förvånad att man tycker att det finns underlag att flyga på bägge flygplatserna, det är väl bara 10 mil mellan dem (kortare än mellan Umeå och Skellefteå).

Kan jag hålla med om, lite längre mellan dock, ca 1,5 med snabb bilkörning.

Som Växjöbo hade jag hellre sett en tidtabell från Växjö. Men har nog lite med vilket stöd man får, tänker att Kalmar kommun har nån bra deal till SAS. Sen är det nog en del flyg ner till Öland.

Kan bekräfta att det inte är ekonomiska skäl utan Cityjet som har ont om folk,
Då väljer man att ställa in det minst dåliga för de flesta
"Least average delay"

Fortsätter tråden från dagens planerade returresa mellan Arlanda och Kalmar.

De behöver minska antalet passagerare med ca 20 st för att planet pga av tekniska problem inte kan ta det tänkta antalet passagerare. Någon som varit med om det tidigare?

Man kanske ska skita i att hoppa på

Edit: 35 pax av 68 som fick åka med.

Last edited:
Toppen