Jonas C
Medlem
Introduktion
Valborg och 1 Maj är två helgdagar som jag absolut avskyr. Jag har alltid betraktat Valborg som en extremt överskattad och meningslös högtid, vars enda syfte är att ge människor anledning till att leva ut sina mest primitiva avsikter med livet (supa, slagsmål, sätta eld på saker, etc, etc). Och första maj, tjaa tror nog att vi delar samma åsikt om den helgdagen.
I vanliga fall spenderas dessa två helgdagar hemma i kammaren, där jag som tradition valt att dedicera hela helgen åt produktivitet i form av studier. Men detta år kände jag att det var dags att bryta traditionen. Jag beslutade mig för att boka en liten weekend resa till München med SAS sista minuten. Tillgängligheten hade noga övervakats under dagarna innan, och det visade sig finnas gott om lediga platser på både ut och hemresa.
Söndag 29 April 2012
Efter en kort och händelselös resa med Swebus från Västerås ankom jag äntligen till Terminal 5 på Arlanda. Klockan var strax efter 10 på förmiddagen, och mitt flyg avgick inte förrän sex timmar senare (jag ville maximera min tid i loungen åt studier, därav det långa besöket). Jag sprang snabbt förbi apoteket på SkyCity för att inhandla några toalettartiklar, innan jag gick bort mot SAS incheckningsdiskar för att plocka upp mitt boardingkort.
SAS incheckning.
*G disken bemannades av en praktikant denna morgon. Hon verkade vara på tok för upptagen med att lista ut hur datorn fungerade, då hon varken hälsade mig välkommen eller blästrade mig med de förhörsfrågor som måste besvaras för att få kunna använda disken. Jag fick mitt boardingkort i handen efter att ha uppgett flightnummer och avgångstid.
Hungrig som jag var begav jag mig direkt till loungen. Vid ingången fick jag ett vänligt välkomnande av den äldre damen som bemannade disken, innan jag bads gå mot vänster. Väl inne dumpade jag väskan vid ett av borden och gick direkt till mat sektionen.
Varmrökt lax, pastasallad och ruccola bjöds det på idag. En klar förbättring mot tidigare!
Efter maten satte jag mig ner i en av sittgrupperna vid fönstret för att få njuta av de få strålar dagsljus som skiner in i den här mörka loungen.
Dagsljus är en bristvara här!
Skön läsning på en söndagseftermiddag. Spermaliknande vätskan i glaset är Cointreau, tydligen ska man inte dricka det som digestif... Äckligt var det iaf!
Förflyttade mig senare mot huvuddelen där läsning av mer produktivt slag skedde.
Snart var det dags för ombordstigning, så jag begav mig till gate 6 där min MD-82 stod parkerad.
LN-RMS, samma kärra som flög hem mig från ZRH några månader tidigare.
Flygningen ner till CPH var väldigt händelselös. Har följer några bilder.
Takeoff. Vackert väder denna söndag!
Cruising altitude
Cabin view
Fritt kaffe och vatten på SAS som vanligt. Helt OK för en 1 timmes flygning.
Snart var det dags för landning i CPH.
Touchdown.
Kort efter att planet dockat med Gate B8 på Kastrup, så öppnades dörren och folk flockade ut. Jag valde att sitta kvar tills alla gått av, innan jag lugnt och sansat sa adjö till besättningen och begav mig mot SAS Scandinavian Lounge.
Väldigt lugnt och skönt här denna söndag kväll.
Matutbudet bestod av gravlax, potatissallad, äggsallad och diverse patéer.
Gravad lax, laxpaté och någon form av leverpastej + potatis. En märklig blandning med smaker, men smakade helt okej.
Efter drygt 90 minuter i loungen var det dags att bege sig mot A-Piren för nästa flight till München.
Denna flygning visade sig flygas av SAS CRJ-900. Ett helt klart trevligt litet plan.
Väl ombord hälsades jag välkommen av en trevlig skånsk purser. Planet var i stort sett halvfullt, men ändå fick jag en säteskamrat på gångplatsen. Varför kan inte SAS införa seatblocking precis som LH!? Lyckligtvis nog var Economy Extra tomt, och pursern lät mig flytta dit efter start. Flygningen var utöver det extremt händelselös.
Takeoff.
Toaletterna på CR9 är smakfullt dekorerade, men extremt trånga!
Cabin view
Ankomst i München.
Weekend i München
Här följer lite bilder från min vistelse.
Engelska trädgården.
Allianz Arena
BMW Welt
Och förståss nya BMW 3-Serien. Måste hålla med de andra på forumet om att de verkligen är bra mycket mer bil för pengarna, än motsvarande modeller hos Audi och Mercedes.
BMW Högkvarter
En halvdag på MUC – 1 Maj 2012
Då jag inte kände för att vandra runt i München ytterligare en halv dag till, så valde jag att åka direkt till flygplatsen från hotellet på morgonen.
Det stora "torget" strax innan avgångshallen på MUC. Skippade Airbraü denna morgon då det inte är så smart att hälla i sig massa öl om man inte har käkat frukost.
Jag begav mig direkt till incheckningen för att plocka upp mitt boardingkort och sedan bege mig till loungen för lite morgonmat.
Lufthansa First Class Check-in, dedicerat för *G pax. Lite överraskande med tanke på att *G enbart får använda C diskarna på FRA.
En fasttrack security lane fanns tillgänglig precis till vänster om incheckningen, och det var inga problem för mig att använda den. I kön framför mig stod en man med HON tag på väskan, inte ofta man ser dem! Efter säkerhetskontrollen följde jag skyltarna till SEN Loungen som visade sig vara den gamla vid G28. Jag satte mig ner med lite käk, innan jag började leta efter den nya SEN Loungen.
En helt duglig brunch bestående av leberkäse, frikadeller och någon slags smörgås. Bättre matutbud än SAS Lounger.
Senator Lounge G24.
Loungen var mindre än vad jag hade räknat med. Väldigt mörkt var det dessutom, och inga fönster fanns att tillgå.
Den bemannade baren där cocktails, såväl som Champagne fanns att beställa. Duval Leroy var märket som bjöds på.
Efter en dryg timme i loungen kändes det som dags att få lite solsken. Så jag gick upp till observationsdäcket där jag spenderade en dryg timme åt spotting.
Observationsdäcket på MUC.
Väl tillbaka inne i terminalen, så beslutade jag mig för att lämna Schengen området och testa Senator Loungen i non-schengen. Detta främst då den erbjöd mer dagsljus. Utbuden var dock identiska.
Senator Lounge non-Schengen.
Hemresan med SAS var händelselös. Bitter och fräck dansk personal som vanligt, och vi ankom CPH 15 minuter sena pga tre passagerare som inte dök upp vid gaten i MUC och som hade baggage som skulle avlastas.
Tack för att ni läste! Hela storyn kan hittas här:
SAS, Lounges & Lovely Bavaria: ARN-CPH-MUC (pics) — Trip Reports Forum | Airliners.net
//Jonas
Valborg och 1 Maj är två helgdagar som jag absolut avskyr. Jag har alltid betraktat Valborg som en extremt överskattad och meningslös högtid, vars enda syfte är att ge människor anledning till att leva ut sina mest primitiva avsikter med livet (supa, slagsmål, sätta eld på saker, etc, etc). Och första maj, tjaa tror nog att vi delar samma åsikt om den helgdagen.
I vanliga fall spenderas dessa två helgdagar hemma i kammaren, där jag som tradition valt att dedicera hela helgen åt produktivitet i form av studier. Men detta år kände jag att det var dags att bryta traditionen. Jag beslutade mig för att boka en liten weekend resa till München med SAS sista minuten. Tillgängligheten hade noga övervakats under dagarna innan, och det visade sig finnas gott om lediga platser på både ut och hemresa.
Söndag 29 April 2012
Efter en kort och händelselös resa med Swebus från Västerås ankom jag äntligen till Terminal 5 på Arlanda. Klockan var strax efter 10 på förmiddagen, och mitt flyg avgick inte förrän sex timmar senare (jag ville maximera min tid i loungen åt studier, därav det långa besöket). Jag sprang snabbt förbi apoteket på SkyCity för att inhandla några toalettartiklar, innan jag gick bort mot SAS incheckningsdiskar för att plocka upp mitt boardingkort.

SAS incheckning.
*G disken bemannades av en praktikant denna morgon. Hon verkade vara på tok för upptagen med att lista ut hur datorn fungerade, då hon varken hälsade mig välkommen eller blästrade mig med de förhörsfrågor som måste besvaras för att få kunna använda disken. Jag fick mitt boardingkort i handen efter att ha uppgett flightnummer och avgångstid.
Hungrig som jag var begav jag mig direkt till loungen. Vid ingången fick jag ett vänligt välkomnande av den äldre damen som bemannade disken, innan jag bads gå mot vänster. Väl inne dumpade jag väskan vid ett av borden och gick direkt till mat sektionen.

Varmrökt lax, pastasallad och ruccola bjöds det på idag. En klar förbättring mot tidigare!
Efter maten satte jag mig ner i en av sittgrupperna vid fönstret för att få njuta av de få strålar dagsljus som skiner in i den här mörka loungen.

Dagsljus är en bristvara här!

Skön läsning på en söndagseftermiddag. Spermaliknande vätskan i glaset är Cointreau, tydligen ska man inte dricka det som digestif... Äckligt var det iaf!

Förflyttade mig senare mot huvuddelen där läsning av mer produktivt slag skedde.
Snart var det dags för ombordstigning, så jag begav mig till gate 6 där min MD-82 stod parkerad.

LN-RMS, samma kärra som flög hem mig från ZRH några månader tidigare.
Flygningen ner till CPH var väldigt händelselös. Har följer några bilder.


Takeoff. Vackert väder denna söndag!

Cruising altitude

Cabin view

Fritt kaffe och vatten på SAS som vanligt. Helt OK för en 1 timmes flygning.

Snart var det dags för landning i CPH.

Touchdown.
Kort efter att planet dockat med Gate B8 på Kastrup, så öppnades dörren och folk flockade ut. Jag valde att sitta kvar tills alla gått av, innan jag lugnt och sansat sa adjö till besättningen och begav mig mot SAS Scandinavian Lounge.

Väldigt lugnt och skönt här denna söndag kväll.

Matutbudet bestod av gravlax, potatissallad, äggsallad och diverse patéer.

Gravad lax, laxpaté och någon form av leverpastej + potatis. En märklig blandning med smaker, men smakade helt okej.
Efter drygt 90 minuter i loungen var det dags att bege sig mot A-Piren för nästa flight till München.

Denna flygning visade sig flygas av SAS CRJ-900. Ett helt klart trevligt litet plan.
Väl ombord hälsades jag välkommen av en trevlig skånsk purser. Planet var i stort sett halvfullt, men ändå fick jag en säteskamrat på gångplatsen. Varför kan inte SAS införa seatblocking precis som LH!? Lyckligtvis nog var Economy Extra tomt, och pursern lät mig flytta dit efter start. Flygningen var utöver det extremt händelselös.

Takeoff.

Toaletterna på CR9 är smakfullt dekorerade, men extremt trånga!

Cabin view

Ankomst i München.
Weekend i München
Här följer lite bilder från min vistelse.

Engelska trädgården.

Allianz Arena


BMW Welt

Och förståss nya BMW 3-Serien. Måste hålla med de andra på forumet om att de verkligen är bra mycket mer bil för pengarna, än motsvarande modeller hos Audi och Mercedes.

BMW Högkvarter
En halvdag på MUC – 1 Maj 2012
Då jag inte kände för att vandra runt i München ytterligare en halv dag till, så valde jag att åka direkt till flygplatsen från hotellet på morgonen.

Det stora "torget" strax innan avgångshallen på MUC. Skippade Airbraü denna morgon då det inte är så smart att hälla i sig massa öl om man inte har käkat frukost.
Jag begav mig direkt till incheckningen för att plocka upp mitt boardingkort och sedan bege mig till loungen för lite morgonmat.

Lufthansa First Class Check-in, dedicerat för *G pax. Lite överraskande med tanke på att *G enbart får använda C diskarna på FRA.
En fasttrack security lane fanns tillgänglig precis till vänster om incheckningen, och det var inga problem för mig att använda den. I kön framför mig stod en man med HON tag på väskan, inte ofta man ser dem! Efter säkerhetskontrollen följde jag skyltarna till SEN Loungen som visade sig vara den gamla vid G28. Jag satte mig ner med lite käk, innan jag började leta efter den nya SEN Loungen.

En helt duglig brunch bestående av leberkäse, frikadeller och någon slags smörgås. Bättre matutbud än SAS Lounger.

Senator Lounge G24.


Loungen var mindre än vad jag hade räknat med. Väldigt mörkt var det dessutom, och inga fönster fanns att tillgå.

Den bemannade baren där cocktails, såväl som Champagne fanns att beställa. Duval Leroy var märket som bjöds på.
Efter en dryg timme i loungen kändes det som dags att få lite solsken. Så jag gick upp till observationsdäcket där jag spenderade en dryg timme åt spotting.

Observationsdäcket på MUC.
Väl tillbaka inne i terminalen, så beslutade jag mig för att lämna Schengen området och testa Senator Loungen i non-schengen. Detta främst då den erbjöd mer dagsljus. Utbuden var dock identiska.

Senator Lounge non-Schengen.
Hemresan med SAS var händelselös. Bitter och fräck dansk personal som vanligt, och vi ankom CPH 15 minuter sena pga tre passagerare som inte dök upp vid gaten i MUC och som hade baggage som skulle avlastas.
Tack för att ni läste! Hela storyn kan hittas här:
SAS, Lounges & Lovely Bavaria: ARN-CPH-MUC (pics) — Trip Reports Forum | Airliners.net
//Jonas