Senaste nytt

SAS Long-haul rutter 25/10 - 27/3

Homer

Medlem
SAS recently filed changes to its inventory for winter 2020/21 season, effective 25OCT20 – 27MAR21. As of 0800GMT 01OCT20, following long-haul service are available for reservation. Additional changes to be filed in the next few weeks.

Copenhagen – Beijing Capital 1 weekly (service to resume on 23OCT20, 2 weekly from 30NOV20)
Copenhagen – Chicago O’Hare 5 weekly
Copenhagen – Newark 7 weekly
Copenhagen – San Francisco 2 weekly (4 weekly from 01DEC20)
Copenhagen – Shanghai Pu Dong 1 weekly (3 weekly from 01DEC20)
Copenhagen – Tokyo Haneda 2 weekly (Service replaces Tokyo Narita from 27OCT20, 3 weekly from 06DEC20)
Copenhagen – Washington Dulles 2 weekly (3 weekly from 04DEC20)

SAS W20 Long-Haul operations as of 0800GMT 01OCT20 | Routesonline
 
Där rök en resa till Boston med nya A321, hade bokat den tillsammans med en BC medlem, får se vad SAS kommer med förslag till ny rutt!
Oj vad jag blev förvånad över att man ställde in Boston flygningen!
 
Där rök en resa till Boston med nya A321, hade bokat den tillsammans med en BC medlem, får se vad SAS kommer med förslag till ny rutt!
Oj vad jag blev förvånad över att man ställde in Boston flygningen!
Ingenting högoddsare direkt, får se var de börjar flyga A321 istället. Kanarieöarna blir ju mer och mer tänkbart om man vill simulera något som liknar longhaul.
 
Just nu känns det ändå mest vettigt att koncentrera longhaul till en flygplats till saker är lite mer normala igen.

Å andra sidan hade de kunnat fördela långlinjer, mellan avreseflygplatserna Kastrup, Arlanda och Gardermoen, med motiveringen att det är föränderligt vad gäller restriktioner. Exempelvis, om någon vill flyga med SAS från New York till London, vill man ju helst inte flyga via Kastrup eftersom Storbritannien inte tillåter transit via Danmark. Visst kan det ändras från en vecka till en annan, men med tanke på osäkerheten, vore det väl också bra om de hade delat upp långflygningarna mellan SAS tre stora nav.
 
Å andra sidan hade de kunnat fördela långlinjer, mellan avreseflygplatserna Kastrup, Arlanda och Gardermoen, med motiveringen att det är föränderligt vad gäller restriktioner. Exempelvis, om någon vill flyga med SAS från New York till London, vill man ju helst inte flyga via Kastrup eftersom Storbritannien inte tillåter transit via Danmark. Visst kan det ändras från en vecka till en annan, men med tanke på osäkerheten, vore det väl också bra om de hade delat upp långflygningarna mellan SAS tre stora nav.
Det blir nog väldigt mycket dyrare. Att ha även enstaka avgångar från Arlanda tex kräver en grundnivå för service och likande. Har man inga alls slipper man ha den beredskapen. Likaså kommer man snabbt i ett läge där det blir plan stående och vänta när man har för få avgångar. Och står ändå utan ersättare om man får tech problem osv.
 
Å andra sidan hade de kunnat fördela långlinjer, mellan avreseflygplatserna Kastrup, Arlanda och Gardermoen, med motiveringen att det är föränderligt vad gäller restriktioner. Exempelvis, om någon vill flyga med SAS från New York till London, vill man ju helst inte flyga via Kastrup eftersom Storbritannien inte tillåter transit via Danmark. Visst kan det ändras från en vecka till en annan, men med tanke på osäkerheten, vore det väl också bra om de hade delat upp långflygningarna mellan SAS tre stora nav.
Nu är det ju bara new york och Chicago some går från Stockholm och Oslo. SAS kan ju inte gärna sätta in överkapacitet nu när planen går näsan tomma.

SAS måste göra det som är minst kostsamt just nu så de kanske kan få ekonomi i detta. Kommer inte bli fler resenärer bara för att sas flyger new york till Köpenhamn, Stockholm och Oslo. Som @mha321 skriver är det mer ekonomiskt att ha allt på ett ställe än utspritt på flera hubbar.

Det går inte heller bara att starta en ny rutt typ Stockholm - Washington bara sådär.
 
Toppen