Intressant detta, tycker inte det framgått i allt brus. Från SVD, Jacob Pedersen som ändå får anses ha koll.
– Det kommer naturligtvis att ta SAS genom processen, säger han.
Samtidigt överraskas han av att bolaget inte har lyckas få in 9,5 miljarder i nytt kapital.
Enligt bolagets rekonstruktionsplan måste flygbolaget dra in 9,5 miljarder kronor i nytt kapital samt krympa sitt skuldberg med minst 20 miljarder kronor.
7,7 av de totalt 13 miljarder kronor som investerarna har gått in med utgörs av konvertibla skuldebrev.
– För att få ner skulden behöver du nytt eget kapital. Och SAS får inte 9,5 miljarder svenska kronor i nytt eget kapital. Bolaget får bara ungefär 5,5 miljarder svenska kronor. Alltså inte i närheten av målet.
– Det kommer naturligtvis att ta SAS genom processen, säger han.
Samtidigt överraskas han av att bolaget inte har lyckas få in 9,5 miljarder i nytt kapital.
Enligt bolagets rekonstruktionsplan måste flygbolaget dra in 9,5 miljarder kronor i nytt kapital samt krympa sitt skuldberg med minst 20 miljarder kronor.
7,7 av de totalt 13 miljarder kronor som investerarna har gått in med utgörs av konvertibla skuldebrev.
– För att få ner skulden behöver du nytt eget kapital. Och SAS får inte 9,5 miljarder svenska kronor i nytt eget kapital. Bolaget får bara ungefär 5,5 miljarder svenska kronor. Alltså inte i närheten av målet.