SAS lägger ner Kalmar-Stockholm

lsh

New member
e2a34a26-7864-4324-b054-ea1826df4b63.jpg

Just nu: SAS slutar flyga mellan Kalmar och Stockholm - P4 Kalmar

Flygbolaget SAS meddelar nu att bolaget avvecklar flygtrafiken mellan Kalmar Öland Airport och Arlanda.Beslutet beror enligt bolaget på dålig lönsamhet ...

favicon-32x32.png

sverigesradio.se

Mycket tråkigt!

Whut. Inte bra alls. Det var på den linjen jag planerade att säkra EBG.

Tillbaka till ritbordet.

Sista flyg ser ut att bli 11/8. Finns schemalagda flygningar mot slutet av året, men de kommer nog att tas bort.

LSH skrev:Har jag svårt att se med två avgångar i veckan. Kalmar-Bromma med BRA däremot tar nog många passagerare.Klicka för att utvidga...

Sant.. men det är något som

skaver. Senast i dec satte man in CRJ istället för ATR och ökade avgångar. Undrar vad som hänt i vår för BRA har ju tex onsdag två avgångar (innan lunch) mot SAS fyra dagliga.

0ab2be41-a4e1-4a3a-b8bd-eb71bee46d41-w_960.jpg

SAS utökar kapaciteten och tidtabellen till och från Kalmar | Kalmar Öland Airport

I dagarna släppte SAS ett trafikprogram med flera spännande nyheter i form av nya destinationer och flera avgångar på redan existerande linjer, däribland Kalmar.

via.tt.se

Väldigt tomt i kabinen de gånger jag flög den sträckan förra året.

Mycket tråkigt, har använt KLR-ARN rätt mycket senaste året.

Ricci skrev:Känns som det kan bli fler mindre linjer som SAS kommer läggas ner tills CH-11 är klart.Klicka för att utvidga...
Tror samma, om KLR har för låg lönsamhet känns det som RNB, SDL och kanske AGH står näst på tur i Sverige.

Ricci skrev:Känns som det kan bli fler mindre linjer som SAS kommer läggas ner tills CH-11 är klart.Klicka för att utvidga...
Håller med. Undrar hur läget är på t.ex. ARN-SDL. Där är linjen till Bromma sedan tidigare lagd på is så skulle SAS dra in även den lär det bli att upphandla trafik.

Många inrikeslinjer till småorter är hotade när alla möten och konferenser i Sthlm numera kan skötas digitalt. Kommuner och regioner inför "gröna resplaner" med flygförbud.

Antalet inrikesdestinationer söder om Stockholm på fastlandet går då från 5 till 4 på ARN (MMX, RNB, AGH, GOT), medan det är 9 på BMA (+KLR, KID, VXO, HAD, THN). En ytterligare polarisering i inrikesprofil mellan ARN, som har fler inrikesdestinationer norrut, och BMA, som har fler söderut.

Väldigt tråkig utveckling. Näst Bryssel så är det Kalmar jag flyger på mest (familjeskäl). Jag förstår om 70 procents snittbeläggning inte hjälper. Näst på tur är nog Frankfurtrutten där det varit extremt glest de gånger jag flugit den.

Bulle skrev:Tror ni någon ny aktör kommer trafikera Kalmar-Arlanda?Klicka för att utvidga...
Svårt att se någon kliva in i det korta perspektivet. "Problemet" är att Kalmar är förhållandevis lättillgängligt med tåg. Finns mängder med avgångar till Stockholm och Malmö/CPH via Linköping respektive Alvesta. Affärsresenärerna åker såklart helst med BRA så marknaden är nog rätt mättad.

chr_lindstrom skrev:Svårt att se någon kliva in i det korta perspektivet. "Problemet" är att Kalmar är förhållandevis lättillgängligt med tåg. Finns mängder med avgångar till Stockholm och Malmö/CPH via Linköping respektive Alvesta. Affärsresenärerna åker såklart helst med BRA så marknaden är nog rätt mättad.Klicka för att utvidga...
Jag skulle nog säga att mellan Kalmar och Stockholm är det dåliga tågförbindelser. Det finns inga direkttåg sen minst 15 år tillbaka, vilket gör att restiden är densamma som mellan Malmö och Stockholm med tåg, dvs. 4,5 timmar eller längre - då börjar flyg innebära en tidsvinst som inte är obetydlig. Första möjligheten att komma till Stockholm med tåg från Kalmar innebär ankomst i Stockholm framåt 10-tiden vilket är sent. Men underlaget är väl ändå inte nog för två flygbolag. BRA lär göra goda affärer när SAS drar sig ur.

Back